Switch to mobile version. Augšup

Personīgās finanses - 22.11.2018
video konsultācija | attālinātie pakalpojumi

Vai nākotnē būs nepieciešamība apmeklēt filiāli?

Vai nākotnē būs nepieciešamība apmeklēt filiāli?

Tehnoloģijām attīstoties, pieaug to pakalpojumu klāsts, kurus ir iespējams izmantot, neizejot no mājas. Šobrīd valsts sektorā visbiežāk tiek izmantoti portālā Latvija.lv pieejamie e-pakalpojumi, bet finanšu sektorā – internetbankas.

Lai gan Latvijas iedzīvotājiem kopumā ir labas digitālās prasmes, joprojām ir cilvēki, kas e-pakalpojumus tomēr neizmanto, norādot, ka viņiem ir par maz zināšanu vai nepietiekama izpratne par pakalpojumu būtību.

Kā liecina aptauja, e-pakalpojumi šķiet sarežģīti tieši tiem iedzīvotājiem, kuri tos nav izmantojuši.

Tomēr skaidri ir iezīmējusies tendence ikdienas darījumu veikšanai uz bankas filiāli vairs nedoties – tā pamazām kļūst par vietu, kur saņemt tikai laikietilpīgākus pakalpojumus un risināt sarežģītākus jautājumus.

Patiešām – vai ir vērts tērēt savu laiku, pusstundu gaidot rindā, lai saņemtu pakalpojumu, kas aizņem vien dažas minūtes? Teju 70% TNS aptaujāto  ir atzinuši, ka daudz labprātāk saņemtu pakalpojumus neklātienē, jo tas ir ātrāk un ērtāk. Tomēr daļa iedzīvotāju digitālo risinājumu sniegtās iespējas pagaidām vairās izmantot – 44% Norstat aptaujāto ir norādījuši, ka viņiem tie šķiet pārāk sarežģīti un grūti apgūstami.

Sarežģīti šķiet tiem, kuri nav mēģinājuši

Raugoties Eiropas kontekstā, varam lepoties, ka Latvija valsts pārvaldes digitālo pakalpojumu pieejamības ziņā ir 8. vietā – vairāk nekā 600 e-pakalpojumu ļauj iedzīvotājiem tiešsaistē atrisināt dažādas ikdienas situācijas. No nākamā gada to skaits pieaugs, piemēram, nodrošinot iedzīvotājiem un uzņēmējiem bezmaksas iespēju izmantot e-parakstu, kā arī saziņai ar valsts iestādēm aktivizēt e adresi. Tomēr pakalpojumu esamība nebūt neliecina par to, ka visi tos izmanto.

Gatis Ozols, VARAM Elektronisko pakalpojumu nodaļas vadītājs, norāda, ka, lai gan pēdējos četros gados valsts pakalpojumu izmantošana tiešsaistē pieaugusi divas reizes, tomēr joprojām ir dažādi vērtīgi pakalpojumi, kuri tiek izmantoti salīdzinoši maz. Kādas ir galvenās barjeras?

“Daudziem valsts pakalpojums jau pats par sevi šķiet sarežģīta lieta, tāpēc viņi, baidoties kļūdīties, labprātāk dodas uz klātienes konsultāciju,” G. Ozols stāsta. Vienlaikus viņš norāda , ka aptaujas liecina – e-pakalpojumi šķiet sarežģīti galvenokārt tiem, kuri tos pat nav mēģinājuši izmantot.

Kā būtisku iemeslu tam, kāpēc daudzi cilvēki nelabprāt izmanto e-pakalpojumus, viņš min arī nepietiekamas prasmes – piemēram, aptaujā noskaidrots, ka 16% Latvijas iedzīvotāju nekad nav lietojuši internetu.

“Latvijā ir samērā liels to cilvēku skaits, kuriem digitālās prasmes ir, taču tās ir zemā līmenī, – tas nozīmē, ka viņiem ir nepieciešams atbalsts, lai no zemākā līmeņa pārmestu laipiņu uz kādu sarežģītāku pakalpojumu,” G. Ozols uzsver. Citiem vārdiem sakot, – ir nepieciešami skolotāji. Tāpēc valsts mērogā ir aizsāktas vairākas iniciatīvas, piemēram, projekts manalatvija.lv, kura ietvaros notiek digitālo aģentu – skolotāju, bibliotekāru – apmācība, lai viņi varētu palīdzēt un iedrošināt tos, kuri dažādu iemeslu dēļ nejūtas pietiekami pārliecināti par savās prasmēm, lai izmantotu digitālās iespējas.

