Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 22.05.2020
mārketings | eAkadēmija

Kā sociālos medijus izmantot uzņēmuma labā

Kā sociālos medijus izmantot uzņēmuma labā Foto: Austin Distel, Unsplash

Lai uzņēmums gūtu panākumus sociālajos medijos, jāizprot zīmola balss, jāizvēlas piemērotākais medijs un radoši jāpieiet satura radīšanai. Par to, kā uzņēmumiem neapmaldīties sociālo tīmekļa vietņu džungļos, piesaistīt auditoriju un noturēt tās uzmanību, stāsta SEB bankas Digitālā mārketinga vadītājs Andrejs Saldavs.

Cilvēku paradumi mainās

Diennaktī Facebook un WhatsApp kopumā tiek nosūtīti vairāk nekā 60 miljardi ziņojumu. “Mēs vairs nevaram izvairīties no tā, ka gan elementāra mūsu ikdienas saziņa, gan saziņa ar uzņēmumiem no “pacel klausuli un piezvani” ir papildinājusies ar iespēju rakstīt, un cilvēki to labprāt izvēlas. Ja es vēlos, lai klienti ar mani sazinās, es nevaru viņiem piedāvāt tikai zvanu centru,” stāsta A. Saldavs, piebilstot, ka arvien vairāk uzņēmumu ievieš tā dēvētos čatbotus un iespēju sazināties WhatsApp.

Vizītkarte

Andrejs Saldavs digitālā mārketinga jomā strādā jau vairāk nekā 10 gadus.

Vienam cilvēkam vidēji ir 7,6 dažādi konti sociālajos medijos. Nesnauž arī uzņēmumi, kuri nereti ir klātesoši dažādās sociālo tīklu vietnēs, tāpēc A. Saldavs iesaka caurskatīt uzņēmumu kontus, pievēršot uzmanību tam, vai uzņēmums visās vietnēs prezentē sevi vienādi.

Uzvarētājs ir ola

“Internets savā dziļākajā būtībā nav mainījies. Ja internets nolemj kādam ierādīt vietu, pārējie var kaut izstiepties un sarauties,” paskaidro A. Saldavs, norādot uz fenomenu, ka Instagram vienkāršs olas attēls ir izpelnījies vairāk “patīk”, nekā slavenību publicētās fotogrāfijas.

Instagram katru dienu tiek augšupielādēti vairāk nekā 95 000 000 attēlu.

Savukārt par YouTube iespējām liecina videospēļu entuziasta Ninja panākumi. Populārāko viņa straumēto videospēli ir noskatījušies vairāk nekā 43 miljoni cilvēku. Tas ir tikai divreiz mazāk par cilvēku skaitu, kuri noskatās SuperBowl – vienu no lielākajiem sporta notikumiem, kur viena reklāmas sekunde maksā vairākus miljonus dolāru.

300 stundas video katru minūti tiek augšupielādētas YouTube.
1 miljardu stundu video satura katru dienu noskatās YouTube.

Latvijā mazāk populāras ir sociālo tīmekļu platformas Twitter un LinkedIn, kas 2019. gadā spēja sasniegt attiecīgi 7% un 5% cilvēku (reach). “Šos divus medijus piemin ļoti bieži, bet tie Latvijā aizvien nav tik populāri, kā mums šķiet,” skaidro digitālā mārketinga eksperts. Visvairāk cilvēku iespējams sasniegt YouTube (69%), Facebook (62%) un Instagram (29%), liecina TNS dati par 2019. gadu.

Turklāt sociālo tīmekļu vietņu populārāko lietotāju augšgalā slavenības un sportistus ir izkonkurējuši parastie cilvēki. Atsaucoties uz DDB veidoto influenceru topu, A. Saldavs norāda, ka Latvijas auditorijai Evelīna Pārkere pēc būtības ir vērtīgāka par Kristapu Porziņģi. “Man šķiet ļoti interesanti, ka meitene, kura taisa video, sēžot uz sava dīvāna, vai kā citādi, var man kā uzņēmumam būt svarīgāka par starptautiski zināmu basketbola zvaigzni,” saka eksperts.

eAkadēmija

Vairāk par  mārketinga paņēmieniem uzņēmuma mērķu sasniegšanai var uzzināt bezmaksas biznesa zināšanu platformā eAkadēmija.

