Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 18.10.2017
sabiedrība | sociāla atbildība

Kad biznesa mērķis ir nevis peļņa, bet labāka pasaule

Kad biznesa mērķis ir nevis peļņa, bet labāka pasaule

Sociāli atbildīgu uzņēmumu jeb vienkārši – sociālu uzņēmumu no citiem galvenokārt atšķir mērķis – ar tā pamatdarbību risināt kādu sociālu problēmu.

Izpratnes par to, kas ir sociāli atbildīgs uzņēmums, atšķiras. Kādam varbūt šķiet – pietiek ar to, ka uzņēmums pastiprināti rūpējas par darbinieku vajadzībām. Vēl kāds uzskata, ka tas nozīmē iesaistīšanos labdarības projektos. Kā tad ir patiesībā?

Ideja, kas veicina pozitīvas pārmaiņas

Ir dažādu nozaru uzņēmumi, kas savā darbā pievērš uzmanību sociālajai atbildībai, īstenojot dažādus sponsorēšanas projektus vai pielāgojot iekšējos procesus - piemēram, lai darbinieki varētu ņemt līdzi uz darbu savus bērnus, ja nav tos kur atstāt. Tomēr šāda rīcība drīzāk ir nevis sociālā uzņēmējdarbība, bet gan korporatīvā sociālā atbildība.

Abi termini izklausās ļoti līdzīgi. Kāda tad ir atšķirība? Lai gan Latvijā nav oficiālas sociāli atbildīga uzņēmuma definīcijas, kā galveno pazīmi var minēt biznesa ideju: uzņēmuma, kurš nodarbojas ar sociālo uzņēmējdarbību, galvenais mērķis ir risināt sabiedrībai svarīgus sociālus jautājumus. Tie var būt gan valstiska vai pat starptautiska mēroga jautājumi, gan arī tādi, kas skar ļoti konkrētu reģionu, pilsētu vai iedzīvotāju grupu.

Tā kā sociālā uzņēmējdarbība vēl ir samērā jauns uzņēmējdarbības veids, tajā ir daudz brīvu nišu. Vienlaikus tieši šāda uzņēmējdarbība daudzās valstīs izvirzās priekšplānā un tiek īpaši atbalstīta, jo tā spēj tiešā veidā spēj sabiedrībai sniegt augstu pievienoto vērtību un uzlabot dzīves kvalitāti iedzīvotājiem.

Nevis labdarība, bet bizness

Var rasties jautājums – vai, piemēram, dzīvnieku patversme un ziedojumu vākšanas punkts arī ir sociālā uzņēmējdarbība? Te nu nonākam pie otrā būtiskākā definējošā faktora – sociālās uzņēmējdarbības pamatā ir bizness, nevis labdarība. Proti, uzņēmuma darbības modelim jāspēj ilgtermiņā ģenerēt peļņu vai vismaz strādāt bez zaudējumiem, kamēr labdarības organizācijas paļaujas uz ziedojumiem vai citu ārējo finansējumu. Te svarīgi piebilst, ka sociālās uzņēmējdarbības gadījumā peļņa netiek izmaksāta dividendēs, bet novirzīta izvēlētajiem mērķiem.

Kā nonākt līdz šādai idejai? Protams, ka vienotas atbildes nav, taču var sākt ar savu personīgo pieredzi – ar kādām problēmām pats esat saskāries, ko vēlētos mainīt. Varbūt jums jau ir ienācis prātā labs risinājums, tikai neesat iedomājies par to kā potenciālu biznesa ideju.

Reizēm sociālā uzņēmējdarbība spēj panākt ļoti labus rezultātus tur, kur pašvaldībai vai nevalstiskajām organizācijām (NVO) tas nav īpaši veiksmīgi izdevies. Vienlaikus, lai sociālā uzņēmējdarbība būtu jēgpilna un sasniegtu savus mērķus, tās veidotājiem ir ļoti būtiski jau pašos pirmsākumos sadarboties gan ar valsts un pašvaldību institūcijām, gan NVO, bet visvairāk – ar pašu sabiedrību.

