Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 05.05.2021
e-komercija

Kā izmantot datus, lai panāktu biznesa uzrāvienu

Kā izmantot datus, lai panāktu biznesa uzrāvienu Foto: Campaign Creators, Unsplash

Dati uzņēmumiem paver teju bezgalīgas iespējas uzlabot jau esošos produktus un pakalpojumus, precīzāk noteikt un sasniegt savu mērķauditoriju, un kalpo arī kā inovāciju dzinulis, palīdzot gan identificēt, gan risināt dažādas problēmas. Īpaši bagātīgi dažādus datus iespējams iegūt e-komercijā — ja uzņēmums tos aktīvi apkopo, analizē un izmanto lēmumu pieņemšanā, tie var nodrošināt biznesam strauju uzrāvienu.

Īsumā:

  • Datu apkopošana un analīze ļauj uzņēmumiem daudz precīzāk saprast notiekošo, identificēt problēmas, optimizēt procesus un uzlabot klientu pieredzi.
  • E-komercija piedāvā īpaši lielas iespējas iegūt dažādus datus, kurus prasmīgi liekot lietā, iespējams nospraustos mērķus sasniegt straujāk.
  • Ja uzņēmumam pašam nav resursu datu apstrādei un analīzei, laba opcija ir izmantot ārpakalpojumu, ko piedāvā dažādas aģentūras, taču rūpīgi jāizvēlas īstais partneris.

Dati palīdz iegūt lojālākus klientus

Dažkārt uzņēmējiem var šķist, ka viņi spēj labi paredzēt klientu vēlmes un rīcību, balstoties uz savu pieredzi un izpratni. Tomēr nereti datu analīze var atklāt pavisam citu ainu, identificējot lietas un procesus, kuriem uzņēmums iepriekš nav pievērsis uzmanību, tādejādi palaižot garām labas iespējas vai novirzot pārāk daudz resursu tur, kur tie nenes pietiekamu atdevi.

SEB bankas Stratēģijas un klientu pieredzes vadītāja Baltijā Andra Altoa skaidro, ka dati palīdz saprast, kādus rīkus un inovācijas uzņēmums cilvēkiem var piedāvāt. Viņa arī norāda, ka tieši datu ievākšana un apstrāde ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā izprast un uzlabot klientu pieredzi uzņēmuma e-veikalā: “Bez datiem nav iespējams panākt lojalitāti — lai uzņēmums spētu izstrādāt patiešām efektīvas un individuāli pielāgotas lojalitātes shēmas, tās jābalsta uz datiem par pirkšanas pieredzi.”

Izveidot e-veikalu var ātri. Taču kā to izdarīt pareizi un veikalu turpmāk attīstīt? Uzziniet bezmaksas eAkadēmijas semināru ciklā, kuru vada digitālā mārketinga eksperts Edgars Koroņevskis.

Skatīties seminārus

Proti, analizējot datus par klientu pieredzi, uzņēmums var uzlabot klientu servisu, piedāvāt individuālākus risinājumus un rezultātā iegūt daudz apmierinātāku un lojālāku klientu.

Viens no izplatītākajiem datu iegūšanas veidiem ir klientu aptaujas, taču mūsdienu tehnoloģijas piedāvā arī dažādus veidus, kā tos apkopot automātiski gan mājas lapā, gan sociālajos medijos un Google platformā. Tomēr, lai dati patiesi strādātu uzņēmuma labā, tie ne tikai jāapkopo, bet arī jāanalizē, lai iegūto informāciju tālāk varētu izmantot lēmumu pieņemšanā.

Izprast pagātni, rīkoties tagadnē, prognozēt nākotni

Netgroup E-komercijas vadītājs Anders Abels iesaka uzņēmumiem izmantot tādas datu apkopošanas un apstrādes platformas, kas ļauj vienkopus konsolidēt ne tikai datus no uzņēmuma mājas lapas un interneta veikala, bet arī Google un sociālajiem medijiem, lai iegūtu visplašāko perspektīvu par uzņēmumā notiekošo un nepieciešamajām darbībām procesu optimizācijai.

Viņš uzsver, ka e-komercija ir ļoti pateicīga joma dažādu datu iegūšanai. Primāri tie uzņēmumam ļaus padziļināti saprast, kā tam ir veicies, piemēram, kuri ir pirktākie produkti, kādi bijuši finanšu rādītāji, vai izdevies nodrošināt laicīgas piegādes un klientu apmierinātību.

Baltoties uz šiem pagātnes datiem, uzņēmums var aktīvi rīkoties, lai kļūtu vēl efektīvāks, optimizējot un automatizējot procesus, piedāvājot klientiem jaunus risinājumus vai monitorējot un pielāgojot cenu un atlaižu politiku. 

Arī mārketingā dati ļaus efektīvāk monitorēt kampaņas, saprast konvertācijas rādītājus, noteikt, kuri kanāli strādā vislabāk utt. Turklāt, jo vairāk datu uzņēmums būs apkopojis un analizējis, jo vieglāk tam būs izdarīt arī prognozes par nākotnes pieprasījumu, krājumiem un sagaidāmo finanšu veselību.

Tā kā pēdējā laikā e-komercijas aģentūras, kas cita starpā piedāvā arī datu menedžmentu, aug kā sēnes pēc lietus, A. Abels atgādina, ka svarīgi ir izvēlēties īsto partneri, kas patiešām jūsu uzņēmumam spēs palīdzēt. Viņš iesaka pievērst uzmanību tam, cik nopietni potenciālais partneris iedziļinās jūsu biznesa un operāciju īpatnībās, kādus jautājumus uzdod, vai vispār saprot, ko jūs darāt, jo tehnoloģijas, ko aģentūras izmanto, ir līdzīgas, taču izpratne mēdz ļoti atšķirties.

