Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 08.06.2020
eAkadēmija | e-komercija | koronavīruss

Svaigi.lv: Neredzēts pieprasījums un pārvākšanās vienā dienā

Svaigi.lv: Neredzēts pieprasījums un pārvākšanās vienā dienā Foto: Peter Wendt, Unsplash

Pārtikas e-komercijas jomā Covid-19 var uzskatīt teju par dāvanu, jo cilvēki arvien aktīvāk iepērkas internetā. Taču strauji augošais pieprasījums sagādā virkni izaicinājumu. Virtuālā tirgus Svaigi.lv saimniece Elīna Novada eAkadēmijas diskusijā atklāj, kā uzņēmums ticis galā ar vēl nepieredzētu pieprasījuma lēcienu, un sniedz vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.

Virtuālais tirgus Svaigi.lv ir sociālais uzņēmums, kurš piedāvā tiešsaistē iegādāties mazo Latvijas zemnieku saimniecību un ražotāju produkciju. Klients Svaigi.lv platformā izvēlas produktus, bet uzņēmums šo informāciju nodod saimniecībām, kas sagatavo un piegādā produkciju.

eAkadēmija

Bezmaksas biznesa zināšanu platforma internetā tiem, kas vēlas uzsākt vai pilnveidot savu uzņēmējdarbību – eAkadēmija.

Ja daudzu uzņēmumu darbu Covid-19 nestās izmaiņas piebremzēja vai pat apturēja, tad Svaigi.lv platforma saņēma vēl nepieredzētu pasūtījumu skaitu. “Pasūtījumi sāka ienākt ik pa minūtei tādā daudzumā, kādu nekad iepriekš nebijām pieredzējuši. Dažu stundu laikā bija jāizdomā, ko darīt tālāk, jo ar tobrīd mūsu rīcībā esošajām telpām un piegādātājiem nevarējām pieprasījumu nodrošināt,” atminas E. Novada.

Jaunas telpas vienas dienas laikā

Pasūtījumu skaits bijis tik liels, ka Svaigi.lv nācies apturēt jaunu pasūtījumu pieņemšanu. “Kā rīkoties? Kā reaģēt? Vai varēsim izpildīt klientiem apsolīto? Lielākā atbildība bija par cilvēkiem, kuri vairs nekur nedrīkstēja iet, un mēs bijām vieni no tiem, kuri varēja palīdzēt viņiem organizēt ikdienu. Kā nepievilt cilvēkus, kas šo pakalpojumu no mums gaida?” izaicinājumus apraksta Svaigi.lv saimniece.

Pat pēc pasūtījumu pieņemšanas apturēšanas Svaigi.lv bija jātiek galā ar pieprasījumu, kas trīs reizes pārsniedza ikdienā ierasto. “Varu godīgi teikt, ka šajā periodā esam kļūdījušies visos iespējamos veidos,” neslēpj E. Novada. Uzņēmums nonāca izvēles priekšā – pieņemt pasūtījumus tikai līdz komfortablam un izpildāmam līmenim vai arī meklēt citu risinājumu.

"Mēs sapratām, ka lielākā problēma ir telpas. Vienas dienas laikā, sadarbojoties ar Imantas tirgu, pieņēmām lēmumu pārvākties uz daudz plašākām telpām. No rīta mums bija tikšanās, bet vakarā jau bijām pārvākušies uz jaunajām telpām. Tad arī sapratām, ka varam apkalpot lielāku skaitu pasūtījumu."

Arī pārējos lēmumus Svaigi.lv pieņēma līdzīgā veidā – identificējot problēmu, kura traucē iet uz priekšu, un uzreiz to risinot.

Atbildība pret citiem

Svaigi.lv nodarbojas ar sociālo uzņēmējdarbību, tāpēc izjuta lielu atbildību sabiedrības, mazo saimniecību un ražotāju priekšā. “Arī viņiem apstājās visi tirdzniecības kanāli – skolas, restorāni, ēdināšanas vietas, tirdziņi. Mēs bijām vieta, kur šīs mazās saimniecības un ražotāji varēja savu produkciju realizēt. Domājot par viņiem un viņu ģimenēm, sapratām, ka jāsper soļi ne tikai savu ērtībām labad, bet jāatbalsta arī viņi šajā krīzes laikā,” stāsta E. Novada.

