Uzņēmumi bieži rada produktus, balstoties uz savām idejām un pieņēmumiem par to, kas cilvēkiem varētu patikt, nevis uz to, kas viņiem patiesībā ir vajadzīgs. Patērētāju uzvedība ir neparedzama, un īstais izaicinājums nav tikai aizpildīt tirgus tukšumu, bet mainīt cilvēku ieradumus tā, lai viņi izvēlētos tieši jūsu risinājumu. SEB Izaugsmes programmas lekcijā pētījām, kā, vērojot lietotājus un analizējot viņu uzvedību dabiskos apstākļos, var atklāt patiesās motivācijas un radīt inovatīvu piedāvājumu, kas atvieglo viņu dzīvi un mudina izvēlēties tieši jūsu produktu vai pakalpojumu.
Klienta vajadzību nozīme inovācijās
Nezinot klientu patiesās vajadzības, uzņēmumi riskē izšķērdēt resursus, radot produktus, ko neviens neizmantos. Kā izvairīties no šī slazda un koncentrēties uz to, kas cilvēkiem tiešām nepieciešams?
Viens no spilgtiem piemēriem, kā uzņēmums pielāgojās klientu vajadzībām, ir Netflix. Tas sāka kā DVD ierakstu izplatītājs pa pastu, taču, novērojot tehnoloģiju attīstību un klientu paradumu maiņu, laicīgi pārorientēja darbību uz straumēšanas pakalpojumu sniegšanu.
Šāda elastība parāda, cik svarīgi ir saprast atšķirību starp uzņēmuma kompetencēm un īstajām klientu problēmām, kā arī būt gataviem mainīt savu darbības modeli. Grūtākais klientu virzītu inovāciju aspektā bieži ir koncentrēties uz klientu, nevis uz uzņēmuma līdzšinējo pieredzi vai spējām.
Vizītkarte
Kā mainīt klientu paradumus
Klienti pacietīgi negaidīs, kamēr uzņēmums atrisinās viņu problēmas. Lai veiksmīgi mainītu klientu paradumus, jāspēj piedāvāt risinājums, kas liek izvēlēties tieši jūsu produktu vai pakalpojumu.
Viens no būtiskākajiem faktoriem klientu paradumu maiņas veicināšanai ir vienkāršība – jo risinājums ir ērtāks un saprotamāks, jo lielāka iespēja, ka klients to pieņems.
Svarīga ir arī pieejamība, jo zemāka cena bieži kalpo kā spēcīgs motivators. Tomēr jāmeklē līdzsvars starp cenu un piedāvāto vērtību, jo ne vienmēr vislētākais variants ir tas, ko cilvēki izvēlas.
Savukārt atšķirīgums bieži piesaista tos, kuri meklē kaut ko interesantu un citādu. Piemēram, Starbucks pierādīja, ka klienti ir gatavi maksāt ievērojami vairāk par kafiju, pateicoties pieredzei un zīmola stāstam.
No pieņēmumiem uz novērojumiem
Vēl viens no lielākajiem maldiem ir domāt, ka klients jūt un domā tāpat kā uzņēmuma darbinieki. Lai izvairītos no šī slazda, nepieciešami reāli dati.
Bieži vien uzņēmumi balstās uz aptaujām, bet tās rāda tikai, vai klients ir apmierināts vai ne. Aptaujas var palīdzēt uzlabot produktu, taču tās nav pietiekamas, lai radītu patiesas inovācijas, jo klienti paši bieži nezina, ko vēlētos nākotnē.Sarunas ar klientiem jāveic tikai pēdējā posmā, nevis sākumā. Vispirms ir jāievāc novērojumi un jāanalizē klientu uzvedība viņu dabiskajā vidē.
Lai uzzinātu vairāk par lietotāju virzītām inovācijām, aicinām noskatīties SEB Izaugsmes programmas lekciju “Lietotāju virzītas inovācijas” ar Janu Kuku.
SEB x RTU Izaugsmes programma 2025
- Impulss – uzņēmējiem sava ceļa sākumā (pieteikšanās vienmēr atvērta)
- Jauda – uzņēmējiem, kas vēlas pilnveidot procesus savā uzņēmumā (pieteikšanās līdz 7. septembrim)
- Enerģija – tiem, kuri vēlas izstrādāt jaunus produktus vai uzsākt eksportu (pieteikšanās līdz 7. septembrim)