Switch to mobile version. Augšup

Personīgās finanses - 27.09.2016
inovācijas | tehnoloģijas

Lai attīstītos, bankām jākļūst digitālām

Lai attīstītos, bankām jākļūst digitālām SEB bankas Digitālās attīstības vadītājs Iļja Nogičevs. Foto: Kristaps Sadovskis

Finanšu tehnoloģijas jeb FinTech pēdējos gados piedzīvojušas strauju izaugsmi un ienesušas pārmaiņas arī tradicionālajos banku pakalpojumos. SEB bankas Digitālās attīstības vadītājs Iļja Nogičevs stāsta, kā šīs pārmaiņas ietekmēs klientus.

Nemaz ne tik sen maksājumu karte bija inovācija. Tagad tā ir ikdiena, bet uz starta līnijas jau nonākuši tādi risinājumi, kas ļauj norēķināties, izmantojot viedtālruni vai pat plaukstā iebūvētu čipu. No tehnoloģiju straujās attīstības ieguvēji ir ne tikai tā dēvētie FinTech uzņēmumi, bet viennozīmīgi arī lielās finanšu korporācijas un to klienti.

“Ja tehnoloģiju uzplaukuma sākumā bankas vēl raudzījās uz visu vairāk no malas, tad tagad vairs nevēlamies sekot tendencēm, bet būt pirmie, kas tās rada,” saka Iļja Nogičevs. Sarunā ar viņu noskaidrojām, kādas pārmaiņas bankas un klientu attiecībās ienesīs jaunākās tehnoloģijas.

Kādas finanšu tehnoloģijas jau šobrīd ir kļuvušas par SEB bankas ikdienu? 

Tāpat kā jebkura universāla banka mēs piedāvājam tādas nu jau pašsaprotamas lietas kā internetbanka, maksājumu platformas lieliem uzņēmumiem un komunikāciju caur sociālajiem medijiem, taču nemitīgi strādājam arī pie jaunām iespējām. Piemēram, nesen ieviesām iespēju, ka gan esošie, gan topošie klienti var sazināties ar mums izmantojot čata funkciju, kas pieejama mājas lapā un uzreiz saņemt atbildi.  Turklāt, ja pašlaik uz pamatjautājumiem, kas ir saistīti ar finansēm un ne tikai, atbild cilvēks, tad nākotnē tā varētu būt uz mākslīgā intelekta bāzētā tehnoloģija.  Jau šobrīd redzam, ka attīstās tehnoloģijas, kas spēj analizēt klienta iesūtītās vēstules vai arī klienta balsi un sniegt uz tām atbildes. Drīzumā plānojam testa režīmā izmēģināt šādas tehnoloģijas arī SEB inovāciju centrā Zviedrijā.

Mūsu jau esošie pakalpojumi piedzīvo uzlabojumus – mūsu mobilā aplikācija šogad kļūs vienkāršāk lietojama un nodrošinās vairāk iespēju, piemēram, maksājumu veikšanu un naudas pieprasījumu no citiem. Savukārt nākamgad klientu ērtībām piedāvāsim pilnīgi jaunu internetbanku, kas būs lietotājam draudzīgāka un pielāgota ne tikai klienta vajadzībām, bet arī izvēlētai ierīcei.

SEB banka jau trīs gadus piedāvā saviem klientiem arī bezkontakta kartes un pastāvīgi kopā ar sadarbības partneriem strādājam pie tā, lai palielinātu to pieņemšanas vietu skaitu. Šobrīd esam automatizējuši daudzus iekšējos procesus, kas klienta acīm nav pamanāmi, taču tas nozīmē, ka manuāls darbs un papīri tiek aizstāti ar efektīvākām tehnoloģijām. Piemēram, lēmums par kredīta piešķiršanu vairs nav dienu, bet stundu vai minūšu jautājums un, iespējams, ka nākotnē tas jau būs zināms vēl pirms cilvēks būs ieradies bankā.

Kādi kritēriji nosaka, kāpēc viens jauns risinājums tiek ieviests, bet citam vēl jāpagaida?

Mainās klientu paradumi, un mēs tos ņemam vērā, ieviešot jaunumus. Pirmkārt, skatāmies, ko vēlas klients – to varam noskaidrot gan ikdienas sarunās ar klientiem, saņemot viņu atsauksmes, gan veicot specifiskus mērījumus. Arvien vairāk ir tādu klientu, kuri nevar vai nevēlās nākt uz filiāli – digitalizācija ir veids, kā mēs nodrošinām viņiem pieeju, lai ikviens varētu mūs sasniegt tur, kur pašam ērtāk.

Otra lieta, ko ņemam vērā, ir konkrētā risinājuma ilgtspēja. Sekojam līdzi, kas notiek pasaulē, kādas ir tendences, turklāt ne tikai finanšu pakalpojumu sniedzēju vidū, bet visdažādāko profilu kompānijās.
Emocionāli uz sevis orientētam uzņēmumam ir vēlme apmierināt katra klienta vēlmes, tomēr pie katra jauna risinājuma ieviešanas primāri cenšamies apmierināt vairākuma vajadzības.

Inovācijas ne tikai ideju līmenī

Aizvien vairāk funkciju mūsu dzīvē pilda viedtālrunis. Vai nākotnē tas varētu aizstāt maku ar kredītkartēm?