Aizvien svarīgāki kļūst mobilie telefoni, rezumē A. Saldavs. Ja interneta lietotāju skaits Latvijā pēdējos pāris gados ir sasniedzis savus griestus, tad kopš 2014. gada arvien lielāka daļa interneta satura tiek patērēta no mobilajām ierīcēm. “Ļoti daudzus gadus cilvēki teica – mobile first (viedtālrunis vispirms). Nu mēs beidzot esam nonākuši laikā, kad tā ir taisnība,” piebilst A. Saldavs.

Savu balsi meklējot

Uzņēmumiem sociālo tīklu platformās, jo īpaši Facebook, jāsaprot, kāda ir auditorija un uzņēmuma balss. “Nemēģiniet skriet līdzi tam, kas jūs neesat. Ja jūs esat forši, atraktīvi un interesanti, tad esiet forši, atraktīvi un interesanti. Ja jūs esat savas nozares speciālisti, nekaunieties un rādiet to. Ja jūs esat IT eksperti, – uz priekšu,” mudina A. Saldavs.

“Atrasties sociālajos medijos ir kā stāvēt ar ruporu Doma laukuma vidū. Es varu runāt muļķības, es varu runāt par tēmu, es jebkurā gadījumā atradīšu ausis, kas manī klausīsies. Jautājums – vai šīs ausis man būs gatavas pēc tam arī maksāt?”

Savukārt Instagram var kalpot uzņēmumiem par lielisku platformu, kurā demonstrēt sava darba ikdienu. Ēdinātāji var publicēt attēlus ar ēdieniem un cilvēkiem, kas pavada laiku ēstuvē. Kosmētikas ražotāji var paši kļūt par žurnālu ar savu produktu reklāmām. Savukārt mēbeļu ražotāji var izveidot interjeru, lai parādītu, kā konkrētais krēsls var iederēties istabā, tādējādi pārdodot sajūtu, nevis tikai produktu.

LinkedIn atslēgvārds ir profesionālisms, saka eksperts. “Sasniedzamā auditorija ir daudz mazāka, bet vide ir profesionāla. (..) Varam parādīt kā uzņēmums maina ne tikai mūsu, bet arī citu cilvēku dzīves, kā arī atrast savu profesionālo balsi. Tas ir svarīgi, jo darba tirgus kļūst arvien sarežģītāks. Ja mēs gribam piesaistīt kvalitatīvus darbiniekus, mēs vairs nevaram viņiem solīt tikai algu,” ieskicē A. Saldavs.

Ir lietas, ko biznesā nevar paveikt attālināti

Bet atvērt sava uzņēmuma kontu var video konsultācijā.

 
YouTube ir interesants medijs, jo, par spīti lielajai sasniedzamībai, tas ir ļoti fragmentēts. “Manuprāt, YouTube kanāls ir vieta, kur varam parādīt visu. Ja kādreiz teica, ka neviens neskatās video, kas ir garāki par trīs minūtēm, tad tagad populārākie video bieži vien ir garāki par stundu. Ja man ir ko teikt un ir vīzija, tad šī ir platforma, ko izmantot,” norāda digitālā mārketinga eksperts.

Par Twitter ir zināms daudziem, taču tā sasniedzamība ir gaužām maza, atgādina A. Saldavs. Tomēr ir arī veiksmīgi piemēri – viens no populārākajiem pašmāju Twitter kontiem ir Valsts policija.

Sociālie mediji nav panaceja

“Par spīti izplatītam viedoklim, sociālie mediji nav visu jūsu problēmu risinājums. Ja jums ir problēmas, kuras neprotat atrisināt, sociālie mediji tās tikai pastiprinās. Vispirms jāsalabo iekšiene, tikai tad jāsāk komunicēt uz āru. Otrādi tas nedarbosies,” brīdina A. Saldavs.

