Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 05.06.2020
eAkadēmija | koronavīruss | eksports

Shield48: Divās dienās īstenota ideja iekaro eksporta tirgus

Shield48: Divās dienās īstenota ideja iekaro eksporta tirgus Foto: Shield48

Covid-19 pandēmijas laikā uzņēmumiem jāpierāda spēja pieņemt jaunos spēles noteikumus un pielāgoties tiem. Viens no pašmāju veiksmīgākajiem piemēriem ir uzņēmums Shield48, kurš divās dienās īstenoja ideju par sejas vairogu ražošanu, izmantojot 3D drukāšanu. Uzņēmuma pārstāvis Didzis Dejus eAkadēmijas diskusijā pastāstīja par savu pieredzi, kā arī sniedza vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.

“Tās bija trakas dienas,” virtuālajā hakatonā “HackForce” piedzīvoto atceras D. Dejus. Lai gan sākumā uzņēmums nemaz neplānoja piedalīties marta vidū notikušajā ideju maratonā, kura mērķis bija rast risinājumus Covid-19 krīzes izaicinājumiem, pēc nelielas skubināšanas D. Dejus izveidoja komandu un sāka prātot par potenciālo ideju īstenošanu.

eAkadēmija

Bezmaksas biznesa zināšanu platforma internetā tiem, kas vēlas uzsākt vai pilnveidot savu uzņēmējdarbību – eAkadēmija.

“Hakatonos svarīgākais ir nākt nevis ar iepriekš definētu ideju un uzskatīt sevi par gudrāko, bet censties gūt maksimālu atgriezenisko saiti no mentoriem,” atminas D. Dejus, kura komandas mentors bija diplomāte Ieva Ilvesa. Lai izprastu mediķu vajadzības, Shield48 komanda iepazinās gan ar infektologu Ugu Dumpi, gan ar Latvijas Ārstu biedrības prezidenti Ilzi Aizsilnieci un citiem speciālistiem. Komanda 48 stundu laikā radīja 8–10 prototipus, kurus nodeva mediķu vērtējumam un pēc tam pilnveidoja.

Pieprasījums 50 reizes pārsniedz iespējas

Pēc uzvaras “HackForce” D. Dejus bija pārliecināts, ka Latvijā nepieciešami vien aptuveni 200 sejas vairogu. Taču pieprasījums strauji izaudzis līdz 10 000, jo vairogi ir vajadzīgi ne tikai slimnīcu personālam, bet arī ģimenes ārstiem un citiem speciālistiem.

“Tajā mirklī viss hakatonā radītais vienkārši izirst, jo ar 3D drukāšanas iekārtām mēs divās dienās varējām saražot tikai 200 vienību. Saražot 10 000 vairogu nekādi nespējām.”

“Nebija iemesla parakstīties uz šo ideju,” atminas D. Dejus. Taču viņa komanda sapratusi, ka sejas vairogi ir ārkārtīgi nepieciešami, bet citām komandām būs vajadzīgs vairāku dienu “ieskrējiens”. Pēc paziņu aptaujāšanas pavīdēja doma, ka ražošanu varētu organizēt decentralizēti – septiņās dažādās Latvijas vietās. Ideja izrādījās veiksmīga, un Shield48 desmit dienās saražoja visus nepieciešamos 10 000 vairogu.

Šobrīd Shield48 spēj saražot vairāk nekā 15 000 sejas vairogu dienā. Uzņēmums eksportē vairogus uz vairāk nekā piecām valstīm, paralēli risinot sarunas par līgumiem vēl ar gandrīz 20 valstīm.

“Mēs redzam, kā valstis ir “apdedzinājušās” ar dažādiem iepirkumiem. Tāpēc viens no pirmajiem ārvalstu lūgumiem ir video konferencē nodemonstrēt, ka patiesi esam ražotāji, nevis starpnieki.”

Kopš hakatona ir pagājuši divi mēneši. D. Dejus stāsta, ka beidzot viņa komandai ir laiks atvilkt elpu un brīvdienas pavadīt ārpus biroja.