Ārsta, notāra vai bankas apmeklējums jebkurā vietā un laikā

Arī uzņēmumi un nozaru apvienības aizvien vairāk domā par to, kā nodrošināt klientiem tiešsaistes pakalpojumus, tādējādi atvieglojot dzīvi un ietaupot laiku gan pakalpojumu saņēmējiem, gan sniedzējiem. Piemēram, tieši Latvijā ir tapis visā Eiropā unikāls projekts DigiNotārs, kur tiešsaistē ir pieejama notāra konsultācija, kā arī iespēja noslēgt līgumu un apmaksāt pakalpojumu. Savukārt Latvijā pirmā telemedicīnas platforma Doctor online ļauj ātri saņemt nepieciešamā medicīnas speciālista konsultāciju bez ārstniecības iestādes apmeklējuma.

Arī bankās digitalizācija uzņem apgriezienus – jau tagad 99% maksājumu notiek internetbankā.

Tomēr, kā norāda SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars, būtisks turpmāko gadu izaicinājums ir nodrošināt atbalsta funkciju, lai pamata darbības, piemēram, maksājumus, tiešsaistē varētu veikt visu paaudžu un jebkura gadagājuma cilvēki. Piemēram, neraugoties uz Smart-ID bezmaksas lietotnes ērtumu, 49 % SEB klientu tomēr pagaidām ir izvēlējušies palikt pie ierastajām kodu kartēm vai kalkulatoriem, kurus no nākamā gada septembra vairs nebūs iespējams izmantot.

Jauna ēra bankā – konsultācija tiešsaistē

“Lai līdzsvarotu digitālo vidi ar iespēju pārrunāt sarežģītākus darījumus klātienē un saņemt ekspertu konsultācijas, kā arī palīdzētu tiem, kuru saskare ar digitalizāciju ir mazāka, mēs rūpējamies arī par filiāļu attīstību,” A. Škapars uzsver. “Tādējādi aizvien skaidrāk iezīmējas tendence, ka filiāle kļūst par vietu, kur saņemt pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību, piemēram, konsultāciju par mājokļa iegādi.”

Lielākā daļa klientu vēlas, lai ikdienas jautājumus būtu iespējams atrisināt pēc iespējas ātrāk un ērtāk, tātad – tiešsaistē. Tāpēc SEB banka šogad ir nākusi klajā ar pilnīgi jaunu rīku – video konsultāciju, kuras laikā klienti ar bankas speciālistu var ne tikai izrunāt jautājumus par ikdienas pakalpojumiem, kredītiem un uzkrājumiem, bet arī veikt grozījumus kredīta līgumos, kā arī attālināti parakstīt līgumus par jauniem pakalpojumiem, piemēram, dzīvības apdrošināšanas jomā. Vairāk par video konsultāciju lasiet rakstā Kā saņemt bankas konsultāciju, neizejot no mājas vai biroja.

Kādus attālinātos pakalpojumus cilvēki ikdienā visbiežāk izmanto?

  • Veic maksājumus internetbankā – 84 %
  • Iepērkas interneta veikalos – 73 %
  • Izmanto digitālās ceļu kartes un navigatorus – 55 %
  • Tiešsaistē skatās filmas – 52 %
  • Saņem preces pakomātos – 47 %
  • Tiešsaistē piesakās pie ārsta – 32 %
  • Izmanto taksometru mobilo lietotni – 25 %

Linda Ezerkalna

Varbūt laiks ceļā uz banku nemaz nav jātērē


  • Personīgās finanses - 09.08.2018

    Kā saņemt bankas konsultāciju, neizejot no mājas vai biroja

    Kā saņemt bankas konsultāciju, neizejot no mājas vai biroja

    Video konsultācija ir jauns bankas pakalpojums, kas ļauj klientam, neatejot no sava datora, saņemt tādu pašu konsultāciju kā filiālē. Klienta identificēšanai tiek izmantota internetbanka, līdz ar to ir iespējams apspriest plašāku tēmu loku nekā telefona konsultācijā.

    Lasīt vairāk

  • Finanšu plānošana - 17.09.2018

    Kā pārvaldīt finanses attālināti?

    Kā pārvaldīt finanses attālināti?

    Mūsdienās, lai pārvaldītu savas finanses, vairs nav jādodas uz banku, jo daudzi tās pakalpojumi pieejami arī internetā vai pa tālruni. Atliek vien izvēlēties sev piemērotāko risinājumu.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Personīgā konsultācija var palīdzēt Jums

Personīgā konsultācija var palīdzēt Jums

  • Saprast - kā sasniegt nākotnes mērķus
  • Izvēlēties – uzkrāt vai aizņemties
 

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.