Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 08.07.2015
inovācijas

Inovāciju dzinēji uzņēmējdarbībā: kā izcelties lielajā troksnī?

Inovāciju dzinēji uzņēmējdarbībā: kā izcelties lielajā troksnī?

Inovācijas ir dzinējspēks, kas ļāvis pasaulei pāris gadsimtu laikā attīstīties iepriekš nepieredzētos tempos. Šobrīd varam identificēt inovācijas, kas uzsāka milzīgus lēcienus attīstības virzienā, – tā iekšdedzes dzinēja izgudrošana ievadīja industrializāciju, kas pilnībā izmainīja pasauli.

Arī uzņēmējdarbībā veiksmīga inovāciju ieviešana var to pagrūst milzīgu pārmaiņu un attīstības virzienā. Eiropas Inovāciju akadēmijas prezidents Alars Kolks (Alar Kolk) skaidro, ka inovācijas nav tikai jaunizgudroti produkti vai pakalpojumi. Izlaužoties no šīs klasiskās pieejas slazdiem, var rast jaunus veidus, kā uzņēmumam izcelties mūsdienu konkurences apstākļos.

Ar inovācijām tiek domāti ne tikai konkrēti uzlabojumi vai jauni izgudrojumi, bet arī novatoriski veidi un darbības sistēmas, kas sevī ietver, piemēram, patērētāju uzvedības maiņu vai lietotāja pieredzes uzlabošanu. Lai gan šāda veida inovācijas pirmajā brīdī nešķiet īpaši revolucionāras un šādus novatoriskos produktus vai pakalpojumu veidus ir viegli nokopēt, tomēr zināšanas par ražošanas un biznesa veidošanu, arī inovāciju procesiem ir plaši izplatītas. Tieši pieeja vai sistemātiska darbības maiņa, izmantojot dažādus inovāciju dzinējus, ir pierādījusi sevi kā ļoti veiksmīga stratēģija – to izmantojuši neskaitāmi pasaules uzņēmējdarbības milži.

Inovāciju dzinējus var iedalīt minimāla un augsta riska kategorijās, un ar to ir jārēķinās, izsverot biznesa lēmumus. Katram inovāciju dzinējam ir arī piesaistīts konkrēts jautājums, kuru vērts paturēt prātā, domājot par savam uzņēmējdarbības veidam piemērotāko inovāciju ieviešanas veidu.

Patērētāju inovāciju dzinējs – par ko jūs vēlaties, lai kļūtu jūsu klients?

Šis inovāciju veids pamatojas uz patērētāju uzvedības un vēlmju mainīgumu – konstatējot jaunas un mainīgas tendences patērētāju uzvedībā un vajadzībās, rodas iespēja izveidot vai adaptēt produktus atbilstoši mainīgajām patērētāju vajadzībām, tādā veidā ne vien pārveidojot visu tirgu, bet radot arī jauna veida klientus savam uzņēmumam. Šī ir riskanta, taču potenciāli visu tirgu mainoša metode, kuras ieviešana un nostabilizēšanās par atsevišķu tirgu prasa laiku.

Šāda veida metodi, reaģējot uz pasaulē pieaugošo supervaroņu filmu un komiksu popularitāti, izmantoja bērnu rotaļlietu ražotājs “Lego”. Uzņēmums darbības sākumā mazos rotaļu cilvēciņus veidoja kā arhitektus un būvniekus, ļaujot bērniem iejusties šo profesiju pārstāvju ādā un būvēt pašiem dažādas konstrukcijas no “Lego” klucīšiem.  Bet, redzot bērnu aizrautību ar supervaroņiem, “Lego” mainīja rotaļu cilvēciņu tēlus, 50. gados radīto arhitektu vietā izveidojot mūsdienu supervaroņu tēlus. Jauni supervaroņi “Lego” kolekcijai tiek pievienoti regulāri, un ar katru pievienoto varoni aug arī “Lego” peļņa.

Piedāvājuma inovāciju dzinējs – kas ir jūsu unikālais piedāvājums?

Piedāvājuma inovāciju metode ir visbiežāk sastopamais jaunievedumu veids – tas ir viens no klasiskajiem inovāciju tipiem, kas piedāvā produkta vai pakalpojuma jauninājumus. Šo metodi bieži vien izvēlas autoindustrija un tehnoloģiju uzņēmumi, pievienojot papildu pakalpojumus vai unikālo faktoru jau esošajam produktam. Šī ir augsta riska inovācija, jo prasa lielus resursus un ir ārkārtīgi viegli kopējama, tāpēc var nenest cerētos rezultātus.

Šo metodi izmantoja luksusa klases automobiļu ražotājs “Lexus”, kā savu unikālo piedāvājumu izceļot motora kluso darbību, – slavenajā 1990. gada reklāmā “Lexus” demonstrēja šo automašīnu jaudu un kluso darbību, uz motora pārsega uzliekot glāžu piramīdu, kas, dzinējam strādājot ar pilnu jaudu, no radītajām trokšņa vibrācijām nesagāzās. 