Valsts sniedz būtisku atbalstu

D. Dejus eAkadēmijas diskusijā uzsver, ka bez valsts sektora atbalsta Shield48 būtu klājies krietni smagāk. “Mēs sākām ražot jaunu produktu, kuram jābūt saskaņotam ar valsts institūcijām. (..) Pirmo reizi saskārāmies ar regulām par medicīnas ierīcēm, individuālajiem aizsardzības līdzekļiem,” atminas uzņēmējs, par sniegto atbalstu uzslavējot Ekonomikas ministriju, Patērētāju tiesību aizsardzības centru, Veselības inspekciju, Zāļu valsts aģentūru un citas institūcijas.

“Katrs zvans vai e-pasts valsts pārvaldei guva milzīgu atsaucību. Iepriekš, kad pats strādāju valsts pārvaldē, man bija sajūta, ka esam katrs savā ierakumu pusē. Bet šobrīd jūtu, ka arī valsts institūcijas saprot – mēs sēžam vienā laivā un, tikai kopā airējot, varam tikt uz priekšu,” klāsta D. Dejus.

“Kopības sajūta ir fantastiska. Gribētos, lai šī situācija, kurā uzņēmumi ar valsts pārvaldi var tik cieši kopā strādāt, turpinātos vēl ilgi. Es nesaku, ka jāievelkas krīzes situācijai, bet gan sadarbībai.”

Tāpat Shield48 palīgā nākuši arī paziņas, kas palīdzējuši ar PR un mārketinga aktivitātēm, kā arī ar juridisko nianšu sakārtošanu. Savukārt piegādāt 1300 sejas vairogus ģimenes ārstiem dažādās Latvijas vietās nebūtu iespējams bez Latvijas Pasta atsaucības, uzsver uzņēmējs.

Prognozēt sliktāko scenāriju

Shield48 komanda pieņēma lēmumus, sekojot līdzi notiekošajam citās valstīs. “Nekas neliecināja, ka mums varētu klāties labāk nekā Itālijai. Tāpēc pirmdienās lēmumus par darbību līdz piektdienai pieņēmām no sliktākā scenārija skatpunkta. Ja spējām to izdiskutēt, tad jau nedēļas sākumā pieņēmām attiecīgus lēmumus. Tas palīdzēja izdarīt daudzas labas lietas, skatīties uz priekšu. Katru dienu bija jauni izaicinājumi,” D. Dejus ieskicē uzņēmuma vadību krīzes apstākļos.

Ir lietas, ko biznesā nevar paveikt attālināti

Bet atvērt sava uzņēmuma kontu var video konsultācijā.

 

Lai gan uzņēmuma pamatkomanda spēja mobilizēties un “iekāpt jaunās kurpēs”, kādā brīdī tomēr kļuva skaidrs, ka sprinta tempā noskriet maratonu ir neiespējami. Mobilizācijas sākumposms pagājis bez konfliktiem, taču atelpas brīžos, kad lēmumu pieņemšana ieilgusi, par atsevišķiem lēmumiem sākušās diskusijas. “Taču tik konsolidēts kolektīvs, kāds ir šobrīd, mums nekad iepriekš nav bijis,” darbinieku attiecības apraksta D. Dejus.

Darba organizēšanai Shield48 izmantoja dažādas tehnoloģijas, tostarp WhatsApp, kur rakstīšanas vietā darbinieki ziņojumus ierunājuši, Zoom, Microsoft Teams, u.c. Operatīvi organizēt darbus mazākās komandās ļāvis Slack.

Sejas vairogi varētu kļūt par ikdienu

Lai gan Shield48 komandai sākumā šķita, ka sejas vairogu ražošana ir īstermiņa akcija, tagad uzņēmums apjauš, ka produkta ražošana būs jāturpina vēl ilgu laiku. “Mēs fokusējamies uz ārvalstu tirgiem. Šobrīd sejas vairogi kļūst par “jauno normālo”. Ir virkne valstu, kur, piemēram, zobārsti nelietoja sejas vairogus. Es domāju, ka tā kļūs par pastāvīgu lietu,” prognozē uzņēmējs.

“Augstākais pieprasījums no mediķiem ir pārgājis uz profesijām un biznesiem, kas tūdaļ vērsies vaļā.”

