Ziemassvētku dāvanām lielākā daļa atvēlēs līdz 250 eiro, trešdaļa veic uzkrājumus laicīgi
Šajos Ziemassvētkos lielākā daļa iedzīvotāju (70%) plāno dāvanām atvēlēt līdz 250 eiro, un šogad biežāk nekā pērn tiks izvēlētas dārgākas dāvanas, liecina SEB bankas aptauja*. Taču – līdzīgi kā pērn – tikai trešdaļa iedzīvotāju veido īpašu uzkrājumu tieši dāvanu iegādei.
Uzkrājumus dāvanu iegādei biežāk veido sievietes
Apmēram katrs ceturtais – 23% aptaujāto – šogad dāvanu iegādei atvēlēs no 50 līdz 100 eiro. 15% plāno iztikt ar summu līdz 50 eiro, un tikpat daudz plāno atvēlēt 101–150 eiro. Lielākas summas – no 151 līdz 250 eiro – gatavi tērēt 17% iedzīvotāju, bet vēl 13% – virs 250 eiro. Savukārt 5% respondentu vispār neplāno tērēt naudu dāvanām, bet studentu vidū šis rādītājs sasniedz pat 31%.
Visbiežāk iedzīvotāji dāvanas iegādājas pēdējās divās nedēļās pirms svētkiem vai laikā, kad ir atlaides, piemēram, Melnajā piektdienā. Jaunieši dāvanas mēdz pirkt pēdējā brīdī, savukārt sievietes aktīvāk izmanto atlaides. Kopumā sievietes ir dāsnākas nekā vīrieši un plāno dāvanām tērēt vairāk. Tāpat sieviešu vidū mazāk ir to, kuras vispār neplāno iegādāties dāvanas (3% sieviešu un 6% vīriešu).
“Sievietes dāvanu iegādei vienmēr pieiet praktiskāk – pērk tās savlaicīgi, izmanto piedāvātās atlaides un līdz ar to spēj sagādāt patīkamus mirkļus plašākam cilvēku lokam. Aptaujas rezultāti arī liecina, ka sievietes biežāk nekā vīrieši veido uzkrājumus dāvanu iegādei (36% sieviešu un 29% vīriešu), kas ļauj mazināt stresu un būtiski atvieglo svētku budžeta plānošanu. Kopumā vien trešdaļa veido īpašu uzkrājumu svētkiem, lai gan zināms, ka pat neliels uzkrājums var būtiski samazināt slodzi uz budžetu decembrī,” uzsver SEB bankas finanšu pratības mentore Linda Šablinska.
Labākā dāvana – emocijas un laiks kopā
Dāvanu izvēlē priekšroka joprojām tiek dota veikalos iegādājamām lietām – apģērbam, mājas precēm un kosmētikai (53%). Stabilu vietu ieņem arī dāvanu kartes un nauda, kas kļūst par alternatīvu tradicionālajām dāvanām (17%). Populāri ir arī gardumi (20%), savukārt arvien vairāk cilvēku izvēlas dāvināt iespaidus: biļetes, restorānu apmeklējumus un citas pieredzes (23%).
“Domājot par dāvanām, nedaudz vairāk par trešdaļu vienmēr jautā tuviniekiem, ko viņi vēlētos saņemt. Savukārt apmēram puse respondentu – biežāk sievietes – norāda, ka parasti zina, ko tuvinieki vai draugi gribētu atrast zem eglītes. Katrs piektais dāvina to, ko vēlētos saņemt pats. Interesanti, ka jaunās tehnoloģijas šajā jomā vēl nav guvušas plašu uzticību – ar mākslīgo intelektu par dāvanu izvēli konsultējas vien 2% aptaujāto, lai gan jauniešu vidū šī daļa pieaug līdz 5%,” stāsta Linda Šablinska.
Kopumā apdāvināšanās tradīcija saglabājas nemainīga – vairāk nekā 85% iedzīvotāju plāno iepriecināt tuviniekus ar dāvanām. “Un šeit ir svarīgi atcerēties, ka dāvanai nav obligāti jābūt dārgai – labākā dāvana ir kopā pavadīts laiks un pozitīvas emocijas. To apliecina arī aptaujas rezultāti: gandrīz puse iedzīvotāju, atbildot uz jautājumu par to, ko paši vēlētos saņemt, norādījuši, ka dāvanai nav izšķirošas nozīmes, jo daudz svarīgāka ir uzmanība un rūpes,” noslēdz Linda Šablinska.
*Iedzīvotāju aptauju pēc SEB bankas pasūtījuma 2025. gada decembrī veica uzņēmums Norstat. Tajā piedalījās 1000 respondentu vecumā no 18 līdz 74 gadiem.