Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 22.03.2018
izaugsmes programma | biznesa attīstība

Šobrīd ir labākais laiks, lai kļūtu par uzņēmēju

Šobrīd ir labākais laiks, lai kļūtu par uzņēmēju

SEB banka martā uzsāk pilnīgi jaunu atbalsta programmu, kuras ietvaros divreiz gadā palīdzēs 12 maziem un vidējiem Latvijas uzņēmumiem izstrādāt uz inovatīvu pieeju balstītu rīcības plānu, lai tie spētu realizēt nevis 10%, bet 10 reizes straujāku izaugsmi.

Ikviens uzņēmums var piedzīvot lēcienu savā izaugsmē, pielietojot principus, ko parasti izmanto start up uzņēmumi – identificējot problēmas un meklējot tām inovatīvus, iepriekš neizmantotus risinājumus. Tieši uz šādu pieeju fokusēsies jaunā Uzņēmumu izaugsmes programma, kuras ietvaros piedāvājam interviju ar Džefu Bērtonu (Jeff Burton) – vienu no start up kultūras aizsācējiem pasaulē, leģendārās ASV tehnoloģiju kompānijas Electronic Arts (EA) līdzdibinātāju un investoru, kas nesen bija ieradies Rīgā, – par to, kā mainās pasaule un uzņēmēju domāšana un ko darīt, ja piedzīvota neveiksme.

Daudzi uzņēmēji uzskata, ka informācija par start up kultūru neattiecas uz viņiem, jo viņu uzņēmējdarbība nav saistīta ar inovatīviem produktiem vai IT jomu. Kā Jūs definētu – kas raksturo start up kultūru, un vai tās principus var izmantot jebkurš augošs uzņēmums?

Start up uzņēmumam nav noteikti jābūt tehnoloģiju kompānijai.

Start up savā būtībā ir cilvēki, kas sanāk kopā un nolemj, ka vēlas kaut ko darīt citādi, nekā tas darīts pirms tam.

Imitēšana nav veids, kā gūt panākumus, idejai jābūt svaigai. Reizēm ierastās lietas saliekot citā kombinācijā, var rasties jauna pieeja. Ļoti bieži tieši tehnoloģijas ir tās, kas palīdz atrast jaunas pieejas.

Uzņēmums var darboties arī pavisam tradicionālā jomā, piemēram, apģērbu tirdzniecībā vai augļu piegādē, un ieviest savā praksē start up domāšanu, lai augtu daudz straujāk. Svarīgi, lai uzņēmums nonāktu līdz kādas problēmas risinājumam, izmantojot inovatīvu pieeju, piemēram, ieviešot jaunu biznesa modeli vai ar digitālo tehnoloģiju palīdzību veicot izmaiņas loģistikā.

Daudz tiek diskutēts par jauna tipa domāšanu, kas šobrīd maina pasauli, tai skaitā uzņēmējdarbību. Kas ir tās stūrakmeņi?

Manuprāt, pamatā tā ir viena indivīda vai cilvēku grupas ticība, ka viņi spēj izdarīt jebko, lai sasniegtu mērķus, tai skaitā mainīt pastāvošo kārtību un likumus.

Tā ir attieksme, ka izdosies arī tad, ja izredzes nav spožas, jo viņi tiks galā ar šķēršļiem.

Man šķiet, ka sabiedrības dažādās pasaules valstīs sāk aizvien vairāk ticēt saviem spēkiem. Cik varu spriest, arī Baltijā cilvēki aizvien aktīvāk izmanto savu brīvību un iespējas, kādu nebija pirms 30 gadiem. Internets daudz ko ir padarījis krietni vieglāku, arī sociāli cilvēku saskarsmes kultūra ir krietni mainījusies. Manuprāt, mēs šobrīd piedzīvojam labāko laiku, kad sākt uzņēmējdarbību.

