Aptauja: 65% iedzīvotāju apsver iespēju paņemt patēriņa kredītu
Gandrīz katrs otrais Latvijas iedzīvotājs vismaz reizi dzīvē ir izmantojis patēriņa kredītu, liecina SEB bankas aptauja*. Turklāt 65% iedzīvotāju arī nākotnē būtu gatavi paņemt aizdevumu, ko izmantot dažādām vajadzībām.
Patēriņa kredītu galvenie mērķi – mājokļa labiekārtošana un auto iegāde
Populārākie aizņemšanās mērķi ir saistīti ar praktiskajām vajadzībām – sadzīves tehnikas vai mēbeļu iegādi (18%), auto iegādi (15%) un mājokļa remontu (11%). Tikai neliela daļa kredītu tiek izmantota ceļojumiem (4%) vai izglītībai (3%), kas liecina par atbildīgu attieksmi pret aizņemšanos.
Tendences rāda, ka kredītu visbiežāk izmanto iedzīvotāji vecumā no 40 līdz 49 gadiem, īpaši mājokļa labiekārtošanai un auto iegādei. Savukārt jaunieši un iedzīvotāji, kuri ir vecāki par 60 gadiem, biežāk norāda, ka šādu aizdevumu nav izmantojuši nekad.
Sievietes biežāk izmanto aizņēmumu sadzīves tehnikas vai mēbeļu iegādei, bet vīrieši – lai iegādātos auto. Reģionāli lielākā aktivitāte vērojama Zemgalē un Vidzemē, kur kredīti biežāk tiek izmantoti mājokļa remontam un labiekārtošanai, savukārt Latgalē piesardzība ir visaugstākā – tur 62% iedzīvotāju norāda, ka nekad nav izmantojuši patēriņa kredītu.
"Aptaujas dati skaidri parāda, ka patēriņa kredīts Latvijā galvenokārt tiek izmantots ilgtermiņa vajadzībām, nevis impulsīviem pirkumiem. Tas atbilst arī SEB bankas datiem: 2025. gadā populārākie mērķi patēriņa kredītiem bija auto iegāde (ap 32%), kā arī mājokļa remonts un mēbeļu iegāde (ap 31%). Tāpat cilvēki aizņemas veselības uzlabošanai, mājokļa iegādei, ceļojumiem, mājokļa energoefektivitātes uzlabošanai un citiem mērķiem. Vidējā aizņēmuma summa šogad ir ap 7 tūkstošiem eiro, kas ir nedaudz vairāk nekā pērn, bet kopējais piešķirtais finansējums saglabājas 2024. gada līmenī," norāda SEB bankas finansēšanas pārvaldes vadītājs Māris Opincāns.
Jaunieši biežāk būtu gatavi aizņemties ceļojumiem un izglītībai
SEB bankas aptauja rāda, ka nākotnē iedzīvotāji būtu gatavi izmantot patēriņa kredītu mājokļa remontam (25%) un auto iegādei (20%). Trešajā vietā ierindojas veselības uzlabošana (18%), kas apliecina, ka cilvēki kredītu saskata kā līdzekli dzīves kvalitātes uzlabošanai. Nākamie populārākie mērķi ir sadzīves tehnikas vai mēbeļu iegāde (14%), kā arī izglītība (7%).
"Visatvērtākie patēriņa kredītam ir iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 39 gadiem, bet dzimumu griezumā – sievietes. Jaunieši (18–29 gadi) kredītu būtu gatavi izmantot mājokļa remontam (34%) un izglītībai (10%), kas norāda uz vēlmi investēt personīgajā attīstībā. Aizdevumu ceļojumiem biežāk būtu gatavi paņemt iedzīvotāji vecumā no 40 līdz 49 gadiem (9%), savukārt auto iegāde kā kredīta mērķis vairāk populāra starp iedzīvotajiem no 30 līdz 39 gadiem (32%). Cilvēki ar vidējiem un augstākiem ienākumiem kredītu saskata kā iespēju ilgtermiņa ieguldījumiem – mājokļa labiekārtošanai, auto iegādei vai veselības uzlabošanai. Toties zemāku ienākumu grupās dominē piesardzība, un biežāk tiek norādīts, ka kredīts nav aktuāls," turpina Māris Opincāns.
Kopumā vairāk nekā 65% iedzīvotāju apsver iespēju paņemt kredītu, taču 44% aptaujāto norādīja, ka noteikti nav gatavi uzņemties saistības. Visvairāk šādu atbilžu sniedza cilvēki vecumā virs 60 gadiem, kā arī iedzīvotāji ar zemākiem ienākumiem un tie, kuri dzīvo laukos.
*Iedzīvotāju aptauju pēc SEB bankas pasūtījuma 2025. gada oktobrī veica uzņēmums Norstat. Tajā piedalījās 1005 respondenti vecumā no 18 līdz 74 gadiem.