Ir lietas, ko biznesā nevar paveikt attālināti

Bet atvērt sava uzņēmuma kontu var video konsultācijā.

 

Darbs kopš marta vidus nebija sevišķi komfortabls, jo uzņēmumam nācās strādāt diennakts režīmā. Kad nakts vidū E. Novada teikusi kolēģei, ka kļūst par traku, viņa pretī saņēmusi iedvesmojošu atbildi – šobrīd lielākajai daļai pasaules vairs nav iespēju kaut ko darīt, bet mums šāda iespēja vēl ir, tāpēc jādara, kamēr var.

“Man lielākais izaicinājums bija tikt galā pašai ar sevi,” uzsver E. Novada, kura audzina divus mazus bērnus.

“Lai apvienotu šīs trakās pārmaiņas ar mammas pienākumiem, ir jāpieņem daudz emocionālu lēmumu par to, cik tālu biznesā esi gatavs iet un darīt nesavtīgā režīmā.”

Pārvarēt ilgās nakts stundas E. Novadai palīdzējuši iedvesmojoši cilvēki. “Kad naktīs pakoju pasūtījumus, es parasti klausījos podkāstus. Tā ir enerģija, ko dod cilvēki, kuri savā jau tā noslogotajā dienā vēl atrod brīdi, lai dalītos ar citiem par notiekošo viņu pusē. Tas sniedz enerģijas lādiņu, lai spētu turpināt strādāt,” atklāj uzņēmēja.

Palīgā nāk draugi

Svaigi.lv komandas kodols ir ļoti mazs, tāpēc darba apjoma palielināšanās mudināja meklēt papildspēkus. Darbinieki sameklēti draugu lokā. “Bija cilvēki, kuriem apstājušies darbi. Citos apstākļos nebūtu iespējams, ka viņi strādātu manā uzņēmumā, jo ir daudz vairāk pieredzējuši par mani, bet tik un tā viņi nāca palīgā,” norāda E. Novada.

“Savstarpējās sarunās spriedām, ko un kā labāk darīt. Kad aprunājas un novērtē idejas no vairākām pusēm, tad arī rodas labākie risinājumi. Izmantoju visu paziņu loku, kas iepriekšējos gados bija uzkrāts kā kapitāls un tagad noderēja.”

Lai nodrošinātu darbu diennakts režīmā, uzņēmumam nācies mainīt arī struktūru. “Skaidrs ka viens cilvēks to izdarīt nevar. Man kā vadītājai ar salīdzinoši nelielu pieredzi tā bija lieliska iespēja deleģēt pienākumus citiem, atlaist kontroli un dot iespēju katram darbiniekam,” saka E. Novada.

Nākotne ir klāt

E. Novada pārtikas e-komercijas jomā strādā jau vairāk nekā piecus gadus. Ja vien dažus mēnešus pirms Covid-19 izraisītās krīzes viņa bija pārliecināta, ka Svaigi.lv modelis ir nākotnes darbs, jo pasaulē kopumā pārtikas e-komercija veido mazāk nekā 3–4%, tad šobrīd situācija ir mainījusies.

”Domāju, ka šodien vairs nevienam nav jājautā, kāpēc pārtiku nevarētu pirkt internetā. Bet es jau piecus gadus runāju par to, kā būtu, ja mēs visi iepirktos plānveidīgi, reizi nedēļā un pieņemtu pārdomātus lēmumus par produktiem, ko liekam uz galda mūsu ģimenes maltītēs. Tagad vienā dienā tas viss ir mainījies.”

E. Novada neslēpj, ka Covid-19 ierobežojumi pārtikas e-komercijas jomā uzskatāmi teju par sapņa piepildījumu. Viņa prognozē, ka daļa cilvēku varētu saglabāt jauno ieradumu iegādāties pārtiku internetā, bet nav izslēgts, ka cilvēki atgriezīsies pie vecajiem paradumiem.

