Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 31.05.2016
internets | tehnoloģijas

Timons Dejongs: digitalizētajā pasaulē pieaug cilvēcisko attiecību vērtība

Timons Dejongs: digitalizētajā pasaulē pieaug cilvēcisko attiecību vērtība Whetston Strategic Foresight vadītājs Timons Dejongs

Gadiem ilgi lielie uzņēmumi ir centušies digitalizēt itin visu. Vienlaikus jaunāko pētījumu rezultāti liecina par pieaugošu klientu neapmierinātību ar pārlieku digitalizāciju – cilvēki vēlas runāt ar dzīviem cilvēkiem, skaidro Whetston Strategic Foresight vadītājs Timons Dejongs.

Digitalizācijas jēdziens ir visai plašs un bieži skar dažādus biznesa procesus. Ir liela starpība, vai automatizēts tiek process vai cilvēkiem nepieciešamā komunikācija, jo pārliekas digitalizācijas risks saistīts ar cilvēcības un cilvēcīguma zaudēšanu. “Ir prātīgi investēt laiku un līdzekļus, atstrādājot ražošanas procesus, optimizējot procesus un ieguldot efektivizācijā. Taču mūsdienu pasaulē tieši savas unikālās sejas un attieksmes saglabāšana pret klientiem spēs nodrosināt atšķirības nodrošinātājs no konkurentiem un ļoti nozīmīgs tirgzinības instruments, lai gūtu priekšrocības attiecībā pret pārējo tirgu”, uzsver eksperts.

Spilgts digitalizācijas piemērs klientu apkalpošanas jomā ir palīdzības dienesti, kuri pašlaik darbojas tiešsaistē, un rezultātā “palīdzības dienests” vairs nenozīmē savā starpā čalojošus darbiniekus – viņu vietā strādā robots. Uzņēmumiem tas ļauj ietaupīt līdzekļus, taču pēc Timona Dejonga vārdiem, klientiem patīk personalizēti pakalpojumi. Labs piemērs ir Amazon Kindle Fire planšetdatora klientu atbalsta sistēma, kas paredz pogas Mayday nospiešanu jautājumu vai problēmu gadījumā. To izdarot, notiek video saruna ar Amazon pārstāvi, kurš sniedz atbildi vidēji 8 sekunžu laikā. “Klientiem palīdz cilvēki, kurus var redzēt savām acīm. Cilvēkiem tas patīk,” norāda Dejongs, kurš zina stāstīt, ka Mayday pogu bieži izmantojot, lai uzdotu pilnīgi neatbilstošus jautājumus. Taču Amazon nav iebildumu pret to, jo uzņēmuma mērķis ir attiecību stiprināšana ar saviem klientiem.

Digitālais līdzsvars – kas tas ir un kā to panākt?

Tāpat ka mijiedarbība starp uzņēmumiem arī saskarsme starp cilvēkiem arvien vairāk “ digitalizējas”. Sarunu “aci pret aci” īpatsvars ir samazinājies. Cilvēkus nav iespējams atraut no saviem viedtālruņiem pat tad, ja tie pavada laiku kopā ar draugiem. Klausoties sarunu biedrā, cilvēks vienlaikus lūkojas viedtālruņa ekrānā. Angļu valodā šai darbībai pat ir jauns apzīmējums “phubbing” (no vārdiem “ PHone snUBBING” jeb sarunu biedra ignorēšana, knibinoties ap savu telefonu),” norāda Dejongs.

Pastāvīga atrašanās tiešsaistē un sasniedzamība ir novedusi pie tā, ka daļa cilvēku vēlas nedaudz atpūsties no tehnoloģijām. Piemēram, jaunieši ir sākuši ievērot “viedtālruņu kaudzes” principu. Proti, telefoni tiek novietoti galda vidū torņa veidā un pirmais, kurš ieskatīsies savā viedtālrunī, apmaksās rēķinu vai nomazgās traukus.

“Tieši to “digitālais līdzsvars” arī nozīmē – cilvēki gūst nelielu atelpu no tehnoloģijām. Viņi saprot, ka, pastāvīgi atrodoties tiešsaistē un saņemot paziņojumus un ziņojumus, ir grūti koncentrēties, mācīties, strādāt un veidot attiecības,” skaidro Dejongs. Šos principus var ļoti labi integrēt uzņēmumā. Daži uzskata, ka vienīgais veids, kā uzrunāt jauniešus, ir ar digitālo kanālu starpniecību. Tā vis nav. Ir jāmeklē saskarsmes punkti, jo cilvēki vēl joprojām vēlas fizisku kontaktu. Mūsu smadzenes darbojas pavisam citādi, kad saruna norit “aci pret aci”,” piebilst Dejongs.

Digitālais līdzsvars uzņēmumā

Viedoklis, ka sasniedzamība un iespēja strādāt jebkurā laikā un vietā vairo efektivitāti, ir plaši izplatīts. Taču laika gaitā ir apstiprinājies, ka tā nebūt nav. “Saskaņā ar daudzu Vācijas uzņēmumu (piemēram, BMW, Puma un E.ON) nodarbinātības politiku serveris neļauj e-pastiem sasniegt adresātu pēc septiņiem vakarā, nedēļas nogalēs vai atvaļinājuma laikā. Tā rezultātā darbinieki ir kļuvuši par 75% laimīgāki, kas noteikti uzlabo arī profesionālos rādītājus,” norāda Dejongs, uzsverot, ka cilvēku laime nav salīdzināma ar digitalizācijas sasniegumiem.

Jānis Meistars,
žurnālists

Automātisks uzkrājums
Automātisks uzkrājums

Pamodiniet sevī uzņēmēju - eAkademija.lv!

Ja Jūs saskatāt iespēju tur, kur citi to neredz, aicinām kļūt par SEB bankas eAkadēmijas dalībnieku.
Reģistrējieties bez maksas un saņemiet piekļuvi eAkadēmijas materiāliem un vērtīgiem ekspertu padomiem, kas ļaus atrast un attīstīt biznesa ideju un panākt straujāku izaugsmi.


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.