D. Dejus atklāj, ka individuālās aizsardzības latiņu paaugstina ne tikai uzņēmumi kopumā, bet arī darbinieki individuāli. Piemēram, arvien lielāku interesi par sejas vairogiem izrāda cilvēki, kuriem jāatgriežas darbavietā.

Kur ikdienā smelties iedvesmu

Uzņēmējs D. Dejus stāsta, ka viņam par lielāko iedvesmas avotu kalpo ģimene: “Ja darbā no rīta līdz vakaram esi dažādās tēmās, stundas paiet vienos video čatos un zvanos, tad kādā brīdī jāmēģina atslēgties. Tuvinieki ir tie, kas palīdz saprast, ka tu joprojām ar kājām stāvi uz zemes.”

Citiem uzņēmējiem D. Dejus iesaka vienkārši mēģināt un darīt. “Šobrīd, ja mums ir iespēja, tad darām. Ja nav iespējas, tad ejam palīgā kādam savam draugam. Kopā mēs varam izdarīt daudzas lietas,” mudina uzņēmējs.

D. Dejus prognozē, ka Baltijas uzņēmumiem šis ir lielisks brīdis sadarboties, lai iekarotu eksporta tirgus, jo ir apstājušās daudzas globāla mēroga piegādes ķēdes.

“Stāsts ir nevis par lielām un mazām valstīm un uzņēmumiem, bet par ātriem un lēniem uzņēmumiem. Neredzu nevienu iemeslu, kāpēc Latvijā un Baltijā nevarētu būt ātrie uzņēmumi, kas ar pozitīvu agresivitāti iekaro savu tirgus daļu.”

Uzņēmējs aicina šobrīd uz citiem uzņēmumiem skatīties nevis kā uz konkurentiem, bet gan kā uz potenciāliem sadarbības partneriem.

Lai gūtu plašāku ieskatu par to, kā dažādi Latvijas uzņēmumi pielāgojas Covid-19 krīzes nestajām pārmaiņām, aicinām noskatīties SEB bankas organizēto eAkadēmijas diskusiju. Tajā piedalījās Starptautiskās Kosmetoloģijas koledžas dibinātāja un valdes priekšsēdētāja Marika Ģederte, virtuālā tirgus Svaigi.lv saimniece Elīna Novada, uzņēmējs, sejas vairogu Shield48 ražotājs Didzis Dejus un DCH Studijas vadītājs un treneris Kaspars Ozoliņš.

Attīstiet savu e-biznesu

ar e-komercijas maksājumiem

 

  • Bizness - 28.05.2020

    DCH studija: Nakts laikā top platforma kopīgiem treniņiem tiešsaistē

    DCH studija: Nakts laikā top platforma kopīgiem treniņiem tiešsaistē

    Kad sporta zālēm marta vidū nācās slēgt durvis, DCH studija nolēma organizēt treniņus tiešsaistē. Lai saglabātu kopības sajūtu, videokameru ieslēdza ne tikai treneris, bet arī visi vingrotāji. Studijas vadītājs un treneris Kaspars Ozoliņš eAkadēmijas diskusijā atklāj, kā vienas nakts laikā īstenota ideja par tiešsaistes treniņiem, un sniedz vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 05.05.2020

    Influenceru mārketings – kā efektīvi un pareizi izmantot blogerus

    Influenceru mārketings – kā efektīvi un pareizi izmantot blogerus

    Vai un kad uzņēmumam nepieciešams influenceru mārketings, kā atrast piemērotāko blogeri, izveidot veiksmīgu sadarbību un izvērtēt tās sniegumu – uz šiem jautājumiem atbildes palīdz atrast blogere Anete Ozoliņa.

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 22.05.2020

    Kā sociālos medijus izmantot uzņēmuma labā

    Kā sociālos medijus izmantot uzņēmuma labā

    Lai uzņēmums gūtu panākumus sociālajos medijos, jāizprot zīmola balss, jāizvēlas piemērotākais medijs un radoši jāpieiet satura radīšanai. Par to, kā uzņēmumiem neapmaldīties sociālo tīmekļa vietņu džungļos, piesaistīt auditoriju un noturēt tās uzmanību, stāsta SEB bankas Digitālā mārketinga vadītājs Andrejs Saldavs.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 21.00
    Brīvdienās 10.00 - 18.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.