Switch to mobile version. Augšup

Drošība - 15.06.2016

Neplānoti izdevumi mobilajās aplikācijās

Neplānoti izdevumi mobilajās aplikācijās

Gan bērni, gan pieaugušie arvien vairāk izmanto dažādas lietotnes un spēles mobilajās ierīcēs, kas  paplašina  arī dažādu pirkumu un neplānotu izdevumu iespējas. Kā sevi no tām pasargāt?

Mobilo aplikāciju iegāde un papildināšana

Daudzas mobilo tālruņu spēles piedāvā bezmaksas versijas, savukārt papildu iespējas ir jāiegādājas atsevišķi. Šādas aplikācijas dēvē par freemium, savukārt pirkumus aplikācijā jeb lietotnē par in-app purchases. Tieši šāda norāde būs aplikācijas aprakstā gan AppStore, gan Google Play. Mazie maksājumi var tikt īstenoti dažādiem mērķiem: turpināt spēli, iegūt papildu iespējas, “dzīvības” utml. Aplikāciju veidotāji ļoti lielu uzmanību pievērš lietotāju (it sevišķi bērnu) motivācijai iegādāties papildu iespējas, tas ir viņu galvenais ienākumu avots.

Pirms aplikāciju uzstādīšanas izlasiet tās aprakstu, izmēģiniet šo aplikāciju pats. Atcerieties, ka droši lejupielādēt aplikācijas varat tikai Google Play un AppStore, ārpus šim sistēmām lejupielādētas aplikācijas var paust nevēlamu saturu un veikt kaitnieciskas darbības.

Bērni var nejauši ieslēgt papildu pakalpojumus kā mobilais internets. Tas var tikt aktivizēts gan vecāku, gan bērna tālrunī, radot papildu izmaksas, it sevišķi atrodoties ārzemēs. Sazinieties ar jūsu mobilā tālruņa operatoru, lai uzzinātu, kādas ir iespējas izvairīties un ierobežot sniegtos pakalpojumus jau laicīgi. Bieži vien interneta reklāmas vai draugu ieteikumi kalpo par pamatu tam, lai izmēģinātu jaunas spēles vai citas tālruņa iespējas.

Virtuālā nauda

Visbiežāk bērni neapzinās, ka viņi tērē reālu vecāku naudu, veicot papildu pirkumus, jo pati spēle ir bez maksas. Risinājums var būt vienošanās ar bērnu par atsevišķu spēļu iegādi, kurām nevajag veikt papildu pirkumus. Virtuāla nauda spēlēs netiek uztverta kā īsta nauda, tādēļ bērniem var rasties maldīgs priekšstats par naudu un finansēm. Izmantojiet iespēju pārrunāt ar bērnu šos jautājumus -  sasaistiet maksājumus par spēli ar naudu no bērna krājkasītes, vizuāli parādot, ka nauda tiek maksāta un tās daudzums ir ierobežots.

Finanšu drošība

Nekad nedodiet citiem savas maksājumu kartes datus. Pat vienreiz izmantoti, tie var tikt automātiski saglabāti aplikācijā turpmākiem pirkumiem.

Mūsdienās bērni ātri apgūst jaunās tehnoloģijas un arī aplikācijas sniedz papildu norādes, kā veikt maksājumu, vienkāršojot maksājumu kartes datu ievadīšanu. Vienmēr paši veiciet pirkumu, pārliecinoties, kur kartes dati tiek ievadīti.

Piemēram, aplikācijā var nebūt iespējas pārbaudīt, vai tiek izmantots drošs savienojums, vai izmantotā maksājumu sistēma ir droša – atkal jau seko ieteikums izmantot GooglePlay/AppStore kā maksājumu platformas. Problēmu gadījumā būs iespēja tās risināt. 

Populāras kļūst arī dažādas Facebook aplikācijas - izvairieties no karšu datu ievades arī šajās lietotnēs. Aiz daudzām lietotnēm stāv krāpniecības shēmas ar mērķi izvilināt lietotāju datus un naudu, par to varat lasīt rakstā “Facebook: kā pasargāt sevi no nevēlama satura?”. Ja ir radusies vajadzība pieprasīt naudas atmaksu, lūdzu, izmantojiet Facebook palīdzības lapā publicēto instrukciju

Uzstādījumi pirkumu ierobežošanai

Pirmais solis ir ierobežot pirkumu veikšanu mobilās ierīcēs. 

Android lietotājiem

Atveriet Google Play aplikāciju un izvēlnē sameklējiet sadaļu “Settings”, kurā izvēlieties sadaļu “User Controls” un atveriet “Require authentication for purchases”, norādot uzstādījumu prasīt paroli visiem pirkumiem. Noklusētais uzstādījums ļauj 30 minūtes pēc pirkuma veikt citus pirkumus bez atkārtotas paroles ievadīšanas.

