Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 07.05.2019
biznesa plāns | peļņa | mērķis

Pieredze: kā izveidot sociālo uzņēmējdarbību

Pieredze: kā izveidot sociālo uzņēmējdarbību

Lai atrastu ideju sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanai, vērts sākt ar sevi – kādā veidā vēlies mainīt pasauli, kam un kādu atbalstu gribi sniegt. Paša pieredze un intereses ir labākais pamats, uz kā balstīt savu uzņēmējdarbību.

Sociālās uzņēmējdarbības galvenais mērķis nav peļņa, bet gan labāka pasaule.

No labdarības gan to atšķir ļoti būtiska iezīme – sociālā uzņēmējdarbība spēj pati nopelnīt savu mērķu īstenošanai nepieciešamos līdzekļus.

Lai veiksmīgi darbotos, nepietiek tikai ar vēlmi padarīt pasauli labāku – vēl ir arī jāizdomā, kā nopelnīt naudu.

Nesen tika pasludināti sociālo biznesa projektu konkursā Labās gribas uzņēmējs uzvarētāji: Baiba Blomniece-Jurāne ar SIA Barboleta un otrās vietas ieguvēja Diāna Mekša, kuras izveidotajā dienas centrā Solis augšup tiek sniegts atbalsts bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Izvērtējot projektus, žūrija ņēma vērā gan to, cik tālu projekts ticis savā attīstībā, gan arī to, cik plašam sabiedrības slānim ar to var tikt sniegts atbalsts.

Palūdzām abas uzņēmējas pastāstīt, kā atrast īsto ideju un pārvērst to uzņēmējdarbībā. 

Sponsoru nauda nerada stabilu pamatu

Baiba Blomniece-Jurāne jau kopš studiju laikiem ir bijusi sociāli aktīva – savulaik vadījusi svētdienas skolu, bērnu un jauniešu centru, māmiņu skolu, rīkojusi nometnes ģimenēm un bērniem. Kādā brīdī viņa secināja, ka, strādājot brīvprātīgi un pastāvīgi meklējot sponsorus un rakstot projektus savu ideju īstenošanai, labajiem darbiem tomēr neveidojas drošs finansiāls pamats. “Es jau pirms laba laika sapratu, ka dibinājumiem, atbalsta grupām un biedrībām jāpelna pašām, bet to, ka pastāv tāda juridiska forma kā sociālā uzņēmējdarbība, uzzināju tikai pagājušajā gadā,” atklāj Baiba.

Līdz savai idejai Baiba nonāca, strādājot par psiholoģi ar bērniem, kuriem ir mācīšanās grūtības – viņa konstatēja, ka pieslēdzot vairākus speciālistus vienlaikus, iespējams panākt ātrāku un labāku rezultātu, nekā katram darbojoties atsevišķi. Papildus viņa darbā ar bērniem izmantoja arī pašas izveidotu attīstošu spēli, kuras ietekmi jau atzinīgi novērtējuši neirologi.

Baibas izveidoto sociālo uzņēmējdarbību veido vairāki aspekti. Galvenais no tiem – īpaša platforma, kas izveidota, lai nodrošinātu kvalitatīvus un efektīvus pakalpojumus bērniem ar mācīšanās grūtībām. Platformas ietvaros dažādu jomu speciālisti sadarbojas viena bērna attīstības labā, piemēram, ja bērnam ir valodas attīstības traucējumi, sadarbojas logopēds un psihologs, bet var tikt pieslēgts arī neirologs, fizioterapeits vai kāds cits speciālists. Šī attīstības speciālistu platforma nosaukta Mācos mācīties, un to juridiski plānots izveidot par biedrību.

Taču speciālistu pakalpojumi nav lēti, un ne vienmēr vecāki var tos atļauties, tāpēc Baiba attīstījusi arī biznesa pusi, izveidojot SIA Barboleta, kuras paspārnē pavisam drīz tiks uzsākta viņas izveidotās inovatīvās spēles ražošana – to pārdodot, tiks iegūti līdzekļi, lai vecāki varētu segt speciālistu izmaksas. Konkursā iegūtais finansējums šobrīd tiek izmantots produkta sertificēšanai un patentēšanai.

“Strādājot sociālajā jomā, zinām, ka ir jādod. Taču reizēm aizmirstam, ka varam dot tikai tad, ja mums ir, ko dot. Tāpēc jānodrošina peļņa, lai rezultāti ātri neapsīktu,” saka Baiba.

