Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 29.02.2016
inovācijas | attīstība

Uzņēmējiem jāizmanto visas mūsdienu iespējas

Uzņēmējiem jāizmanto visas mūsdienu iespējas

Modernā pasaule un tehnoloģiju attīstība ne tikai paātrina biznesa procesus, bet arī sniedz daudz jaunu iespēju, ko uzņēmēji var izmantot, lai paplašinātu savu biznesu un atrastu jaunus ieņēmumu modeļus.

Šīs iespējas tikai jāsaredz un jāsāk pareizi izmantot, uzskata uzņēmuma Board of Innovation līdzdibinātājs Niks de Mejs (Nick De Mey), kurš nodarbojas ar dažādu nozaru uzņēmējdarbības modeļu izpēti un vizualizāciju. Par to, kā izmantot mūsdienu piedāvātas iespējas Niks de Mejs stāstīs SEB Inovāciju forumā.

Inovatīvie naudas ieņēmumu modeļi – kas tie ir, un par ko jūs runāsiet SEB Inovāciju formā?

Mūsdienu digitālajā laikmetā un sabiedrībā, kas ir saistīta ar tīkla starpniecību, ir iespējams eksperimentēt ar jauniem vērtības radīšanas veidiem. Pēdējo desmit gadu laikā ir kļuvis iespējams paralēli izmēģināt dažādus ieņēmumu modeļus un redzēt, kā kurš no tiem strādā. Palūkosimies uz izklaides nozari! Dažās tās jomās (piemēram, filmu veidošanā) jauninājumu ieviešanas mēģinājumi sastopas ar lielu pretestību. Kinoteātri joprojām tirgo dārgas biļetes – gluži tāpat kā pirms 100 gadiem. Turpretī citās izklaides nozares jomās inovatīvu darbību ieņēmumu plūsmu radīšanas iespējas tiek plaši pētītas. Piemēram, spēles -  tā vietā, lai spēļu tirdzniecība balstītos uz fiksētas maksas par vienu vienību (par DVD disku, kārtridžu) iekasēšanu, šī nozare ir iemācījusies eksperimentēt. Pašlaik tiek izmantoti desmitiem ieņēmumu modeļu, tostarp “maksā-ko-vēlies”, abonēšanas un aplikāciju iegādes princips. Akcenti attiecībās ar klientiem ir pilnīgi mainījušies jauno vērtības radīšanas veidu ietekmē. 

Kāda loma šajā procesā ir tehnoloģijām?

Tehnoloģija pazemina barjeras, kas kavē izmēģināt kaut ko jaunu. Piemēram, agrāk, lai izmēģinātu jaunu ieņēmumu modeli, nācās ieguldīt jaunā mazumtirdzniecības kanālā vai infrastruktūrā. Pašlaik uzņēmēji var vienkārši pieslēgt jaunu digitālo modeli tikai  nelielai savas uzņēmējdarbības daļai un paskatīties, kā tas strādā. Jaunu interneta veikalu un pakalpojumu sniegšanas funkcionalitāti ir iespējams uzstādīt vienas nedēļas nogales laikā. Jau sākot ar nākamo pirmdienu, uzņēmums var reklamēt jaunu tirdzniecības kanālu, kas paredzēts jaunam klientu segmentam. Mācīšanās ātrums, iespējams, ir visaizraujošākais, ko piedāvā tehnoloģija.

Kādas ir galvenās kļūdas, ko pieļauj mūsdienu mazie un vidējie uzņēmēji?

Daudzi uzņēmumu īpašnieki raugās uz šo jauno aizraujošo Silīcija ielejas jauno IT uzņēmumu tehnoloģiju pasauli, taču redz tikai slavenākos izņēmumus: Airbnb, Apple, Netflix un Uber. Šie (pārmērīgu ievērību guvušie) jaunie uzņēmumi nosaka, kādas tehnoloģiskās iespējas ir pieejamas nākamās paaudzes uzņēmējdarbības modeļu radīšanai. Taču minētie tehnoloģiju uzņēmumi ir ļoti īpašas līgas spēlētāji. Nereti daudz noderīgāk ir salīdzināt savu uzņēmējdarbību ar līdzīgiem uzņēmumiem, kuri ir inovatīvi, taču izmanto  piezemētāku pieeju, visu darot soli pa solim un meklējot risinājumus ar izmēģinājumu un kļūdu metodi. Lielākajai daļai uzņēmumu, t.i., maziem un vidējiem uzņēmumiem, diemžēl nav miljonu, kas nepieciešami pārdrošu un riskantu eksperimentu finansēšanai. Taču tas nenozīmē, ka tiem nav jaunu ieņēmumu gūšanas iespēju. Vienkārši jāstāv cieši uz zemes un nav sevi jāšausta, ja mēneša laikā nav izdevies sasniegt 20 % lielu tirdzniecības ieņēmumu pieaugumu.
 
Kādas ir pasaules tendences jauno ieņēmumu modeļu ieviešanā?

