Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 13.02.2018
jauns produkts | biznesa plāns | tirgus izpēte

5 soļi līdz jauna produkta ieviešanai

5 soļi līdz jauna produkta ieviešanai

Jauna produkta ieviešana tirgū jebkuram uzņēmumam ir liels izaicinājums, īpaši maziem un vidējiem, kuri pie tā nonākuši pirmo reizi. 

Galvenais uzdevums ir nenovirzīties no noteiktā mērķa, bet būt arī pietiekami elastīgam un, ja nepieciešams, gatavam pārmaiņām.

Svarīgākie soļi jauna produkta ieviešanā, kas būtu jāņem vērā kā pamata ABC:

1) Tirgus izpēte un idejas noformulēšana

Daudz labu ideju pie to autoriem atnāk brīdī, kad viņi kaut ko meklē, bet neatrod. Tomēr – vai tas, ka jums produkts ir vajadzīgs, nozīmē, ka to labprāt iegādātos arī citi? Varbūt niša, kurā vēlaties startēt, ir pārāk šaura vai piesātināta? Un kā ir ar eksporta iespējām – vai citur pasaulē pēc konkrētā produkta būtu lielāks pieprasījums? Varbūt šis produkts ir unikāls tikai Latvijā un tāpēc tam būtu ļoti ierobežots izaugsmes potenciāls? Šie ir jautājumi, uz kuriem jums jārod atbildes, ja vēlaties, lai jūs savu produktu nākotnē spētu veiksmīgi pārdot.

2) Biznesa plāns

Kad ideja ir noformulēta, jāsaprot, vai tā ir arī finansiāli dzīvotspējīga, tāpēc jāveido biznesa plāns, kurā noteikti ietverta šāda informācija:

  • Produkta apraksts
    Kādas tehnoloģijas tiks izmantotas, kādas izejvielas būs nepieciešamas, kur tās tiks iegūtas, kāda būs potenciālā cena un kādi ir to ietekmējošie faktori, mērķauditorijas analīze?
  • Tirgus situācija un konkurenti
    Nozares izpēte, raksturojums, eksporta potenciāls, tirgus piesātinātības līmenis ar tādiem pašiem produktiem, nozīmīgākie konkurenti, viņu produktu vai pakalpojumu cenas un darbības metodes, produkta vai pakalpojuma atšķirība no konkurentu piedāvātajiem.
  • Mārketinga plāns
    Kādas produkta vai pakalpojuma īpašības tiks akcentētas, cenu (arī atlaižu) politika, produkta vai pakalpojuma sniegšanas vieta, tās interjers, reklāma, tirdzniecības pārstāvji, dalība izstādēs, sabiedriskās attiecības, akcijas utt.
  • Projekta realizācija
    Nepieciešamie resursi (telpas, zeme, iekārtas, darbaspēks, izejvielas, materiāli, licences), norēķini ar piegādātājiem un pircējiem (priekšapmaksa, avanss utt.), projekta īstenošanas laika grafiks (3–5 gadi, ņemot vērā iespējamo produkta vai pakalpojuma sezonālo raksturu), kopējā projekta summa un finansējums (pašu kapitāls, investoru piesaiste vai maziem un vidējiem uzņēmumiem pieejamākais finansējums – kredīts).

3) Prototipa izveide un finansējuma atrašana

Rēķinieties, ka produkta izstrāde var ilgt vairākus gadus, piemēram, ja vēlaties tirgū ieviest jaunu kosmētikas līdzekli vai inovatīvu tehnoloģiju, kas top eksperimentējot un testējot. Kas attiecas uz finansējumu – ja nav nepieciešamas lielas investīcijas, var iztikt ar pašu kapitālu, tomēr lielākajai daļai mazo un vidējo uzņēmumu ir nepieciešams papildu finansējums. Iespējas – ES programmu ietvaros pieejamie līdzekļi, investoru piesaiste, granti uzņēmumiem, aizņēmums bankā, galu galā – pat konkursi, kur vairāku ideju autori sacenšas par finansējuma iegūšanu. Vislabāk ir izmēģināt visas iespējas.

4) Galaprodukta izstrāde

Lai gan jums jau ir prototips, šajā posmā vēl iespējamas ļoti daudzas pārmaiņas un produkta pieslīpēšana. Iespējams, ka savi nosacījumi būs investoram, tāpēc jārēķinās ar pietiekamiem laika resursiem, bet finiša līnija, pie kuras pieturēties, noteikti jānosaka.

5) Mārketinga un reklāmas aktivitātes

Šis var šķist vienkāršākais punkts, ņemot vērā visu to darbu, kas jau ir aiz muguras, kā arī faktu, ka jums ir izdevies radīt lielisku produktu. Taču nepareizi izvēlēta mārketinga stratēģija to var diezgan ātri nogremdēt. Tāpēc jums rūpīgi jāpārdomā, vai stratēģiju veidos un īstenos jūsu uzņēmuma darbinieki, vai varbūt labāk to uzticēt profesionāļiem, kuri jau īstenojuši veiksmīgas kampaņas. Noteikti painteresējieties par atsauksmēm, kā arī veiciet cenu aptauju – varbūt jūsu produkts ir tik unikāls un interesants, ka kāda aģentūra ir ar mieru tā virzīšanu tirgū uzņemties par mazākām izmaksām, pretī iegūstot lielisku papildinājumu savam portfolio.

Produkta tapšanas gaitu var salīdzināt ar braucienu, kurā ir daudz līkumu, arī negaidītu, un galvenais uzdevums ir noturēties uz ceļa. Protams, var gadīties kļūdas un situācijas, ka šķiet – nekas neizdosies. Šādos gadījumos par iedvesmu var kalpot citi uzņēmumi, kuri savulaik veiksmīgi ieviesuši jaunus produktus un iekarojuši tirgus daļu. Ja viņiem ir izdevies, tas var izdoties arī jums!

Linda Ezerkalna

Automātisks uzkrājums
Automātisks uzkrājums

Pamodiniet sevī uzņēmēju - eAkademija.lv!

Ja Jūs saskatāt iespēju tur, kur citi to neredz, aicinām kļūt par SEB bankas eAkadēmijas dalībnieku.
Reģistrējieties bez maksas un saņemiet piekļuvi eAkadēmijas materiāliem un vērtīgiem ekspertu padomiem, kas ļaus atrast un attīstīt biznesa ideju un panākt straujāku izaugsmi.


  • Biznesa uzsācējiem - 17.01.2018

    10 padomi, kā uzrakstīt labu biznesa plānu

    10 padomi, kā uzrakstīt labu biznesa plānu

    Mēģināt īstenot savu ideju bez biznesa plāna, ir apmēram tāpat, kā doties tālā ceļojumā bez GPS vai kartes. Paļaujoties tikai uz pieredzi, intuīciju un ceļā sastapto ieteikumiem, apmaldīšanās gandrīz garantēta!

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 15.01.2018

    7 iemesli uzsākt savu biznesu

    7 iemesli uzsākt savu biznesu

    Par savu biznesu sapņo daudzi, bet savus uzņēmumus nodibina vien daži. Taču iemeslu nodarboties ar biznesu ir daudz: sākot ar izmaiņām ekonomikas vidē un beidzot ar personīgiem motīviem. Dažreiz tā tiešā vārda nozīmē ir vienīgā iespēja nodemonstrēt savu profesionalitāti praksē.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.