“Pieteikties akseleratoram var arī tad, ja ideja vēl nav līdz galam izkristalizējusies – galvenais lai ir skaidrs mērķis,” viņa norāda. Tieši pateicoties dalībai akseleratorā viņa pati mainījusi savu sākotnējo finansiāli neizdevīgo ideju par skolu, kur visi speciālisti strādātu kopā, uz optimālāku un vieglāk īstenojamu modeli.

Brīvprātīgo darbs pārtop biznesā

Diāna Mekša līdz savai sociālās uzņēmējdarbības idejai nonāca, strādājot ar brīvprātīgajiem jauniešiem, kad iepazinās ar vairākām ģimenēm, kurās auga bērni ar autiskā spektra traucējumiem. Viņa secināja, ka šādiem bērniem ļoti trūkst dažādu viņiem nepieciešamo pakalpojumu.

Šobrīd Diānas vadībā ir izveidots dienas centrs Solis augšup, kurā atbalstu saņem 2 – 12 gadus veci bērni, bet par konkursā iegūto finansējumu plānots nākotnē nodrošināt pakalpojumus arī 13 – 30 gadus veciem jauniešiem.

“Atšķirībā no citiem dienas centriem, mēs strādājam komandā – speciālisti, vecāki un brīvprātīgie,” stāsta Diāna. Viņa atzīst, ka viena pati nevarētu izdarīt neko, tāpēc izšķiroša nozīme ir tieši komandai, kas sanākusi kopā nevis peļņas, bet idejas dēļ.

Papildus pakalpojumu sniegšanai, Solis augšup rīko arī radošās darbnīcās, kur tapušos produktus pēcāk pārdod, gūstot peļņu.

Tiem, kas vēl meklē īsto ideju, Diāna iesaka pirmkārt apzināt pašam savas vēlmes un intereses. Tam, kuru interesē darbs ar bērniem no nelabvēlīgām ģimenēm, diez vai gribēsies strādāt ar ieslodzītajiem, un otrādi; kādam būs svarīgi, lai darbs ir radošs, bet citam labāk padosies darbs ar papīriem un cipariem. Tas jāņem vērā, izvēloties darbības jomu. “Sociālajā uzņēmējdarbībā peļņai un idejai jābūt līdzsvarā. No pārmērīgas brīvprātīgas darbošanās var izdegt, bet, koncentrējoties tikai uz naudu, īstie mērķi var palikt otrajā plānā,” rezumē Diāna.

Vai sociālā uzņēmējdarbība var būt veiksmīgs bizness?
Atbildi uz šo jautājumu radīsiet Sociālās uzņēmējdarbības forumā 2019, kas norisināsies piektdien, 24. maijā, Latvijas Universitātes Zinātņu mājā (Jelgavas ielā 3). Pasākuma programma – foruma mājaslapā.

Linda Ezerkalna

Automātisks uzkrājums
Automātisks uzkrājums

Pamodiniet sevī uzņēmēju - eAkademija.lv!

Ja Jūs saskatāt iespēju tur, kur citi to neredz, aicinām kļūt par SEB bankas eAkadēmijas dalībnieku.
Reģistrējieties bez maksas un saņemiet piekļuvi eAkadēmijas materiāliem un vērtīgiem ekspertu padomiem, kas ļaus atrast un attīstīt biznesa ideju un panākt straujāku izaugsmi.


  • Biznesa uzsācējiem - 26.09.2017

    7 iemesli, kas traucē kļūt par uzņēmēju

    7 iemesli, kas traucē kļūt par uzņēmēju

    Uzņēmēji Latvijā veido mazāk par sesto daļu no visiem strādājošajiem, taču izrādās, ka nerealizētas biznesa idejas ir vairāk nekā pusei Latvijas iedzīvotāju. Kas viņus attur no kļūšanas par uzņēmējiem?

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 13.05.2019

    Kad biznesa mērķis ir nevis peļņa, bet labāka pasaule

    Kad biznesa mērķis ir nevis peļņa, bet labāka pasaule

    Sociālu uzņēmumu no citiem galvenokārt atšķir mērķis – ar tā pamatdarbību risināt kādu sociālu problēmu. Izpratnes par to, kas ir sociālā uzņēmējdarbība, atšķiras. Kādam varbūt šķiet – pietiek ar to, ka uzņēmums pastiprināti rūpējas par darbinieku vajadzībām. Vēl kāds uzskata, ka tas nozīmē iesaistīšanos labdarības projektos. Kā tad ir patiesībā?

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.