Laikposmā no 2005. līdz 2010. gadam bija simtiem uzņēmumu, kuru darbības pamatā bija “for free” uzņēmējdarbības modelis, taču nu tas ir mainījies. Pēdējos gados daudziem uzņēmumiem nav izdevies atrast ilgtspējīgas un īstas ieņēmumu plūsmas papildus modelim, saskaņā ar kuru to pamatprodukts tika atdots par velti. Jauno IT uzņēmumu riskantie eksperimenti noveduši pie tā, ka patērētājs cer uz bezmaksas produktiem arī citās jomās. Klients ir sācis pierast pie tā, ka jebkuru produktu ir iespējams iegūt par velti vai gandrīz bez maksas.

Pēdējos gados daudz biežāk jaunie IT uzņēmumi saprot, ka viņiem vajadzētu uzsākt reālu cenu modeli no pirmās dienas. Protams, sākumā viņiem būs mazāk lietotāju, toties ir daudz lielāka iespēja, ka jūsu uzņēmums izdzīvos. Protams, “for free” uzņēmējdarbības modelis joprojām ir aktuāls, bet ir skaidri redzama tendence virzīties uz ilgtspējīgāku un veselīgāku nākotni.

Kādas tendences ir Baltijas valstu biznesa vidē?

Sarunājoties ar Baltijas uzņēmējiem, sajūtu ļoti pozitīvu attieksmi. Reģionā jau gadu desmitiem pastāvējuši izaicinājumi un mainīga politiskā gaisotne. Uzņēmumi ir sadarbojušies gan ar Centrāleiropas valstu, gan ar bijušās Padomju Savienības reģiona valstu uzņēmumiem. Sadarbības nereti bija noteikuši politiski lēmumi. Mūsdienās ir daudz vairāk tirdzniecības iespēju, tostarp arī tālu ārpus ģeogrāfiskajām robežām. Tehnoloģiju pārņemšana reģionā notiek daudz ātrāk nekā Centrāleiropas valstīs. Tas viss rada spēcīgu stimulu uzņēmējdarbībai. Es ieteiktu visiem uzņēmumiem pilnībā izmantot šo izmaiņu radītās iespējas savā reģionā.

Runājot par nākotni, es paredzu sadarbības centienu palielināšanos. Uzņēmumiem kļūs arvien skaidrāks, ka, apvienojot spēkus (iespējams, pat ar konkurentiem), radīsies izdevīga iespēja darboties globālā mērogā. Sadarbībai nebūt nav jāilgst veselu mūžību. Jaunu partneru tīkli var tikt izveidoti tikai vienam konkrētam projektam, un, tam beidzoties, partneri šķiras. Par galveno faktoru kļūs uzņēmumu vēlme sadarboties ar citiem tirgus dalībniekiem.

Kādi tad varētu būt konkrēti padomi biznesa uzsācējiem?

Ar savu produktu varat eksperimentēt un ģenerēt jaunas idejas. Taču, lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmumu, ir nepieciešama nevainojama darbinieku komanda. Nereti jautājums par darbiniekiem un komandu tiek atstāts otrajā plānā. Lielākā daļa uzņēmēju uzsāk darbību bez spēcīgas darbinieku komandas. Tiek radīts produkts, atrasts noieta tirgus, taču tikai vēlāk nāk atklāsme, ka uzņēmuma nākotnes veiksmes atslēga ir tā darbinieki. Proti, ir savlaicīgi jāveido pareiza darbinieku komandas kultūra, darbiniekiem jāizvirza reālas prasības un jāiegulda pietiekami daudz enerģijas atbilstošu darbinieku piesaistē.

Saskaņā ar SEB veikto mazo un vidējo uzņēmēju aptauju, uzņēmēji, atbildot uz jautājumu, kurā jomā viņi plāno ievest inovācijas, gandrīz nemin biznesa modeli. Vai tas ir pamats uztraukumam?

Jebkuru konkurenta produktu var viegli izpētīt. Turpretī iegūt pilnīgu informāciju par uzņēmējdarbības modeli bieži vien ir daudz grūtāk. Tādēļ uzņēmumiem ir daudz grūtāk gan izprast, gan mācīties no citu spēlētāju veiktajiem uzņēmējdarbības modeļa eksperimentiem. Aptaujas rezultāti liecina, ka daudzi Baltijas valstu mazie un vidējie uzņēmumi neiegulda līdzekļus, eksperimentējot ar uzņēmējdarbības modeļiem. Taču tā nav tikai Baltijas valstīm raksturīga problēma. Tikai samērā lieliem uzņēmumiem ir resursi, lai izveidotu mērķtiecīgas inovāciju komandas, kas pēta jaunus uzņēmējdarbības modeļus. Pēc būtības tie ir stratēģiskie ilgtermiņa ieguldījumi, iespēja, kuru daudzi mazāki spēlētāji neizmanto resursu trūkuma dēļ.

Jānis Meistars,
žurnālists


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.