Neskatoties uz to, ik pa laikam man sanāk runāt ar uzņēmējiem, kas pa īstam netic, ka viņiem patiešām varētu izdoties globālā līmenī. Ja godīgi, es nezinu, kāpēc viņiem tā šķiet.

Varbūt viņiem tā šķiet, jo statistika par jauniem uzņēmumiem, kas izdzīvo, nav iepriecinoša.

Jā, statistika var būt skarba, taču par uzņēmējdarbību jādomā kā par sērijveida projektu. Esmu uzsācis 7 vai 8 kompānijas – man paveicās, jo pirmā bija veiksmīga un ļāva man veidot nākamās. Izšķirošais faktors – lai gan esmu kļūdījies daudzreiz, nekad neesmu padevies.

Vai varat atklāt savas lielākās kļūdas?

Viena no sāpīgākajām kļūdām, kas izmaksāja vairākus miljonus dolāru, bija lēmums savulaik nopirkt jau esošu drukas kompāniju, kur strādāja 30 darbinieki bez augstākās izglītības. Biju iedomājies, ka varēšu mainīt viņu domāšanu un ieviest jaunu tehnoloģiju – tas bija laiks, kad digitālā druka vēl bija attīstības fāzē.

Projekts neizdevās, jo es nebiju uz viena viļņa ar šiem cilvēkiem. Tas man iemācīja, ka ir ļoti svarīgi izvēlēties īstos cilvēkus, ar ko strādāt kopā – tiem jābūt gudriem cilvēkiem, kam ir pārliecība par saviem spēkiem.

Vēl viena būtiska lieta ir īstais laiks. Šobrīd esmu iesaistījies vienā kompānijā, kas saistīta ar virtuālo realitāti – redzu, ka ejam pa priekšu laikam, jo tirgus nav vēl gatavs mūsu piedāvājumam. Ir vēl milzum daudz tehnoloģisku lietu, ar ko jātiek galā, pirms virtuālā realitāte kļūs par masu patēriņa produktu.

Taču reizēm var būt arī tā, ka izgāžas pat šķietami nevainojama ideja. 2000. gadu sākumā man ASV bija kompānija, kas radīja pašapkalpošanās kioskus, kuros cilvēki varēja paši pie sporta arēnām vai muzejiem nopirkt biļetes, nestāvot rindā. Viss gāja lieliski, sākām darboties arī Kanādā un Japānā, bet tad uzradās Ticketmaster – milzīga ASV biļešu tirdzniecības kompānija, kas iegādājās visas pārējās valsts biļešu pārdošanas sistēmas un uzņēmumus un atteicās ar mums sadarboties. Beigās gan izrādījās, ka šāda rīcība nemaz nav legāla, taču mūsu kompāniju tā paspēja iznīcināt. Tas tikai pierāda, ka pat tad, ja esi visu rūpīgi izplānojis, var gadīties pilnīgi neparedzēti šķēršļi.

Ko darīt, ja biznesa projektam, pie kā smagi strādāts, tomēr pienāk beigas?

Jāsāk kaut kas cits! Protams, to ir viegli pateikt, taču es uzskatu, ka vienmēr ir jāsaglabā optimistiska attieksme. Man gan personīgi šķiet, ka vieglāk to izdarīt vietās, kur saule spīd katru dienu – ne velti Silikona ieleja izveidojusies tieši šādā klimata zonā. Taču tas nenozīmē, ka arī ziemeļzemēs nav iespējams dzīvot ar pozitīvu attieksmi. Svarīgi atrast un uzturēties tādā vidē, kur apkārtējie arī ir pozitīvi uzlādēti, tic saviem spēkiem, kur apstākļi ir motivējoši.

Daudzviet pasaulē aizvien biežāk tiek runāts par nepieciešamību veikt fundamentālas izmaiņas izglītības sistēmā. Kādai, jūsuprāt, vajadzētu būt laikmetīgai izglītībai?

