Teiciens “viss jaunais ir labi aizmirsts vecais” lieliski atgādina, ka tendences nāk un iet, bet gandrīz vienmēr atgriežas. Ātrā mode ar lētām drēbēm, kas tiek ātri saražotas un tik pat ātri izmestas, vairs nav risinājums. Tas kaitē videi, izmanto lētu darbaspēku un atstāj aiz sevis atkritumu kalnus. Tā vietā, lai meklētu jaunus risinājumus, iesakām aptvert jau esošos. Tāpēc arvien biežāk runājam par ilgtspējīgu modi. Tā ir pieeja, kurā svarīgāka par ātru patēriņu ir apzināta izvēle. Tā nav tikai alternatīva, bet nepieciešamība, kas ļauj ne tikai izskatīties labi, bet arī justies labi, zinot, ka tavi lēmumi nenodara pāri pasaulei.
Vecais ir jaunais jaunais
Nebaidies apmeklēt lietoto apģērbu veikalus vai izmantot tādas lietotnes kā Depop, AndeleMandele u.c. Šādā veidā samazinās resursu patēriņš un pieprasījums pēc jaunas produkcijas, kā arī rodas iespēja iegūt unikālākas, dizaineru darinātus izstrādājumus.
Pārstrāde un pārtapšana: radošums + ilgtspēja
Vēl viens veids, kā kļūt ilgstpējīgākam, ir dot savam vecajam apģērbam otro iespēju – pārvērst to par kaut ko jaunu un stilīgu.
Piemēram, vecos džinsus pārvērst par svārkiem, T-kreklu par daļu no biksēm. Pēdēja laikā gan dizaineri, gan arī jaunieši un citi entuziasti šo pieeju izmanto arvien biežāk. Šī prakse ne tikai samazina atkritumus, bet arī ļauj izpausties radoši.

Apļveida mode: lēnāk, ilgtspējīgāk
Apļveida mode (circular fashion – angļu val.) balstās uz vienkāršu ideju – tā vietā, lai ražotu, patērētu un izmestu, tiek veidots slēgts cikls. Apģērbi tiek ražoti ilgmūžībai, laboti, pārstrādāti vai nodoti tālāk, kad vairs nav vajadzīgi.
Ir zīmoli, kas piedāvā remontēšanas pakalpojumus vai pieņem vecās drēbes atpakaļ uz pārstrādi. Mērķis ir vienkāršs – drēbes tiek izmantotas ilgāk. Mazāk atkritumu. Mazāk veltīgas pirkšanas. Vairāk jēgas.
Mainām domāšanu: mazāk ir vairāk
Ilgtspējīga mode nav tikai par to, ko dara zīmoli. Tā ir arī par to, kāds ir patērētājs. Tas ir aicinājums palēnināt tempu, kā arī apdomīgāk iepirkties un dzīvot.
Tā vietā, lai pirktu 10 lētas lietas, kas sabojājas pēc pāris mazgāšanas reizēm, labāk izvēlēties mazāk, bet kvalitatīvāku apģērbu. Tas arī nozīmē rūpēties par to, kas jau šobrīd ir tavā skapī. Izlabot saplīsušu vīli, pogu u.c. – tas viss pagarina apģērbu dzīvi un samazina vajadzību pēc jauna.

Modes nākotne ir tās pagātnē
Ilgtspējīga mode nenozīmē atteikšanos no stila. Gluži pretēji – tas nozīmē to no jauna definēt. Tā ir iespēja atgriezties pie saknēm. Pie laikiem, kad drēbes tika veidotas kvalitatīvi, ilglaicīgi un tika novērtētas.
“Viss jaunais ir labi aizmirsts vecais” nav tikai gudrs izteiciens. Tas ir atgādinājums, ka labākais virziens dažkārt ir atpakaļ, lai ietu uz priekšu gudrāk.
Ilgtspējīgas modes platforma “Bourzma”
“Bourzma” ir unikāla, augoša platforma, kas dažādās vietās un laikos manifestējas kā fiziska telpa, kur mākslinieki var prezentēt un pārdot savus darbus, sadarboties savā starpā un iegūt plašāku atpazīstamību sabiedrībā. “Bourzma” galvenais mērķis ir sekmēt neierobežotas radošas izpausmes jauniešu vidū. Fokusējoties uz modi, mākslu un mūziku, vēlme ir atbalstīt cilvēkus, kuri ir atšķirīgi, nesamāksloti un nebaidās to pieņemt. Platforma tiek izmantota, lai sekmētu otrreizējā apģērba un citu modes preču, aksesuāru tirgu, kā arī sabiedrības izglītošanu par ilgtspējīgas modes vērtību. “Bourzma” mērķis ir katru gadu ar vien jauniem cilvēkiem stāstīt par ilgtspējīgu modi, parādīt talantīgos jauniešus mums apkārt.

Komūnas galvenais sezonas notikums ir "Bourzma Boutique”. Divu dienu festivāls, kas veltīts ilgtspējīgas modes tēmai un radošo talantu izpausmei. 2025. gadā tas norisināsies Vidzemes tirgū, Rīgā, no 5. līdz 6. jūnijam. Abās dienās tiek apvienota modes skate, dizaineru tirdziņš, notiek arī dažādas sporta un izglītojošas aktivitātes, kā arī radošās darbnīcas. Kultūras pasākumu papildina dzīvā hip-hop mūzika, kur kā galvenais mākslinieks uz skatuves kāps Marko. “Bourzma Boutique” apvieno Latvijas un Eiropas radošo jaunatni, kā ietvaros jaunieši kopīgi apmainās ar prasmēm un kontaktiem.