Galvenās izmaiņas
- Pilnveidota maksājumu drošība: samazināti krāpšanas riski, veicot maksājumus.
- Maksājuma saņēmēja informācijas pārbaude: mēs salīdzināsim maksājuma saņēmēja vārdu un kontu ar Eiropas banku datiem un brīdināsim Jūs par nesakritībām.
- Zibmaksājumu limiti: nosakiet dienas vai viena zibmaksājuma limitu. Izvēlieties alternatīvu maksājuma veidu, ja pārskaitījums pārsniedz limitu – SEPA vai Eiropas ekspress
Kāpēc veicam izmaiņas?
Lai vēl vairāk uzlabotu Jūsu veikto maksājumu drošību un samazinātu krāpšanas riskus, ar 2025. gada 5. oktobrī ieviešam vairākas izmaiņas pārskaitījumu veikšanā, tostarp Saņēmēja pārbaudes pakalpojumu un zibmaksājumu limitus. Izmaiņas veidojām atbilstoši Eiropas Savienības zibmaksājumu regulas prasībām.
Kas ir Saņēmēja pārbaudes pakalpojums?
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums jeb VoP (Verification of Payee – angļu val.) ir izstrādāts, lai pārbaudītu saņēmēja vārdu pirms maksājuma apstiprināšanas un izpildes. Tas palīdz novērst situācijas, kad krāpnieku vai kļūdas dēļ veicat maksājumu nepareizajam saņēmējam.
Kā tas strādās?
Kad uzsāksiet iekšbankas vai Eiropas maksājumu (zibmaksājumu vai SEPA maksājumu), sistēma salīdzinās Jūsu norādīto saņēmēja vārdu vai nosaukumu ar saņēmēja bankas rīcībā esošajiem datiem. Pārbaude tiek veikta pirms pārskaitījuma izpildīšanas. Tāpēc, kad vārds vai nosaukums būs pārbaudīts, Jūs varēsiet apstiprināt maksājumu.
Mēs informēsim Jūs, ja vārdi nesakritīs, lai palīdzētu izvairīties no iespējamas krāpšanas vai kļūdām. Maksājumu varēsiet apstiprināt arī tad, ja saņēmēja vārds vai nosaukums nesakrīt. Taču tad nebūs iespējas atgūt zaudējumus, ja tomēr izrādīsies, ka maksājums veikts nepareizam saņēmējam.
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums rezultātā tiks iegūta viena no četrām atbildēm:
- Sakrīt – Jūs saņemsiet apstiprinājumu, ka saņēmēja vārds sakrīt.
- Gandrīz sakrīt – tas nozīmē, ka saņēmēja konta vārds daļēji sakrīt ar Jūsu norādīto vārdu. Jums tiks parādīts konta īpašnieka vārds, lai Jūs varētu pārbaudīt vārda pareizību. Ja tas nešķiet pareizs vai šaubāties, aicinām sazināties ar personu vai uzņēmumu, kuram vēlaties veikt maksājumu, lai apstiprinātu viņu maksājuma datus.
- Nesakrīt – mēs Jūs informēsim, ka vārdi nesakrīt, un ieteiksim sazināties ar personu vai uzņēmumu, kuram vēlaties veikt maksājumu, lai saņemtu pareizu saņēmēja vārdu un konta numuru pirms maksājuma veikšanas.
- Nav iespējams pārbaudīt – mēs Jūs informēsim, ja Saņēmēja pārbaudes pakalpojums attiecīgajā brīdī nebūs pieejams vai neizdodas veikt pārbaudi.
Mēs iesakām neapstiprināt maksājumu gadījumos, kad saņēmēja vārds nesakrīt vai to nav iespējams pārbaudīt un Jūs šaubāties, vai maksājums tiks veikts pareizam saņēmējam. Pārbaudot maksājuma datus, ir svarīgi sazināties ar maksājuma saņēmēju, izmantojot uzticamu tālruņa numuru vai e-pastu. Nekad neizmantojiet e-pastā vai īsziņā norādīto tālruņa numuru, jo krāpnieki var to viltot, lai maldinātu Jūs.
Jautājumi un atbildes
Zemāk sniegtās atbildes ir spēkā no 2025. gada 5. oktobra.
