
Digitālā tirdzniecība gan Latvijā, gan pasaulē turpina strauji augt. Latvijas Bankas dati liecina, ka 2024. gada februārī bezskaidras naudas maksājumi veidoja jau 78% no visiem darījumiem (2019. gadā – 64%). Šie skaitļi apliecina gan pircēju pieaugošo uzticību digitālajiem risinājumiem, gan uzņēmumu nepieciešamību nodrošināt drošu un ērtu maksājumu vidi. Līdz ar to pieaug arī e-komercijas loma uzņēmējdarbībā – tā vairs neaprobežojas ar klasisku preču tirdzniecību, bet tiek plaši izmantota pakalpojumu sniegšanā, abonēšanas modeļos, digitālo produktu piegādē un komunālo rēķinu apmaksā.
Klasiskais e-komercijas pielietojums – preču pārdošana tiešsaistē
Tradicionāli e-komercija tiek izmantota preču tirdzniecībai interneta veikalos, un šajā modelī uzņēmēji iegūst virkni priekšrocību:
- Plašāks klientu loks.
E-veikals ļauj sasniegt ne tikai vietējos pircējus, bet arī starptautisko tirgu, neprasot papildu investīcijas fizisko filiāļu izveidē. - Tirdzniecība 24/7.
Klienti var iepirkties jebkurā laikā – neatkarīgi no darba stundām vai svētku dienām. - Zemākas izmaksas.
Atšķirībā no fiziskā veikala, e-komercija neprasa telpu nomu, lielu personālu vai komunālos maksājumus. - Pastāvīga attīstība un jaunas funkcijas klientiem.
Piemēram, iespēja izmantot jauno viena klikšķa maksājumu funkcionalitāti “Click to Pay”, kas būtiski samazina pirkuma apstiprināšanai nepieciešamos soļus.
Alternatīvie scenāriji – e-komercija nav tikai preces
E-komercija ietver ne tikai preču pārdošanu, kā arī risinājuma pielietojums arvien paplašinās:
- Komunālie pakalpojumi un apsaimniekošana.
Arvien biežāk e-komercijas risinājumus ievieš pašvaldību uzņēmumi un privātie namu apsaimniekotāji. Iedzīvotāji var rēķinus apmaksāt tiešsaistē – ātri, ērti un droši, savukārt uzņēmumiem tas nozīmē mazāku administratīvo slogu, augstāku klientu apmierinātību un maksājumu disciplīnu. - Abonēšanas modelis.
Pieaugošs skaits uzņēmumu izvēlas abonementu principu, kur klienti maksā par regulāru piekļuvi saturam, platformām vai pakalpojumiem. - Digitālie produkti.
E-komerciju iespējams izmantot e-grāmatu, digitālo kursu, raidierakstu vai fotoattēlu pārdošanai. - Ziedojumi.
Organizācijas un fondi var piedāvāt vienkāršus e-maksājumu risinājumus, lai to atbalstītāji ērti veiktu iemaksas.
E-komercijas maksājumu pieņemšanas pakalpojums Jūsu biznesam
Uzticība kā galvenais konkurences faktors
Pieaugot digitālo maksājumu apjomam, uzņēmējiem arvien nozīmīgāka kļūst sadarbība ar uzticamu un pieredzējušu maksājumu pakalpojumu sniedzēju. Sadarbības partnera problēmas vai bankrots var faktiski paralizēt biznesu – maksājumu veikšana uz laiku tiek apstādināta, uzņēmums spiests steigšus meklēt alternatīvu risinājumu, kas prasa laiku, investīcijas un var būtiski iedragāt klientu uzticību.
Trīs izšķiroši nozīmīgas lietas e-komercijā ir maksājumu drošība (78%), interneta veikala atpazīstamība (53%) un skaidra preču atgriešanas politika (52%), liecina SEB bankas pērnruden veiktā aptauja par e-komercijas popularitāti un pircēju paradumiem . Tas nozīmē, ka drošība un uzticamība kļūst par svarīgāko kritēriju klientu piesaistē un lojalitātes veidošanā. Uzņēmumi, kas izvēlas pārbaudītus maksājumu partnerus, iegūst ne tikai stabilu norēķinu vidi, bet arī pievienoto vērtību – konsultācijas krīzes situācijās, ilgtermiņa atbalstu un profesionālu padomu.
Mūsdienu digitālajā vidē katrs klikšķis ietver sensitīvus datus, tāpēc drošība nav tikai tehnisks jautājums – tā ir konkurences priekšrocība. Tie uzņēmēji, kas spēj nodrošināt klientiem uzticamu, ērtu un drošu iepirkšanās vidi, veido stabilas un ilgtermiņā noturīgas attiecības ar saviem klientiem.