Tas jau palēnām notiek. Turklāt – tas nav tikai telefons, tie ir arī viedie pulksteņi un dažādas citas ierīces. Agrāk nevarējām iedomāties dzīvi bez skaidras naudas, tad nāca kartes, un ir aktuāls jautājums – kāpēc vajadzīga karte, ja to pašu var izdarīt ar telefonu, pulksteni vai čipu, kas iemontēts plaukstā? SEB grupai ir sadarbība ar inovāciju centriem, kuri šobrīd izstrādā tehnoloģijas, kas ļautu ar čipu kontrolēt daudzas ikdienas funkcijas – norēķināties, atvērt mašīnas vai mājas durvis, vadīt prezentāciju. Tā vēl ir nākotne, tomēr jau šobrīd bezkontakta kartes vai iespēja iepirkties tiešsaistē ir starpposms ceļā uz vēl pārsteidzošākajam tehnoloģijām kas mūs sagaida nākotnē.

Kādas jaunas iespējas SEB banka varētu klientiem piedāvāt jau tuvākajā nākotnē?

Viena lieta, ko plānojam ieviest, lai atvieglotu klienta ikdienu – ja cilvēks atnācis uz filiāli un redz rindu, viņš varēs paņemt numuriņu un mierīgi doties uz veikalu iepirkties, jo tiklīdz rinda tuvosies, viņam atnāks īsziņa. Vēlāk būs iespējams iestāties rindā vēl pirms iešanas uz banku – caur mājas lapu vai mobilo aplikāciju.

Ja nav iespējas vai vēlmes nākt uz banku, klientam būs iespēja izmantot attālinātās konsultācijas iespējas.

No 2018. gada Eiropas Savienībā (ES) stāsies spēkā jauna maksājumu pakalpojumu direktīva, kas paredzēs iespēju piekļūt visu savu kontu informācijai vienkopus, kā arī trešajām pusēm iniciēt maksājumus, ja cilvēks tā pats būs noteicis. Tas nozīmē, ka, piemēram, SEB bankas internetbankā, kur pašlaik redzama informācija tikai par kontiem mūsu bankā, klientam varētu būt iespēja izvēlēties opciju skatīt arī visus savus pārējos kontus, kas atvērti citās bankās vai iestādēs – tādējādi būs daudz ērtāk izsekot savai finanšu situācijai.

Nākoša gada pirmajā ceturksnī SEB banka mainīs savu pamatsistēmu. Klientiem tas nozīmēs efektīvākus, ērtākus un ātrākus finanšu risinājumu.

Labvēlīga vide biznesa inovācijām

Kāds patlaban ir banku un FinTech uzņēmumu – tai skaitā start up – attiecību modelis, vai mēdzat sadarboties?

Ja agrāk vairāk uztvērām viens otru kā konkurentus, tad šobrīd redzam, ka vairākiem – FinTech uzņēmumiem inovāciju gaita ir daudz raitāka, viņi ir daudz atvērtāki jaunajam, mums savukārt ir ievērojama klientu datu bāze un labas zināšanas par finanšu uzrauga prasībām, kā arī pieredze klientu servisā. Saliekot kopā, sanāk laba sadarbība. Mēs tai esam ļoti atvērti. Gan paši uzrunājam jaunos tehnoloģiju uzņēmumus, gan arī uzņēmumi nāk pie mums, turklāt skatāmies gan Latvijā, gan ārpus tās robežas.

Statistika par start up uzņēmumiem ir tāda, ka no desmit diemžēl izdzīvo viens. Mūsu sadarbība var palīdzēt mazam uzņēmumam augt, jo risinājums, kas der Latvijā, var vēlāk tikt ieviests arī Igaunijā, Lietuvā vai Zviedrijā un visā SEB grupā – tas jau ir vērā ņemams tirgus.

Ir daudzas lietas, ko start up uzņēmumi tikai sāk mēģināt ieviest, bet bankai jau ir pieredze, kur rodas neatbilstības, kas nesanāk. Tāpēc uzņēmumi pie mums var nākt ar jautājumiem – kā banka varam būt klāt ne tikai ar finanšu, bet arī eksperta padomu. 

Mums jau šobrīd darbojas īpaša iekšēja vide, ko esam nosaukuši par SEB laboratoriju un kuras ietvaros bankas darbinieki var ar savām idejām piedalīties konkursā pēc līdzīga principa, kā start up vidē, izdzīvo.
Nākotnē Baltijā mums ir iecere izveidot mūsu telpās SEB inovāciju centru, kur sadarbībā ar start up uzņēmumiem varētu testēt jaunus pakalpojumus, jaunas iespējas.

Kā vērtējat tehnoloģiju jaunrades iespējas Latvijā – vai pie mums valda labvēlīga vide, kurā attīstīt jaunas idejas?

Lai gan Latvijā ir iemīļots teiciens, ka varētu jau būt labāk, es skatos ļoti pozitīvi. Tas, ka esam neliela valsts, var pat nākt mums par labu – viss ir pietiekami kompakti un koncentrēti, turklāt Rīga tiek uzskatīta par neoficiālu Baltijas valstu galvaspilsētu, kas paver ļoti labas iespējas šeit testēt jaunas lietas un saņemt atgriezenisko saiti. Nav tā, ka visu tikai mācāmies no citām valstīm, no mums arī mācās,– lai gan ne vienmēr Latvijā ir pieejami tik apjomīgi resursi kā lielākām valstīm, mēs bieži lietas spējam paveikt ātrāk. Mūsu priekšrocība jaunu ideju ieviešanā ir arī Latvijas sabiedrības daudzveidība.

Pēc žurnāla Kapitāls materiāliem

Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Personīgā konsultācija var palīdzēt Jums

Personīgā konsultācija var palīdzēt Jums

  • Saprast - kā sasniegt nākotnes mērķus
  • Izvēlēties – uzkrāt vai aizņemties
 
S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.