Dati palīdz iekarot jaunus tirgus arī pandēmijas laikā

Kamēr vienai daļai uzņēmumu pandēmijas sekas nozīmē apgriezienu sabremzēšanos, citi ir spējuši izmantot situāciju, kad dzīvojam tiešsaistes režīmā, lai strauji augtu. Divi uzskatāmi piemēri ir kompānija Bolt ar savu ēdiena piegādes aplikāciju Bolt Food un iepirkšanās platforma Aboutyou, kas tieši pandēmijas laikā veiksmīgi iekaroja jaunus tirgus.

Kad, sākoties pandēmijai, Bolt pieredzēja taksometru braucienu kritumu, lai nebūtu jāatlaiž darbinieki, kompānija nolēma daudz straujāk ieiet jaunās valstīs ar savu ēdiena piegādes aplikāciju — sākotnējais plāns par 3 jaunām valstīm ceturksnī tika mainīts uz 3 jaunām valstīm nedēļā.

Bolt Food mārketinga vadītāja Līa Pjatakova norāda, ka šī procesa veiksmīga realizēšana nebūtu iespējama bez aktīvas datu izmantošanas.

Uzņēmums izmantoja datus par jau esošajiem tirgiem, tos pielāgojot jaunajiem, kā arī identificēja un fokusējās tikai uz tām darbībām, no kurām tika prognozēts būtiskākais rezultāts. Viņa iesaka testēt visu, ko vien iespējams, un balstīt lēmumus uz datiem: “Jo vairāk datu, jo labākus lēmumus varēsiet pieņemt.”

Turklāt datus lieliski var izmantot ne tikai, lai saprastu prioritāros darbus, bet arī, kam netērēt laiku un resursus. Piemēram, Bolt Food nonāca pie lēmuma mārketinga un reklāmas aktivitātēm izmantot tikai tiešsaistes vidi. Pie tieši tāda paša lēmuma nonāca arī Aboutyou, kas arī pandēmijas laikā uzsāka jaunu tirgu iekarošanu. Kā norāda uzņēmuma pārstāvis Frederiks Morkamps , dati kompānijai palīdzējuši precīzi identificēt savu mērķa klientu un kļūt par tirgus līderi Austrumeiropā.

Dati kā inovāciju dzinulis

Datus var  ne tikai likt lietā jau esošā tiešsaistes biznesa pilnveidošanai un klientu pieredzes uzlabošanai, bet, pateicoties tiem, radīt pavisam jaunus risinājumus, pakalpojumus un produktus. Dati bieži palīdz uzņēmumā izgaismot vājākos ķēdes posmus — tos procesus, kas patērē pārāk daudz resursu, ir neērti klientam vai nelabvēlīgi ietekmē vidi.

Tieši tā tapis Zviedrijas jaunuzņēmumums Skrym, kas piedāvā e-komercijas segmentam inovatīvu tehnoloģiju — pateicoties uz datiem balstītam algoritmam, uzņēmuma radītais tiešsaistes rīks ļauj preču pārdevējiem un piegādātājiem maksimāli precīzi aprēķināt optimālāko iepakojumu un piegādes veidu, lai netiktu lieki tērēti uzņēmuma resursi un vides piesārņojums samazinātos līdz minimumam.

E-komercijas segmenta straujā izaugsme un nepieciešamība risināt dažādas ar to saistītās problēmas, paver ļoti plašas iespējas vēl daudzu inovatīvu ideju realizācijai.

Linda Ezerkalna

Attīstiet savu e-biznesu

ar e-komercijas maksājumiem

  • Bizness - 26.02.2021

    E-veikalu plauktos iecienīti arī augļi un dārzeņi – Rimi Latvia pieredze

    E-veikalu plauktos iecienīti arī augļi un dārzeņi – Rimi Latvia pieredze

    Rimi Latvia 2019. gada nogalē izveidotais e-veikals iemantojis gan pircēju uzticību, gan spēlē arvien būtiskāku lomu uzņēmuma izaugsmē. Turklāt maldīgs izrādījies pieņēmums, ka veikala darbinieki nepratīs atlasīt glītākos augļus un dārzeņus – šobrīd pircēji e-veikala ratiņos tos ieliek pat biežāk un vairāk nekā klātienē.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 01.02.2021

    E-komercijas izrāviens – vai turpmāk ķieģeļus pirksim internetā?

    E-komercijas izrāviens – vai turpmāk ķieģeļus pirksim internetā?

    Covid-19 fons uzņēmumu e-komercijas izaugsmei 2020. gadā devis iespēju pamatīgi atsperties un sasniegt vēl nebijušus rādītājus gan Latvijā, gan Baltijā kopumā. Tomēr joprojām pastāv vairāki būtiski izaicinājumi uzņēmumiem, kas bremzēs augšupejošo līkni. Laikus tos neapzinoties, e-komercijas izaugsme var izrādīties tikai īstermiņa lēciens.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 12.04.2021

    E-komercijas izaicinājums: kā dabai draudzīgi iepakot un piegādāt preces

    E-komercijas izaicinājums: kā dabai draudzīgi iepakot un piegādāt preces

    Ilgtspējas principi kļūst aizvien nozīmīgāki arī e-komercijas vidē. Uzņēmums, kas uz tiem balsta savu ikdienu, ne tikai nodod ziņu saviem klientiem un sabiedrībai, ka tam rūp planētas nākotne, bet bieži vien, ieviešot dabai draudzīgākus risinājumus, arī ietaupa resursus un spēj nodrošināt efektīvāku darbību.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 18.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.