Iphone un Ipad lietotājiem

Atveriet uzstādījumu sadaļu “Settings” un norādiet General > Restrictions > Enable restrictions, lai aktivizētu ierobežojumus. Aktivizējiet paroli, izmantojot jaunu kodu (nevis to pašu, kuru izmantojat ekrāna slēgšanai), un uzstādījumos atslēdziet iespēju veikt pirkumus aplikācijā. Papildu drošībai varat aktivizēt aizliegumu uzstādīt jaunas aplikācijas.

Pirkumu atmaksas iespējas

Situācijās, kad ir veikts neatļauts pirkums vai ir citi pamatoti iemesli pieprasīt naudas atmaksu, nāksies apbruņoties ar pacietību. Google un Apple noraidīs naudas atmaksu, ja lietotāja pusē nebūs veikti drošības soļi, pieļaujot neatļautus pirkumus.  Zemāk aprakstīts, kā rīkoties Android un Iphone tālruņu īpašniekiem.

Android

Tiklīdz ir konstatēta problēma, iespējami ātri nepieciešams pieprasīt atmaksu. Google Play iegādātās aplikācijas ir iespēja divas stundas izmēģināt un vajadzības gadījumā pieprasīt naudas atmaksu bez papildu jautājumiem (sadaļā My Orders pie aplikācijas rādīsies poga Refund). To katrai aplikācijai var veikt tikai vienreiz. Ja pēc aplikācijas pirkuma vai pirkuma lietotnē ir pagājušas ne vairāk kā 48 stundas, tad aizpildiet pieprasījuma formu, kurā izklāstiet situāciju angļu vai krievu valodā.

Google sola atbildēt 15 minūšu laikā, tomēr dažkārt tas varot aizņemt pat divas darba dienas. Ja ir pagājušas vairāk kā 48 stundas, jums ir jāsazinās ar aplikācijas izstrādātāju un,  iespējams,  varēsiet vienoties par naudas atmaksu. Vairāk informācijas atradīsiet Google palīdzības sadaļā "Atgriešana un atmaksa pakalpojumā Google Play". 

Iphone un iPad

Apple nodrošina pieprasījumu izskatīšanu 1-2 darba dienu laikā. Jums nāksies angļu valodā aizpildīt pieprasījumu un pārstāvji, iespējams, sazināsies ar jums, lai saņemtu papildu informāciju. Soli pa solim instrukciju pieteikuma aizpildīšanai atradīsiet Apple.com mājas lapā.

Papildu drošībai ir ieteicams uzlikt SMS paziņojumus par veiktajiem darījumiem kontā vai regulāri sekot līdzi darījumiem kontā. Pirkumi aplikācijās visbiežāk ir nelieli, tādēļ tos ir grūtāk uzreiz pamanīt.

Ja interneta pirkumi tiek veikti regulāri, vislabāk ir izveidot atsevišķu karti interneta pirkumiem un paziņojumus aktivizēt tieši šim kontam, neturot tajā nevajadzīgi lielus naudas līdzekļus.

Nejauši vai nevajadzīgi pirkumi mobilajā tālrunī var gadīties katram, tomēr, lai risinātu situāciju pozitīvi, sākumā nāksies pašam veikt priekšdarbus, lai to novērstu laicīgi. Ja tas būs izdarīts, tad arī problēmu risināt būs jau daudz vienkāršāk.

Edgars Koroņevskis,
SEB bankas digitālā mārketinga vadītājs

Mastercard Gold bankas karte

Mastercard Gold bankas karte

Nauda bankas kartē - drošāk un ērtāk

Ar karti Jūsu nauda ir ērti pieejama tikai Jums. Pat, ja gadās karti pazaudēt, Jūsu nauda paliek Jūsu kontā.

  • Debit Mastercard norēķinu karte

    Debit Mastercard norēķinu karte

    Klasiska karte ērtiem norēķiniem veikalos un internetā, kā arī skaidras naudas izņemšanai bankomātos. Ar karti Jūsu tēriņi kļūst pārskatāmi, jo informācija par konta atlikumu un pēdējiem darījumiem vienmēr būs pieejama gan internetbankā, gan bankomātos un SMS bankā.

    Lasīt vairāk

  • SMS banka

    SMS banka

    Uzziniet sava konta atlikumu jebkurā diennakts laikā, saņemiet īsziņu par algas ieskaitījumu, tiklīdz nauda ir sasniegusi Jūsu kontu, vai sekojiet līdzi saviem izdevumiem, piemēram, pārliecinieties, ka, norēķinoties ar karti, maksājums tiešām atbilst pirkuma cenai.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.