E-komercijas maksājumi

Kā jaunāko interneta norēķinu risinājumu Baltijas tirgū, kas ļauj uzņēmējiem būt tikai viena klikšķa attālumā līdz pircējam, var minēt E-komercijas maksājumu pakalpojumu. Tas  vienā risinājumā apvieno trīs dažādus populārākos interneta norēķinu veidus – gan karšu maksājumus un internetbankas maksājumus, gan arī maksājumus elektronisko norēķinu sistēmā PayPal.

“Es skatos uz lietām pozitīvi. Sākas nākamais posms, kad iestājas realitāte, normalizējas ikdiena un veidojas ritmi. Ir būtiski atcerēties mācības, ko šie divi mēneši mums ir devuši, lai priekšdienām paņemtu pašu labāko. Šis ir brīdis, kad varam veidot turpmāko dzīvi no “baltas lapas”. Iespējams, ka tā būs labāka visiem,” saka uzņēmēja.

“Novēlu iet uz priekšu un turpināt iesākto, bet atcerēties, ka scenārijs ir atkarīgs tikai no katra paša. Neviens no malas nenāks glābt un pieņemt lēmumus jūsu vietā, tāpēc esiet drosmīgi un dariet,” uzņēmējus aicina E. Novada.

Lai gūtu plašāku ieskatu par to, kā dažādi Latvijas uzņēmumi pielāgojas Covid-19 krīzes nestajām pārmaiņām, aicinām noskatīties SEB bankas organizēto eAkadēmijas diskusiju. Tajā piedalījās Starptautiskās Kosmetoloģijas koledžas dibinātāja un valdes priekšsēdētāja Marika Ģederte, virtuālā tirgus Svaigi.lv saimniece Elīna Novada, uzņēmējs, sejas vairogu Shield48 ražotājs Didzis Dejus un DCH Studijas vadītājs un treneris Kaspars Ozoliņš.

  • Bizness - 28.05.2020

    DCH studija: Nakts laikā top platforma kopīgiem treniņiem tiešsaistē

    DCH studija: Nakts laikā top platforma kopīgiem treniņiem tiešsaistē

    Kad sporta zālēm marta vidū nācās slēgt durvis, DCH studija nolēma organizēt treniņus tiešsaistē. Lai saglabātu kopības sajūtu, videokameru ieslēdza ne tikai treneris, bet arī visi vingrotāji. Studijas vadītājs un treneris Kaspars Ozoliņš eAkadēmijas diskusijā atklāj, kā vienas nakts laikā īstenota ideja par tiešsaistes treniņiem, un sniedz vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.

    Lasīt vairāk

  • Biznesa uzsācējiem - 05.05.2020

    Influenceru mārketings – kā efektīvi un pareizi izmantot blogerus

    Influenceru mārketings – kā efektīvi un pareizi izmantot blogerus

    Vai un kad uzņēmumam nepieciešams influenceru mārketings, kā atrast piemērotāko blogeri, izveidot veiksmīgu sadarbību un izvērtēt tās sniegumu – uz šiem jautājumiem atbildes palīdz atrast blogere Anete Ozoliņa.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 05.06.2020

    Shield48: Divās dienās īstenota ideja iekaro eksporta tirgus

    Shield48: Divās dienās īstenota ideja iekaro eksporta tirgus

    Covid-19 pandēmijas laikā uzņēmumiem jāpierāda spēja pieņemt jaunos spēles noteikumus un pielāgoties tiem. Viens no pašmāju veiksmīgākajiem piemēriem ir uzņēmums Shield48, kurš divās dienās īstenoja ideju par sejas vairogu ražošanu, izmantojot 3D drukāšanu. Uzņēmuma pārstāvis Didzis Dejus eAkadēmijas diskusijā pastāstīja par savu pieredzi, kā arī sniedza vērtīgus padomus citiem uzņēmējiem.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 21.00
    Brīvdienās 10.00 - 18.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.