Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 20.01.2016
banka | uzņēmējdarbība

Vai katrs bankas darbinieks ir baņķieris?

Vai katrs bankas darbinieks ir baņķieris?

Vai “īsts baņķieris” ir slaids, veiksmīgs vīrietis 1000 eiro vērtā uzvalkā, kurš dienas vidū pie viskija glāzes apspriež  vairāku miljonu vērtu darījumu ar  klientu? Vai tādi baņķieri ir tikai filmās? Un kas vispār ir baņķieris?

Ikdienā tiekos ar pārstāvjiem no Latvijas Top 200 lielākām kompānijām, to vadītājiem un darbiniekiem. Tiekos arī ar simtiem savu kolēģu no banku nozares. Esmu liecinieks, dalībnieks vai iniciators tūkstošiem situāciju, kurās finanšu konsultanti uzvedas kā bankas darbinieki un tikai daži kā baņķieri. Daudzi ir klerki, bet ne baņķieri. Pats, atskatoties atpakaļ, varu precīzi teikt, kurā situācijā man izdevies rīkoties kā baņķierim un kurā – tikai kā klerkam. Mana hipotēze ir – katrs baņķieris ir bankas darbinieks, bet ne katrs bankas darbinieks ir baņķieris. Mēģināšu to pierādīt, aprakstot dažas situācijas, kuras lielākā vai mazākā mērā visticamāk daudzi Latvijas uzņēmēji ir piedzīvojuši.

Situācija nr.1 - veiksmīgi piešķirts kredīts finansiāli stabilam aizņēmējam

Noteikti ir vienkāršāk būt profesionālam un patikt klientiem, kad viss rit raiti un vainagojas ar kredītkomitejas lēmumu par kredīta piešķiršanu un kredītlīguma parakstīšanu. Tomēr -   vai bankas darbinieks ir rūpīgi izskaidrojis visus līguma svarīgākos nosacījumus? Vai klienta un bankas mijiedarbība kredītlīguma termiņa laikā ir saprotama abām pusēm? Baņķierim rūp ne tikai pats piešķiršanas fakts un profesionālas laimes sajūta parakstīšanas brīdī; tam rūp, lai klients visas uzņemtās saistības saprastu un izpildītu, jo klienta interesēs nav nepildīt saistības jeb uzņemties pārprastas vai nesaprastas saistības. Tas nav arī bankas interesēs. Īstais baņķieris veicina klienta un bankas ilgtermiņa sadarbību, jo tikai no tādas abas puses gūst maksimālu labumu.

Saņemot pozitīvu kredītlēmumu, sagaidiet no baņķiera detalizētu sarunu par kredītlīguma nosacījumiem -  kā un kad tie jāpilda, kas notiek neizpildes gadījumā. Kā korektāk un pareizāk pieteikt izmaiņas līgumā, ja tādas būs nepieciešamas un kā sadarboties ikdienā, kad kredīts būs piešķirts un līgums stāsies spēkā ar visiem tajā ietvertajiem nosacījumiem.

Pozitīvs lēmums ir tikai sadarbības sākums, nevis veiksmīgs noslēgums.

Situācija nr.2 – atteikts kredīts uzņēmējam

Kā rīkojas baņķieris, ja klientam finansējums ir jāatsaka? Projekta neatbilstība finansēšanas kritērijiem vai cits iemesls, kāpēc sadarbība nevar tikt uzsākta, visticamāk nozīmē, ka kāds no būtiskiem riska faktoriem kopējā kredītanalīzē un vērtējumā nav pamanīts un laicīgi izrunāts. Tas var arī nozīmēt, ka bankas darbinieks (tieši “darbinieks”) negribēja būt “sliktais policists” un radīja klientam  maldīgu iespaidu, ka pozitīvs lēmums ir iespējams, kaut arī laicīgi bija sapratis, ka tā gluži nav.