Saskaņā ar jauno Sociālo uzņēmumu likumu, sociālā uzņēmuma statusu varēs iegūt sabiedrības ar ierobežotu atbildību, kas īsteno radošu saimniecisko darbību ar labvēlīgu sociālo ietekmi, piemēram, sniedz sociālos pakalpojumus, veido iekļaujošu pilsonisko sabiedrību, veicina izglītību, atbalsta zinātni, strādā pie vides aizsardzības un saglabāšanas, nodrošina dzīvnieku aizsardzību vai veicina kultūras daudzveidību.

Latvijas sociālajiem uzņēmumiem būs pašiem savs likums

Arī Latvijā darbojas sociāli atbildīgi uzņēmumi, kuru fokusā ir dažādi jautājumi, tomēr liela daļa no tiem saistīta ar bērniem un jauniešiem. Lai veicinātu šo uzņēmumu atpazīstamību, ik gadu Latvijā norisinās konkurss Labās gribas uzņēmējs, kur ikviens var nobalsot par savu favorītu.

Starp iepriekšējo gadu finālistiem, piemēram, iekļuvis projekts KidsGYM, kas piedāvā nodarbību ciklu hiperaktīviem bērniem un viņu vecākiem. Savukārt pirms pieciem gadiem dibinātā organizācija Young Folks LV piedāvā jauniešiem nodarbības, kas ļauj viņiem pamazām atrast savu aicinājumu – pērn tās apmeklējuši jau 550 jauniešu. Vēl viens no finālistiem ir uzņēmums Karosta kids, kas radījis īpašu interaktīvu tekstila grāmatu bērniem ar autismu. Tikmēr divas dzīvnieku patversmes Ulubele darbinieces izveidojušas savu Cilvēcības skoliņu, kas ļauj bērniem saskarsmē ar dzīvniekiem attīstīt galveno cilvēciskās saskarsmes iemaņu – empātiju.

Šogad publiskā balsošana par sev tuvāko sociālo uzņēmumu ikvienam būs pieejama no 18.  oktobra līdz 17. novembrim konkursa mājas lapā.

Nupat Latvijā ir pieņemts arī Sociālo uzņēmumu likums, kas izstrādāts ar mērķi radīt labvēlīgu vidi sociālajai uzņēmējdarbībai un stāsies spēkā nākamā gada 1. aprīlī. Cita starpā tas paredzēs sociālajiem uzņēmumiem vairākus atbalsta pasākumus, kā arī formulēs valsts un pašvaldību tiesības piešķirt noteiktus atvieglojumus un atbalstu.

Kas raksturo sociāli atbildīgu uzņēmējdarbību?

  • Biznesa ideja, kas risina sabiedrībai vai kādai tās daļai nozīmīgu jautājumu.
  • Idejai ir biznesa potenciāls, tā nav balstīta uz labdarību.
  • Ideja tiek īstenota ciešā sadarbībā ar sabiedrību, valsts un pašvaldības institūcijām, NVO un citām organizācijām.

Linda Ezerkalna

Automātisks uzkrājums
Automātisks uzkrājums

Pamodiniet sevī uzņēmēju - eAkademija.lv!

Ja Jūs saskatāt iespēju tur, kur citi to neredz, aicinām kļūt par SEB bankas eAkadēmijas dalībnieku.
Reģistrējieties bez maksas un saņemiet piekļuvi eAkadēmijas materiāliem un vērtīgiem ekspertu padomiem, kas ļaus atrast un attīstīt biznesa ideju un panākt straujāku izaugsmi.


  • Biznesa uzsācējiem - 26.09.2017

    7 iemesli, kas traucē kļūt par uzņēmēju

    7 iemesli, kas traucē kļūt par uzņēmēju

    Uzņēmēji Latvijā veido mazāk par sesto daļu no visiem strādājošajiem, taču izrādās, ka nerealizētas biznesa idejas ir vairāk nekā pusei Latvijas iedzīvotāju. Kas viņus attur no kļūšanas par uzņēmējiem?

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 15.01.2018

    7 iemesli uzsākt savu biznesu

    7 iemesli uzsākt savu biznesu

    Par savu biznesu sapņo daudzi, bet savus uzņēmumus nodibina vien daži. Taču iemeslu nodarboties ar biznesu ir daudz: sākot ar izmaiņām ekonomikas vidē un beidzot ar personīgiem motīviem. Dažreiz tā tiešā vārda nozīmē ir vienīgā iespēja nodemonstrēt savu profesionalitāti praksē.

    Lasīt vairāk

Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.