Biznesa uzsācējiem -
05.05.2020
mārketings | eAkadēmija
Vai un kad uzņēmumam nepieciešams influenceru mārketings, kā atrast piemērotāko blogeri, izveidot veiksmīgu sadarbību un izvērtēt tās sniegumu – uz šiem jautājumiem atbildes palīdz atrast blogere Anete Ozoliņa.
Ietekmētāju (influenceru) mārketings ir ātri augoša joma, kas nemitīgi attīstās, paskaidro A. Ozoliņa. “Es sevi sauktu par blogeri, jo influenceris, manuprāt, ir blakusparādība. Ja veido labu saturu, cilvēki tev sāk uzticēties un uzdot jautājumus, līdz ar to tu ietekmē viņu viedokli un izvēli. Tāpēc pamatā, manuprāt, jābūt satura radīšanai cilvēkiem. Tas ir kā pakalpojums.”
Anete Ozoliņa savu blogu “PARâdi MODI” par modes pasauli izveidoja 2012. gadā, bet 2015. gadā pievērsās satura radīšanai arī YouTube un Instagram, kur šobrīd pulcē attiecīgi 15 un 30 tūkstošus sekotāju. Strādājusi “Lilimill” apavu veikalā, aģentūrā “New Black”, kā arī citviet. Sadarbojas ar zīmoliem “Domina Shopping”, “Ikea”, “Fanta”, “Lux Express”, u.c.
“Katram influencerim ir sava auditorija. (..) Līdz ar to jūs varat uzreiz sasniegt savu ideālo klientu, tāpēc ir svarīgi atlasīt īsto blogeri,” iesaka A. Ozoliņa. Viņa piebilst, ka uzņēmumiem pirms kādas bildes vai ieraksta izmantošanas ir jāsaskaņo šāda rīcība ar konkrētā materiāla autoru. Izplatīti arī citi sadarbības modeļi, piemēram, konkrēta satura pasūtīšana vai zīmola konta “pārņemšana”, kad blogerim piešķir pieeju kontam, lai blogeris tajā pats varētu publicēt saturu.
Protams, šādu iniciatīvu veiksme ir atkarīga no konkrētā cilvēka meistarības, uzsver blogere. “Man ir ļoti svarīgi, ka tā izskatās kā daļa no manas dzīves, nevis – man jums tagad šis ir jāparāda. Jāspēj integrēties saturā, lai pēkšņi “neizlektu”. Tāpēc ir svarīgi atrast cilvēku, kuram tas dabīgi izdodas,” stāsta A. Ozoliņa.
Arī pašam blogerim ir jāsaprot vai piedāvātā tēma atbilst viņa stilam. Liela nozīme ir uzņēmuma zīmolam – ja produkts ir domāts nopietnai auditorijai, tad ļoti jāizvērtē sadarbība ar gados jaunu blogeri, kas piekopj rotaļīgu stilu.
Blogere A. Ozoliņa uzskata, ka iesaiste ir nozīmīgāka par sekotāju skaitu. “Jāskatās, vai nav pirkti sekotāji un “laiki”. (..) Svarīgi, manuprāt, ir komunikācija zem ierakstiem, vai influenceris iesaistās sarunā ar sekotājiem, kā arī, cik atklāts un dabīgs ir cilvēks.”
Sadarbībai ar blogeri var būt vairākas formas, paskaidro A. Ozoliņa. Piemēram, dāvanas, kas izpaužas kā sabiedrisko attiecību (PR) aktivitāte – jūs blogerim uzdāvināt lietu, bet blogeris publiski pauž savu viedokli par šo lietu. Savukārt bartera darījums nozīmē vienoties par izveidojamo saturu, atrunājot, ko par tā izveidi saņems blogeris, piemēram, pasūtījumu noteiktā vērtībā.
Tāpat iespējams vienoties par apmaksātu reklāmu vai procentu no pārdotā (affiliate). Blogere norāda, ka modeli, kas ietekmētājam paredz procentu no pārdotā, Latvijā neizmanto pārāk bieži – šo stratēģiju visbiežāk izvēlas lieli uzņēmumi, veidojot plašas influenceru sistēmas.
Apmaksāta sadarbība nodrošina influencera motivāciju izpildīt uzdevumu ātri un efektīvi, kā arī veicina darba kvalitāti ilgtermiņā, stāsta A. Ozoliņa. “Citiem šķiet – kāpēc maksāt, ja var izmantot barteri. Bet es pēc sevis varu pateikt, ka apmaksāti darbi ir prioritāte un ir lielāka motivācija tos paveikt.”
Kā uzrunāt blogeri
Lai uzrunātu blogeri ar sadarbības piedāvājumu, lieti noderēs e-pasts, kas visbiežāk ir norādīts konkrētā ietekmētāja sociālo mediju kontos. Alternatīva ir sūtīt tiešo ziņu sociālajā medijā. A. Ozoliņa piebilst, ka nereti saņem ļoti lakoniskus e-pastus, kuros vienkārši uzrakstīts – vai interesē sadarbība?
“Es pat īsti nezinu par ko ir runa, kas man raksta. Svarīgi ir iepazīstināt ar uzņēmumu, ar pakalpojumu vai produktu, kā izpaudīsies sadarbības modelis,” iesaka blogere.
“Esmu dzirdējusi daudzus stāstus, cik netīri blogeri strādā un nemaksā nodokļus. Es īsti nezinu, kā to mūsdienās vispār var izdarīt, jo tiek slēgti līgumi un samaksa notiek ar pārskaitījumu,” norāda A. Ozoliņa.
Bet atvērt sava uzņēmuma kontu var video konsultācijā.
Ir lietas, ko biznesā nevar paveikt attālināti
Būtiski ir komunicēt ar blogeri par topošo saturu, taču vienlīdz svarīgi ir ļaut influencerim strādāt brīvi un radoši, kas ļaus saturam izskatīties pēc iespējas dabīgākam, uzsver “PARâdi MODI” izveidotāja.
Novērtēt sadarbības veiksmīgumu ļauj atsauksmes un komentāri pie konkrētajiem ierakstiem. Blogerim var palūgt vēstules, ko rakstījuši cilvēki. Mazie uzņēmumi ļoti ātri var pamanīt pirkumu pieaugumu. Precīzus rezultātus iegūt ļauj atlaižu vai dāvanu kodi un individuālas saites, kas parāda, ka pirkums ir izdarīts caur blogera publicēto ierakstu.
Līdzās skaitļiem ir arī neredzamie rezultāti, uzsver blogere. “Influenceru mārketings ir daļa no mārketinga ķēdes. Tiek veicināta atpazīstamība, zīmola vārds tiek iznests. Reizēm influenceris būs pēdējais punkts pārdošanas ķēdē, ja klients ir “karsts”. Bet citreiz blogeri vienkārši palīdz iekustināt auditoriju.”
Lai gūtu plašāku ieskatu par influenceru mārketingu, aicinām noskatīties A. Ozoliņas lekciju no SEB bankas organizētās eAkadēmijas semināra:
Sāciet ar Starta komplektu un pirmo gadu lietojiet bez maksas.
Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.
Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.
Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.