Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 30.09.2020
ilgtspēja | darbs

Kā strādāsim 2025. gadā: darba laiku un biroju izvēlēsimies paši

Kā strādāsim 2025. gadā: darba laiku un biroju izvēlēsimies paši Foto: Kelly Sikkema, Unsplash

Ikviens zina, kas ir 40 stundu darba nedēļa. Taču arvien populārāks kļūst elastīgā darba laika un darba vietas modelis, kad ikkatrs var veikt savus dienesta pienākumus sev ērtākajā laikā un vietā. Vai pēc pieciem gadiem šādi strādāsim mēs visi, un ar kādiem izaicinājumiem saskarsimies, izmantojot šādu darba modeli?

Diskusijā “Ilgtspējīgas sabiedrības nākotne: kā strādāsim 2025. gadā?” SEB bankas personāla pārvaldes vadītāja Ilze Ogle stāsta, kā banka no tradicionālās astoņu stundu darbadienas ar precīzu sākuma un beigu laiku ir transformējusies par darbavietu, kur strādājošie savu pienākumu pildīšanai var izvēlēties viņiem ērtākās stundas.

Iegūst gan darbinieks, gan darba devējs

Lai gan daļā uzņēmējdarbības jomu neizdosies atkāpties no 19. gadsimta sākumā ieviestā 40 stundu darba nedēļas modeļa, kurā katra darbadiena sākas un beidzas konkrētā laikā, mūsdienās arvien vairāk uzņēmumu sāk domāt par elastīgo darba laiku, darba stundām un darba vietām.

Kā zināms, cilvēki ir iedalāmi cīruļos un pūcēs. Tad kāpēc gan cīruļi darbadienu nevarētu sākt agrāk, piemēram, pulksten 7? Un kāpēc gan pūces nevarētu pasnaust līdz pulksten 10 un tikai tad ķerties pie darba pienākumiem? Turklāt darba vieta var arī nebūt birojs – ja labpatīk, vari strādāt kaut vai kafejnīcā vai pludmalē. “Ja uz Marsu kursētu sabiedriskais transports, varētu  strādāt pat no turienes,” uzskata I. Ogle.

Par elastīgo darba modeli SEB banka sāka domāt pirms trim gadiem, kad kļuva skaidrs, ka standarta modelis vairs nav aktuāls, ir grūtāk piesaistīt jaunus darbiniekus, kā arī efektivitāte nav tāda, kādu banka vēlētos redzēt.

“Redzam, ka uzlabojas darba efektivitāte. Darbiniekam nav jābrauc uz darbavietu, tādējādi viņš ietaupa laiku. Viņš var stundu ilgāk pagulēt un sākt darbu ar pavisam citu sparu. Ir darbi, kurus mājas klusumā var veikt kvalitatīvāk, varbūt mājās pat vieglāk rodas iedvesma,” par  elastīgā darba laika ieguvumiem stāsta I. Ogle.

Neiztikt bez izaicinājumiem

Tā kā vairumam šobrīd strādājošo, visticamāk, darba gaitas būs jāturpina arī pēc pensijas vecuma sasniegšanas, ir būtiski saglabāt spriganumu, rūpēties par labsajūtu darbavietā, kā arī sabalansēt darbu un privāto dzīvi. Līdz ar elastīgo darba grafiku aktualizējas arī savstarpējās sadarbības jautājumi, jo visiem darbiniekiem ir jāiesaistās darba procesā un jāsadarbojas ar kolēģiem, kuru nav uz vietas birojā. Arvien svarīgāk ir spēt komunicēt, uzklausīt un sadzirdēt citus. “2025. gadā mēs noteikti runāsim par cita veida komunikāciju,” paredz SEB bankas personāla pārvaldes vadītāja.

SEB lietotne – Jūsu krāšanas mērķu sasniegšanai

Ne tikai ikdienas finanses un pārskaitījumi, bet arī dažādi risinājumi ērtai un automātiskai krāšanai.

Lai gan gatavošanās elastīgā darba laika ieviešanai SEB bankā notika pamazām, intervējot darbiniekus un meklējot piemērotākos risinājumus, Covid-19 pandēmija ieviesa plānā izmaiņas.

“Ja līdz Covid-19 uzskatījām, ka tas ir jauns modelis, domājām par nosacījumiem un eksperimentējām, tad pandēmijas gaitā sapratām, ka  tā ir bijusi tikai iesildīšanās, bet tagad ir sākušās sacensības,” atminas I. Ogle, piebilstot, ka uzņēmumā būtiskākais ir darbinieks, viņa drošība, labsajūta, pārliecība, kā arī biznesa nepārtrauktība, kas bankai jānodrošina.

