Svetlana Aleksandrova
Nodaļas vadītāja
Ar aizrautību pret izaugsmi un ilgtspējību
Svetlanas ceļš SEB sākās gandrīz pirms pieciem gadiem, kad viņa sev atklāja aizraujošo KYC (Know Your Client) jomu. Viņa mainīja savas karjeras virzienu – un nekad vairs neatskatījās atpakaļ. Pašlaik viņa vada komandu un rūpējas, lai zināšanas un izaugsme ietu roku rokā.
Kā sākās tavs ceļš SEB?
Es zināju, ka gribu strādāt šeit – intuitīvi jutu, ka tas ir pareizs lēmums. Uzņēmuma kultūra un vērtības saskanēja ar manām, un KYC joma man šķita ļoti interesanta. Tas mani atveda šurp pirms gandrīz pieciem gadiem, un esmu priecīga, ka izmantoju šo iespēju.
Es sāku kā KYC regulējuma analītiķe, pēc tam kļuvu par procesu jomas speciālisti un koncentrējos uz procesu analīzi un uzlabošanu. Tagad jau vairāk nekā gadu esmu komandas vadītāja, un varu likt lietā visas gadu gaitā iegūtās zināšanas – palīdzot savai komandai augt un attīstīties.
Ko tev personīgi nozīmē ilgtermiņa domāšana un ilgtspēja?
Man ilgtspēja nenozīmē tūlītējus rezultātus; tā nozīmē radīt ieguvumus nākotnē.
Mēs bieži dzirdam “ilgtspēju” vides kontekstā, taču manuprāt tā ir cieši saistīta arī ar uzņēmējdarbību un finanšu nozari.
Banku nozarē mums ir jādomā ilgtermiņā, jo klienti no mums sagaida ne tikai labākos finanšu risinājumus šodien, bet arī pēc pieciem vai desmit gadiem. Viss, ko mēs darām – katrs lēmums un katrs mūsu ieviestais risinājums – var atstāt un atstās ietekmi.
Vai ilgtspēja ir daļa no tavas ikdienas darba?
Noteikti. KYC nodaļā mēs koncentrējamies uz to, lai apgūtu un ieviestu procesus, kas ne tikai ietaupa laiku, bet arī nodrošina klientiem labāku apkalpošanu.
Piemēram, agrāk mēs regulāri lūdzām klientiem iesniegt daudz informācijas. Bieži vien viņiem tas bija izaicinājums – saņēmām nepareizu vai novēloti iesūtītu informāciju, kas nozīmēja, ka mēs pavadījām daudz laika, sūtot atgādinājumus un pārbaudot datus.
Tagad mēs paši apkopojam nepieciešamos datus un nosūtam klientiem iepriekš aizpildītu veidlapu, lūdzot vienkārši apstiprināt, vai informācija ir aktuāla. Tas ietaupa daudz laika gan klientiem, gan mums – mēs taču esam eksperti un zinām, kas un kur jāmeklē. Klienti novērtē šīs pūles, un process ir raitāks un ērtāks visām iesaistītajām pusēm.
Manuprāt, šis ir lielisks piemērs ilgtspējīgam risinājumam, kas patiešām darbojas – un tas ir tikai viens no daudziem piemēriem, kad mēs mācāmies strādāt gudrāk.
Dažkārt šāds domāšanas veids nenāk dabiski – bieži vien ir ieradums radīt ātrus risinājumus šodienas problēmām, taču laika gaitā tu redzi, cik vērtīgi ir ieguldīt papildu laiku un pūles, lai radītu risinājumus, kas būs ilgtspējīgi.
Vai SEB pieeja ilgtspējai atšķiras no citiem finanšu nozares uzņēmumiem?
Noteikti. KYC nodaļā mēs koncentrējamies uz to, lai apgūtu un ieviestu procesus, kas ne tikai ietaupa laiku, bet arī nodrošina klientiem labāku apkalpošanu.
Piemēram, agrāk mēs regulāri lūdzām klientiem iesniegt daudz informācijas. Bieži vien viņiem tas bija izaicinājums – saņēmām nepareizu vai novēloti iesūtītu informāciju, kas nozīmēja, ka mēs pavadījām daudz laika, sūtot atgādinājumus un pārbaudot datus.
Tagad mēs paši apkopojam nepieciešamos datus un nosūtam klientiem iepriekš aizpildītu veidlapu, lūdzot vienkārši apstiprināt, vai informācija ir aktuāla. Tas ietaupa daudz laika gan klientiem, gan mums – mēs taču esam eksperti un zinām, kas un kur jāmeklē. Klienti novērtē šīs pūles, un process ir raitāks un ērtāks visām iesaistītajām pusēm.
Manuprāt, šis ir lielisks piemērs ilgtspējīgam risinājumam, kas patiešām darbojas – un tas ir tikai viens no daudziem piemēriem, kad mēs mācāmies strādāt gudrāk.
Dažkārt šāds domāšanas veids nenāk dabiski – bieži vien ir ieradums radīt ātrus risinājumus šodienas problēmām, taču laika gaitā tu redzi, cik vērtīgi ir ieguldīt papildu laiku un pūles, lai radītu risinājumus, kas būs ilgtspējīgi.
Kas tavuprāt būtiski ietekmēs finanšu jomu nākotnē?
Es uzskatu, ESG standartu (vides, sociālā un pārvaldības jomas) turpmākā integrācija finanšu nozarē ir svarīga, lai uzņēmuma panākumus noteiktu ne tikai tā finanšu rādītāji, bet arī atbildība pret sabiedrību un vidi.
Strādājot ar klientiem, kuri vēl nav sasnieguši vēlamos mērķus vides ietekmes minimizēšanā, tā vietā lai gaidītu, mēs cenšamies piedāvāt viņiem risinājumus, kas palīdz ātrāk sasniegt viņu mērķus.
Šāds domāšanas veids patiešām saskan ar manām personīgajām vērtībām. Es uzskatu, ka šāda veida proaktivitāte veicina reālas pārmaiņas.
Runa nav tikai par to, ka kāds uzņēmums censtos būt līderis šajā jomā; daudz svarīgāk ir palīdzēt arī citiem virzīties uz priekšu. Tie ir kopīgi centieni, kas katru dienu noved pie atbildīgu lēmumu pieņemšanas.