Piemēram, lietotnē Tinder lēmumi tiek pieņemti četru sekunžu laikā. “Ja runājam par zīmolu un uzņēmumu, tad jums būs vēl mazāk laika. Ja es esmu gatavs veltīt tikai četras sekundes, lai izvēlētos savu dzīves partneri, tad, visticamāk, kurpju izvēlei es veltīšu vēl mazāk laika,” ieskicē A. Saldavs.

Turklāt jāņem vērā, ka Facebook laika joslu mobilajās ierīcēs lietotāji “skrullē” par 41% ātrāk nekā datoros. “Ja veidojam saturu, ir ļoti jāpārdomā, ko mēs varam izdarīt četrās sekundēs. Klasiskie reklāmisti ir pieraduši stāstīt garus stāstus. Četru sekunžu garš stāsts var būt vien atverošā ainava, bet cilvēks jau būs prom,” uzsver eksperts.

Lai gan jūsu veiksmi Facebook nosaka arī ieguldītā nauda, paša sociālo tīklu milža publicētā informācija liecina, ka radošie risinājumi vietnē ietekmē pārdošanas rezultātus 56% apmērā. Tāpēc nevajag dzīvot ar priekšstatu, ka ar gana lielu naudas investēšanu reklāmās izdosies veiksmīgi “pārdot” jebkuru saturu.

Kā veidot video

Jūsu uzņēmuma zīmolam video ir jāparādās pirmo 3 līdz 6 sekunžu laikā, kam jāsakrīt ar vissaistošāko kadru, iesaka A. Saldavs. Montāžai jābūt dinamiskai un atraktīvai, jo uzmanību ir grūti noturēt.

Jādomā arī par video proporcijām, jo, piemēram, 1:1 un 9:16 vertikālie video viedtālruņu ekrānos aizņem vairāk vietas par ierasto horizontālo video. Tāpat jāņem vērā, ka 80% Facebook lietotāju kaitina video ar skaņu.

Sociālajos medijos pieredze pamazām kļūst svarīgāka par stāstu – parādiet, ko un kā dara jūsu uzņēmums, mudina A. Saldavs.

Lai gūtu plašāku ieskatu par uzņēmumu iespējām sociālo mediju platformās, aicinām noskatīties A. Saldava lekciju no SEB bankas organizētās eAkadēmijas semināra:

Attīstiet savu e-biznesu

ar e-komercijas maksājumiem

 

  • Bizness - 10.03.2020

    Video: Kā radīt efektīvu mārketinga stratēģiju

    Video: Kā radīt efektīvu mārketinga stratēģiju

    Ja aiz uzņēmuma reklāmas nav pārdomātas mārketinga stratēģijas, centieni pārdot pakalpojumus līdzinās kliegšanai pārpildītā stadionā, ir pārliecināts izaugsmes eksperts Ross Kingslands. Viņš sniedz padomus, kā uzņēmumiem definēt savu mērķus un sasniegt tos ar efektīvu mārketingu.

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 05.05.2020

    Influenceru mārketings – kā efektīvi un pareizi izmantot blogerus

    Influenceru mārketings – kā efektīvi un pareizi izmantot blogerus

    Vai un kad uzņēmumam nepieciešams influenceru mārketings, kā atrast piemērotāko blogeri, izveidot veiksmīgu sadarbību un izvērtēt tās sniegumu – uz šiem jautājumiem atbildes palīdz atrast blogere Anete Ozoliņa.

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 15.05.2020

    Smalkais muslis: sociālo tīklu loma zīmola atpazīstamībā

    Smalkais muslis: sociālo tīklu loma zīmola atpazīstamībā

    Pat pasaulē labāko produktu būs ārkārtīgi grūti pārdot, ja to proaktīvi nereklamēs ar sociālo tīklu platformu starpniecību. Uzņēmuma “Smalkais muslis” radītājas Ieva Biķe un Ilze Kalāce-Bērziņa atklāj sava zīmola veiksmes stāstu sociālajos tīklos – no pārdesmit sekotājiem līdz iztukšotiem veikalu plauktiem.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 21.00
    Brīvdienās 10.00 - 18.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.