“Mūsu darba dzīvē ļoti ātri ienāca virtuālās attiecības, jo liela daļa darbinieku strādāja no mājām vai alternatīvām darba vietām. Par ļoti būtisku vadītāju kompetenci kļuva sasaiste. Mēs meklējam ceļus, kā palīdzēt gan vadītājam, gan darbiniekam just sasaisti un nezaudēt piederības sajūtu,” klāsta I. Ogle. Līdz ar dažādām darbinieku un vadītāju apmācību iespējām banka nodrošina arī psihologa konsultācijas.

Izklaide un komunikācija

Covid-19 pandēmijas laikā SEB bankas darbinieku vidū lielu popularitāti iemantoja pašu veidotais raidījums “Paldies Dievam, piektdiena ir klāt”, kur darbinieki neoficiālā gaisotnē runāja par dažādām tēmām, iesaistījās aktivitātēs un piedalījās konkursos. Arī valdes priekšsēdētāja Ieva Tetere bieži komunicēja ar darbiniekiem, ļaujot ikvienam uzdot sevi interesējošus jautājumus.

SEB bankā ir tapusi arī “Labbūtības grupa”, kas jautrās diskusijās meklē nopietnus risinājumus dažādiem izaicinājumiem, kas saistīti ar darbinieku labsajūtu.

I. Ogle prognozē, kā nākotnes perspektīvā ikvienam darbiniekam būs jāapgūst jaunas komunikācijas nianses: jāatpazīst emocijas otrā ekrāna pusē, jāprot lasīt “starp rindām”, jāsaklausa un jāizprot kolēģa teiktais, pievēršot uzmanību izvēlētajiem vārdiem un teikumu secībai.

“Jāatceras, ka scenārija nav, tāpēc jābūt drosmīgiem un pārliecinātiem par sevi,” aicina I. Ogle.

Diskusijā “Ilgtspējīgas sabiedrības nākotne: kā strādāsim 2025.gadā?” piedalījās SEB bankas personāla pārvaldes vadītāja Ilze Ogle, darba vides stratēģis Oļegs Ņikitins, pasaules pilsone un digitālais nomads Anete Ilmete, kā arī stratēģiskās cilvēkresursu un komunikācijas vadības konsultāciju uzņēmuma ERDA partnere Pārsla Baško. Pilns diskusijas ieraksts:

Vai Tu uzveiktu kibernoziedznieku?

Izspēlē kiberkvestu un pārliecinies, ka proti pasargāt savas finanses

  • Bizness - 28.09.2020

    Kā strādāsim 2025. gadā: digitālie nomadi pusdienlaikā dodas sērfot

    Kā strādāsim 2025. gadā: digitālie nomadi pusdienlaikā dodas sērfot

    Digitālie nomadi var attīstīt biznesu no jebkura Zemeslodes nostūra, bet darbadienu var organizēt, kā pašiem tīk. Tāpēc nomadiem ir pavisam ikdienišķi, piemēram, pusdienlaikā doties pasērfot uz tuvējo pludmali vai baudīt masāžu, lai pēc tam ar jaunu enerģiju atkal ķertos pie darbiem.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 25.09.2020

    Kā strādāsim 2025. gadā: mīti un patiesība par darbu birojā un attālināti

    Kā strādāsim 2025. gadā: mīti un patiesība par darbu birojā un attālināti

    Kur darbs veicas raitāk – birojā vai mājās? Līdz ar Covid-19 nestajām ikdienas darba režīma izmaiņām katram noteikti ir radusies sava atbilde uz šo jautājumu. Diskusijā “Ilgtspējīgas sabiedrības nākotne: kā strādāsim 2025. gadā?” darba vides stratēģis Oļegs Ņikitins meklēja atbildes uz dažādiem pieņēmumiem par darbu birojā un attālināti.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 07.10.2020

    Kā strādāsim 2025. gadā: kas jāapgūst veiksmīgam darbiniekam

    Kā strādāsim 2025. gadā: kas jāapgūst veiksmīgam darbiniekam

    Kādas prasmes ikvienam jāapgūst, lai nākotnē varētu veiksmīgi iejusties uzņēmuma kolektīvā arī digitālā formātā? Kā iemācīties atrast līdzsvaru starp darba pienākumiem un privāto dzīvi? Vai darba devējam ir jāpalīdz to darīt? Uz šiem jautājumiem atbildes meklē diskusijas “Ilgtspējīgas sabiedrības nākotne: kā strādāsim 2025. gadā?” dalībnieki.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

  • +371 26668777
    +371 67779988

    Karšu un internetbankas bloķēšana

    24/7

    Citi jautājumi

    Privātpersonām

    Darbdienās 08.00 - 20.00

    Uzņēmumiem

    Darbdienās 08.30 - 18.00

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.