Šobrīd lielākā daļa izglītības iestāžu tik tiešām netiek līdzi aktuālajai situācijai un māca vakardienas informāciju. Bērniem taču mūsdienās ir viedierīces, ar kuru palīdzību viņi daudz ko var zibenīgi noskaidrot paši.

Manuprāt, skolu galvenais uzdevums būtu radīt vēlmi mācīties, izbaudīt procesu, nebaidīties no izgāšanās un eksperimentēt.

Piemēram, ja bērni apgūs zināšanas ar planšetēs ielādētu izglītojošu spēļu palīdzību, viņiem neradīsies zaudējuma sajūta, ko rada slikts novērtējums – viņi spēlēs spēli tik ilgi, kamēr būs atrisinājuši visus uzdevumus jeb izgājuši visus līmeņus. Tātad, pat piedzīvojot īslaicīgas neveiksmes, viņiem tomēr būs izdevies tikt galā.

Šī pieeja ļoti labi raksturo arī start up domāšanas veidu – neizdošanās nenozīmē beigas. Jauns skatījums uz izglītību paver iespēju arī dažādām inovatīvām biznesa idejām. Piemēram, es šobrīd esmu iesaistījies Kauņā bāzētā start up uzņēmumā BITDegree, kas, izmantojot blokķēdes tehnoloģiju, radījis revolūciju veidā, kā tiek organizēti tiešsaistes kursi. Ja parasti studentam ir pašam jāmaksā par kursiem, tad šajā gadījumā viņi par mācīšanos tiešsaistē saņem atlīdzību, turklāt absolventu procents šādā modelī ir krietni lielāks. Tas strādā, jo dažādas korporācijas un organizācijas ir ieinteresētas sponsorēt kursus, tādējādi iegūstot sev iespējamus nākotnes darbiniekus ar specifiskām zināšanām.

Kas, jūsuprāt, varētu būt nākamā lielā uz tehnoloģijām balstītā globālā revolūcija?

Man šķiet, ka nākotnes panākumu atslēga slēpjas datu interpretācijā – kad būsim iemācījušies tikt galā ar datiem un prasmīgi tos pielietot, mums pavērsies pilnīgi jaunas iespējas visdažādākajās sfērās. Tas jau šobrīd pamazām notiek. Piemēram, kāda Kanādas telekompānija uzstādīja uz telefonu stabiem sensorus un vairāku gadu garumā katru dienu mērīja dažādus laikapstākļu parametrus – temperatūru, gaismu, vēju u.c. No iegūtajiem datiem viņi varēja izdarīt ļoti precīzus secinājumus, kas ļāva prognozēt sliktu laikapstākļu tuvošanos un laicīgi tiem sagatavoties.

Galu galā, ja paskatāmies uz mums pašiem, uz mūsu DNA, arī mēs esam tikai dati. Kad izpratīsim datus, sapratīsim daudz vairāk arī par dzīvi kopumā.

Linda Ezerkalna

  • Bizness - 15.06.2017

    Kā piesaistīt finansējumu uzņēmējdarbībai

    Kā piesaistīt finansējumu uzņēmējdarbībai

    Uzņēmējdarbības sākšana ir nopietns lēmums, un daudzi jaunie uzņēmēji meklē dažādus finansējuma avotus izlolotās idejas pārvēršanai realitātē. Taču finansējums ir nepieciešams ne tikai jaunpienācējiem uzņēmējdarbībā.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 26.05.2017

    7 veidi, kā uzņēmumam augt desmit reizes ātrāk

    7 veidi, kā uzņēmumam augt desmit reizes ātrāk

    Arī tad, ja produkts vai pakalpojums ir tradicionāls, uzņēmums savu apgrozījumu var palielināt desmitkārtīgi, pateicoties eksponenciāla biznesa modeļa ieviešanai, tā uzskata  biznesa modeļu inovāciju eksperts no Nīderlandes Patriks van der Pīls.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.