Dizaina inovāciju dzinējs – kā klienti izmanto jūsu piedāvājumu?

Vizuāli neglītus un nepraktiskus produktus pārdot ir grūti. Tāpēc daudzi uzņēmumi inovācijās fokusējas uz dizainu – tā pievilcību, lietotāja pieredzi un lietošanas ērtumu, veiksmīga un reprezentatīva zīmola izveidi. Lietotāja pieredzes uzlabošana, veicot to pārdomāti un tiešām ņemot vērā lietotāju intereses, var sasniegt daudz labākus rezultātus nekā, piemēram, kādas ierīces kopējās veiktspējas vai jaudas uzlabošana.

Viens no izcilākajiem piemēriem lietotāja pieredzes uzlabošanā ir ASV un Eiropas lielākajās pilsētās milzīgu popularitāti iekarojušais uzņēmums “Uber”, kas nu jau sagādājis lielas galvassāpes taksometru pakalpojumu sniedzējiem. “Uber” ar savu aplikāciju apiet klasisko taksometra izsaukšanas un izmantošanas procedūru – lai saņemtu šo pakalpojumu, vienkārši jāpiespiež aplikācijā viena poga, un taksometrs atbrauks pie jums bez sazvanīšanās ar dispečeriem vai savas atrašanās adreses nosaukšanas. Papildus tam – jau pirms brauciena lietotājam ir zināma brauciena cena un par pakalpojumu iespējams norēķināties uzreiz aplikācijā, iztiekot bez skaidras naudas vai kredītkartes lietošanas (tajos retajos taksometros, kas pieņem maksājumu kartes).

Piegādāšanas kanālu inovāciju dzinējs – kā izgudrot unikālu piegādes veidu?

Veidi, kā piegādāt produktus vai pakalpojumus, ir ļoti dažādi un bieži vien cieši saistīti ar piedāvātā produkta specifiku. Runājot konkrēti par produktu piegādi, visbiežāk lietotais piegādāšanas kanāls ir mazumtirdzniecības formāts, retāk – pasta piegādes. Taču pastāv vēl daudz dažādu veidu, kā nogādāt savus pakalpojumus vai produktus līdz klientam – vairumtirdzniecība, bezpilota lidaparāti, tiešsaiste, mobilā piegāde, tagad iespējams piegādāt pakalpojumus pat caur tā sauktajām nēsājamajām tehnoloģijām (piemēram, viedpulksteņiem).

Populārais interneta veikals “Amazon” sācis lietot bezpilota lidaparātus, lai nogādātu sūtījumus klientiem. Aprēķināts, ka bezpilota lidaparāti šogad piegādās ap 86% no visiem “Amazon” sūtījumiem klientiem mazāk nekā 30 minūšu laikā! Ir arī vēl inovatīvāki veidi, kā veidot un piegādāt savus pakalpojumus, – Ņujorkā strādājošais dizaineris Maikls Šmidts (Michael Schmidt) sadarbībā ar arhitektu Frānsisu Bitonti (Francis Bitonti) radījuši 3D printētu kleitu – arī tas ir jauns produkta nodrošināšanas veids! Paredzams, ka tieši šī inovācija varētu radīt revolūciju apģērbu ražošanas un pārdošanas nozarē, sniedzot patērētājiem iespēju nākotnē burtiski drukāt apģērbu un aksesuārus mājās.

Klientu iesaistes inovāciju dzinējs – kā iegūt klientus, uzturēt un palielināt viņu skaitu?

Bez klientiem par veiksmīgu uzņēmējdarbību varam aizmirst. Ar precēm vai pakalpojumiem varat būt izcilākie savā jomā, taču, ja neiegūsiet noteiktu klientu bāzi, bizness, visticamāk, cietīs neveiksmi – tas ir neapgāžams uzņēmējdarbības ābeces fakts. Taču ar pirmo klientu piesaisti nekas nebeidzas – kā viņus noturēt? Un kā palielināt klientu skaitu, ļaujot uzņēmējdarbībai attīstīties tālāk? Klientu iesaistes inovāciju dzinējs paredz sniegt saviem klientiem ko vairāk nekā tikai produktu – tas paredz klientu piesaisti emocionālā un/vai praktiskā līmenī. Šī ir vērtīga ilgtermiņa stratēģija, kuras īstenošana prasa nopietnu, ilgstošu darbu, padziļinātu izpratni par klientiem un, kas svarīgi, īstu vēlmi viņiem sniegt ko vairāk, lai vairotu viņu lojalitāti uzņēmumam un tā produktiem. Lai gan ieguldījums šajā inovāciju dzinējā ir liels gan laika, gan darba resursu patēriņā, iespējamā atdeve ir milzīga.