Bankas rūpīgi izvērtē projektus, uzņēmumu finanšu stāvokli, spēju atmaksāt kredītu, jo tās neinvestē uzņēmuma kapitālā un nav pārstāvētas uzņēmumu valdēs un padomēs. Bankas aizdod naudu par krietni zemāku cenu nekā investori, vienlaikus prasot labu kredīta un nodrošinājuma kvalitāti.

Baņķieris rīkojas un uzvedas ar bankas naudu kā ar savējo, uzņemoties atbildību gan par savu, gan klienta iztērēto laiku.

Lēmuma pieņemšana bankās parasti nozīmē rūpīgus sagatavošanās darbus un analīzi, kam seko kredītkomitejas -  analītiķu, kredītrisku vērtētāju un klientu konsultantu lēmējinstitūcijas – lēmums. Prezentācija ilgst 30-60 minūtes, kuru laikā tiek vērtēta gan materiāla kvalitāte, gan bankas darbinieka vai baņķiera spēja atbildēt uz komitejas jautājumiem un pamatot projekta kvalitāti.

Bankas pelna naudu, nodrošinot gan ieguldītāju, gan kredītņēmēju intereses. Baņķieris rūpējas par bankas naudu kā par savējo un spēj atšķirt finansējamu projektu no nefinansējama. Baņķieris lielākoties arī pats, bez kredītkomitejas vērtējuma, var pateikt, cik lielas izredzes ir šim vai citam projektam. Arī, atsakot kredītu, baņķieris pamato atteikumu un spēj paskaidrot, kādām izmaiņām projektā vai darījuma struktūrā vajadzētu notikt, lai tomēr kredīts tiktu piešķirts.

Bankas klerks savukārt atsaka kredītu pēdējā brīdī, bez skaidrojumiem vai ar tādām vispārīgām atrunām, kā neatbilstība bankas kredītpolitikai un kredītkomitejas bezkompromisa lēmums.

Situācija nr.3 – klients nonāk finanšu grūtībās

Draugus un baņķierus iepazīst nelaimē... Draugs parasti ir tas, kas nebaidīsies arī pateikt skarbu patiesību un neslēpsies no sekām. To pašu vajadzētu gaidīt arī no laba baņķiera. Draugam var uzticēties. Neuzticība savam baņķierim jeb bankas pārstāvim brīdī, kad uzņēmums nonācis finanšu grūtībās, diez vai būs panākumu recepte. Protams, uzticības sajūta ir jārada pašam baņķierim.

Klerks, skaidrojot kādu papildu prasību no bankas puses, atsauksies uz komiteju, dāņiem, zviedriem, norvēģiem vai citas nacionalitātes bankas īpašniekiem un lēmējiem. Baņķieris rīkojas un uzvedas ar bankas naudu kā ar savējo, uzņemoties atbildību gan par savu, gan klienta iztērēto laiku. Baņķiera uzdevums – vienmēr pievienot vērtību, pat atsakot kredītu.

Izlasot šo rakstu, jūs noteikti aizdomājāties – vai ikdienā satieku bankas darbinieku vai baņķieri? Viss atkarīgs no tā, ko sagaidāt no savas bankas. Pieprasījums veido piedāvājumu. Es uzskatu, ka katrs uzņēmējs Latvijā, neatkarīgi no sava uzņēmuma lieluma un apgrozījuma, ir pelnījis sadarbību ar baņķieri, nevis klerku. Tāpēc svarīgi, lai finanšu iestāžu cunfte un katrs bankas darbinieks, kas strādā klientu apkalpošanā, uzvestos un apkalpotu savus klientus kā baņķieris. Vienlaikus, labi baņķieri par tādiem kļūst brīdī, kad uzņēmumi ir gatavi patiesi profesionālai sadarbībai.  

Viktors Bolbats,
Lielo uzņēmumu apkalpošanas pārvaldes vadītājs

 


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.