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums tiks ieviests 2025. gada oktobrī. Pakalpojuma mērķis ir nodrošināt klientiem lielāku pārliecību, ka maksājums tiek veikts pareizajam saņēmējam. Ieviešam šo pakalpojumu, lai aizsargātu klientus no krāpšanas, kad krāpnieki izvilina no upuriem naudu, izliekoties par citām personām vai uzņēmumiem. Tas palīdzēs novērst arī vienkāršas kļūdas, piemēram, kad kļūdaini uzrakstīts saņēmēja vārds vai izvēlēts nepareizais konts. Saņēmēja pārbaudes pakalpojums ieviests atbilstoši Eiropas Savienības zibmaksājumu regulai, tāpēc visām eirozonas bankām būs jāievēro minētā regulas prasības un jānodrošina šis pakalpojums saviem klientiem.
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums tiks nodrošināts iekšbankas un Eiropas maksājumiem (zibmaksājumiem un SEPA maksājumiem) uz eirozonas valstīm.
Šis ir bezmaksas pakalpojums visiem klientiem.
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums pieejams SEB internetbankā, mobilajā lietotnē, klientu klātienes apkalpošanas vietās, kā arī Baltic Gateway kanālā.
Veicot maksājumu fiziskai personai, izmantojiet tās vārdu un uzvārdu. Ja maksājat juridiskai personai, izmantojiet juridisko jeb uzņēmuma nosaukumu. Lai uzzinātu pareizo saņēmēja vārdu, Jums, iespējams, būs jāsazinās ar saņēmēju.
- Maksājumi Jūsu uzņēmumam
Pārliecinieties, ka maksātājiem sniegtais un rēķinos norādītais Jūsu uzņēmuma nosaukums atbilst Jūsu bankas kontā reģistrētajam vārdam. - Jūsu veiktie maksājumi
Pārbaudiet saņēmēju informāciju savās grāmatvedības sistēmās. Saņēmēja vārdam ir jāsakrīt ar saņēmēja bankas norādīto vārdu.
No Saņēmēja pārbaudes pakalpojuma drīkst atteikties tikai juridiskie klienti, kuri augšupielādē maksājumus, izmantojot datni internetbankā vai Baltic Gateway kanālā.
Saņēmēja maksājumu pakalpojumu sniedzējs (parasti banka) pārbaudīs, vai Saņēmēja pārbaudes pakalpojumam nosūtītais vārds sakrīt ar attiecīgo vārdu. Saņēmēja banka nosūtīs savu atbildi SEB bankai, kas parādīs to Jums pirms maksājuma apstiprināšanas.
Mēs parādīsim Jums Saņēmēja pārbaudes pakalpojuma rezultātu pāris sekunžu laikā pēc tam, kad norādīsiet saņēmēja vārdu un konta numuru.
Tas nozīmē, ka saņēmēja vārds precīzi neatbilst tam, ko esat ievadījis. Jums tiks norādīts konta īpašnieka vārds, lai Jūs varētu pārbaudīt, vai norādītais vārds ir pareizs. Ja šaubāties, sazinieties ar maksājuma saņēmēju, lai pārbaudītu viņa datus.
Ja saņemat paziņojumu “Nesakrīt”, vispirms pārbaudiet, vai dati ievadīti korekti. Pirms jebkādu maksājumu veikšanas iesakām sazināties ar saņēmēju, lai uzzinātu pareizo saņēmēja vārdu un konta numuru. Ja saziņas brīdī saņēmējs informēs, ka dati ir pareizi, iesakām lūgt saņēmējam sazināties ar savu banku, lai apstiprinātu bankas konta datu pareizību.
Maksājuma datu nesakritības var liecināt par krāpšanas mēģinājumu. Krāpnieki bieži izkrāpj no upuriem naudu, izliekoties par personu vai uzņēmumu, kuram Jūs uzticaties, piemēram, Jūsu banku vai uzticamu piegādātāju. Lai izvairītos no šādām situācijām, rūpīgi izvērtējiet, vai maksājuma pieprasījums ir īsts. Pretējā gadījumā Jūs riskējat neatgriezeniski zaudēt savus līdzekļus.
Veicot vienreizēju maksājumu, Saņēmēja pārbaudes pakalpojuma izmantošana ir obligāta. Jūs vienmēr varat turpināt maksājuma veikšanu neatkarīgi no pārbaudes rezultāta.
