Latvijā, līdzīgi kā citur pasaulē, banku pienākums ir īstenot “Pazīsti savu klientu” principu. Šī principa mērķis ir rūpēties par drošu vidi, novērst iespējamos naudas atmazgāšanas un terorisma finansēšanas riskus.
Likuma prasības
Lai to īstenotu, visu banku pienākums ir iegūt informāciju par klientiem un viņu naudas līdzekļu izcelsmi, atbilstoši šādu normatīvo aktu prasībām:
- Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums;
- Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) izdotie Klientu izpētes, klientu padziļinātās izpētes un riska skaitliskā novērtējuma sistēmas izveides un informācijas tehnoloģiju prasību normatīvie noteikumi.
Normatīvie akti (piemēram, jau pieminētā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 28. pants) paredz bankām pienākumu pieprasīt un klientiem pienākumu iesniegt bankām klientu izpētei nepieciešamo informāciju un dokumentus, tai skaitā informāciju par klientu patiesajiem labuma guvējiem, klientu veiktajiem darījumiem, klientu un patieso labuma guvēju saimniecisko, personisko darbību, finansiālo stāvokli, naudas vai citu līdzekļu avotiem. Atsevišķos gadījumos bankas var pieprasīt arī citu papildu informāciju.
Banku anketas
Praksē informācija tiek apkopota, izmantojot anketas.
Anketa ir neatņemam daļa no tās informācijas (arī kontaktinformācijas), ko klients sniedz bankai. Tāpēc ir nepieciešams precizēt anketas datus katru reizi, kad notikušas kādas būtiskas izmaiņas, piemēram, nodokļu rezidences valsts vai poliski nozīmīgas personas statusa maiņa.
Ja anketa netiek aizpildīta
Saskaņā ar minētajiem normatīvajiem aktiem, bankai jāveic klienta izpētes gaitā iegūto dokumentu, datu un informācijas uzglabāšana un regulāra aktualizēšana. Tāpēc anketas neaizpildīšanas gadījumā var tikt ierobežota pakalpojumu pieejamība internetbankā, kamēr dati tiek aktualizēti. Ņemot vērā normatīvo aktu prasības identificēt savu klientu un iegūt klientu izpētei nepieciešamo informāciju un dokumentus, banka regulāri atgādinās klientiem par nepieciešamību atjaunot anketu – attiecīgs paziņojums noteiktajā laikā parādīsies internetbankā.
Ja klienti tomēr nevēlas vai atsakās sniegt pieprasīto informāciju un dokumentus apjomā, kas ļauj veikt klientu izpēti pēc būtības, bankai ir tiesības izbeigt darījuma attiecības ar klientu un pieprasīt klienta saistību pirmstermiņa izpildi. Tāpēc, lai veiksmīgi turpinātu darījuma attiecības, ir svarīgi savlaicīgi iesniegt nepieciešamo informāciju un dokumentus.
Iegūto datu izmantošana
Ar likuma Par nodokļiem un nodevām XII nodaļu (stājās spēkā 01.01.2016) bankām ir uzlikts pienākums ievākto informāciju no klientiem nodot Valsts ieņēmumu dienestam (VID). VID nosūtīs šo informāciju tālāk attiecīgo valstu nodokļu administrācijām.
Sākot no 2017. gada septembra, katru gadu banka ziņos VID informāciju par Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu nodokļu rezidentu kontu atlikumiem iepriekšējā gada beigās, kā arī, piemēram, par tādiem iepriekšējā gada ienākumiem, kā procenti, dividendes u.tml. Detalizētāka informācija atrodama Latvijas Komercbanku asociācijas mājaslapā.