Ja esat juridiskais klients, kas vienā datnē nosūta vairākus maksājumu darījumus, Jums būs iespēja atteikties no šī pakalpojuma.
Nē. Ir iespējams pārbaudīt tikai saņēmēja vārdu vai nosaukumu.
Nē. Saņēmēja banka var noraidīt maksājumu nepareiza saņēmēja vārda vai citu iemeslu dēļ.
Klientus, kusi izmanto pakalpojumu “Baltic Gateway”, informēsim atsevišķi.
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums tiks veikts regulārā maksājuma līguma izveides laikā. Maksājumu rīkojumu izpildes laikā Saņēmēja pārbaudes pakalpojums netiek atkārtots.
Saņēmēja pārbaudes pakalpojums netiks sniegts, ja maksātājs nebūs ievadījis saņēmēja vārdu (piemēram, e-rēķina maksājumā vai maksājumā uz mobilā tālruņa numuru).
Zibmaksājumu limiti
Zibmaksājuma noklusējuma limitu noteiksim 15 000 eiro apmērā, taču Jūs varēsiet mainīt viena zibmaksājuma vai dienas limitu. Veicot Eiropas maksājumu, šī pārskaitījuma izpildes kārtība būs atkarīga no maksājuma summas:
- Ja maksājums nepārsniedz limitu un banka pieņem zibmaksājumus, pārskaitījumu izpildīsim kā zibmaksājumu.
- Ja maksājums pārsniedz limitu, varēsiet palielināt savu zibmaksājumu limitu vai izvēlēties starp SEPA un Eiropas ekspress maksājumu
Jūsu zibmaksājumu limits nedrīkst pārsniegt Jūsu vispārējo internetbankas limitu. Ja tas tiks pārsniegts, maksājumu nevarēs apstiprināt.
Jā. Jūs varat mainīt savus zibmaksājumu limitus jebkurā brīdī un tik bieži, cik nepieciešams. Limitu maiņai nav nepieciešams bankas apstiprinājums.
Limita ierobežojums nav noteikts.
Nē. Limits attiecas tikai uz izejošajiem zibmaksājumiem. Ienākošie zibmaksājumi to neietekmē.
Jūs varat pārvaldīt savus zibmaksājumu limitus internetbankā un mūsu klientu klātienes apkalpošanas vietās.
Limitus nosaka katram klientam individuāli. Ja Jums ir vairāki konti, uz tiem visiem attiecas viena veida (dienas vai darījuma) limits.
Nē. Limitu nosaka katram klientam individuāli, tāpēc visiem lietotājiem būs vienādi zibmaksājumu iestatījumi.
Nē. Ja neiestatīsiet zibmaksājumu limitu, banka piemēros noklusējuma limitu 15 000 eiro apmērā katram zibmaksājumam. Noklusējuma limitu varat mainīt jebkurā brīdī.
Šī normatīvā prasība tika noteikta atbilstoši Eiropas Savienības zibmaksājumu regulai. Jūs varat izvēlēties, kurus maksājumus veikt kā zibmaksājumus.
Tiks piemērots noklusējuma limits 15 000 eiro apmērā par vienu maksājumu. Maksājumi, kas pārsniedz šo limitu, tiks apstrādāti kā SEPA vai Eiropas ekspress maksājumi.
Jā. Banka ir jāinformē par maksājumiem, kuri pārsniedz 10 miljonus eiro. Lūdzam ņemt to vērā, plānojot lielus maksājumus.
Zibmaksājumu izpilde 10 sekunžu laikā
Ikreiz, kad zibmaksājumam būs nepieciešamas papildu pārbaudes vai kāda cita iemesla dēļ to nebūs iespējams izpildīt 10 sekunžu laikā, mēs noraidīsim šo maksājumu un atmaksāsim naudu Jūsu kontā. Uzsākot zibmaksājumu, Jūs varēsiet norādīt, ka šādā gadījumā maksājumu automātiski atkārto kā SEPA maksājumu.
Jums jālūdz saņēmējam sazināties ar savu maksājumu pakalpojumu sniedzēju un noskaidrot maksājuma statusu.
Jā, komisijas maksa tiks atmaksāta.
Nē, noraidītie zibmaksājumu netiks ieskaitīti klienta komplektam noteiktajā limitā.