Viens no paraugpiemēriem klientu iesaistes inovāciju dzinēja veiksmīgā izmantošanā ir slavenā motociklu ražotāja “Harley Davidson” stāsts. Ikvienam, kurš redzējis ar “Harley Davidson” motocikliem braucošu cilvēku grupu, ir skaidrs, ka “Harley Davidson” – tas nav tikai labs produkts, tas ir dzīvesveids. Uzņēmumam, nopietni ņemot vērā klientu vēlmes un piedāvājot viņiem maksimumu, visā pasaulē izdevies izveidot savam zīmolam lojālu kopienu (daži pat teiktu – sociālo grupu), kurā daudzi sevi identificē kā “Harley Davidson” īpašniekus un norāda, ka tas ir fundamentāls viņu dzīvesveidu un uzskatus raksturojošs apgalvojums. Ja ar šo faktu vēl nav gana, ieteicams uzdot sev jautājumu: “Cik daudzu uzņēmumu logotipu cilvēki visā pasaulē masveidā tetovē uz ķermeņa?”

Protams, “Harley Davidson” piemērs ir teju utopisks – daudziem uzņēmumiem ikdienā izdodas iesaistīt klientus un veidot viņu lojalitāti arī nedaudz piezemētākā, ne dzīvesveidu formējošā aspektā. Daudzas aviolīnijas ieviesušas lojalitātes jeb tā sauktās biežo lidotāju programmas, kurās par izmantotajiem pakalpojumiem iespējams uzkrāt punktus nākamajiem lidojumiem vai ērti izmantojamus bonusus. Pēdējos gados arvien lielāku popularitāti iekaro arī lielo datu (big data) izmantošana, lai identificētu un arī paredzētu patērētāju uzvedību, vēlmes un vajadzības. Šo metodi, piemēram, izmanto vairāki farmācijas uzņēmumi, kas savu piedāvājumu un arī reklāmas aktivitātes izstrādā, par pamatu ņemot novērojumus un prognozes par laiku, kad gaidāma tuvākā gripas epidēmija.

Procesu inovāciju dzinējs – kā attīstīt un izveidot piedāvājumu?

Šis ir viens no klasiskajiem inovāciju dzinējiem, kurš balstīts uz darbības vai produktu uzlabošanu, kas savukārt veido labāku klientu servisu vai piesaistošākus produktus. Attīstības procesu inovācijas parasti ietver sevī jaunu stratēģiju vai portfolio attīstīšanu, jaunu produktu izstrādi, produktu pasniegšanas dizaina, kā arī klientu un tirgus attīstīšanu. Ražošanas procesu inovācijas parasti slēpjas inovatīvu ražošanas metožu ieviešanā, loģistikas, mārketinga un pārdošanas stratēģijās, finanšu plānošanā, kā arī klientu servisa un kvalitātes vadībā un uzlabošanā. Līdz ar digitālo laikmetu daudzi uzņēmumi izvēlējušies darbību uzlabot, digitalizējot procesus un produktus, tādā veidā izveidojot jaunus produktus un pakalpojumus. Piemēram, sporta apģērbu un aksesuāru ražotājs “Nike” ieviesa pakalpojumu “NIKEiD” – iespēju ikvienam kļūt par savu apavu dizaineri. Izmantojot “NIKEiD” platformu, lietotāji par nelielu papildu maksu var personalizēt jau klasiskos “Nike” apavu modeļus vai izveidot individuāla dizaina apavus, kas pāris nedēļu laikā tiek izgatavoti un nosūtīti klientam. Lieki teikt, ka pakalpojums iemantojis milzīgu popularitāti.

Pakalpojumu jomas attīstībā un biznesa modeļa pielāgošanā ļoti nopietnus resursus ieguldīja ASV lielveikalu ķēde “Wal-Mart”, izveidojot reāllaika inventarizācijas pārvaldības sistēmas. Šīs sistēmas ļauj identificēt jebkādas izmaiņas patērētāju uzvedībā un operatīvi uz tām reaģēt, gan organizējot papildu piegādes liela pieprasījuma gadījumā, gan arī mainīt attiecīgo produktu cenu politiku vai merčendaizinga taktikas. “Wal-Mart” lielākoties analizē iepirkšanās un patērētāju uzvedības datus reģionālā griezumā, kas ļauj apzināt situāciju un nesākt, piemēram, ASV ziemeļos pēkšņu milzīgu popularitāti iemantojušās sniega tīrīšanas lāpstas reklamēt un izvietot labākajās tirdzniecības vietās arī savos ASV saulaināko un siltāko reģionu veikalos. “Wal-Mart” ar lojalitātes karšu programmu analizē arī konkrētu pircēju iegādātās preces un, balstoties uz šiem datiem, personalizē reklāmu un piedāvājumu attiecīgajam klientam. Šīs darbības gan ir izpelnījušās pamatīgu kritiku no privātuma aizstāvju puses, norādot, ka reizēm “Wal-Mart” par klientiem uzzina vairāk, nekā zina viņi paši.

Ienākumu iekasēšanas inovāciju dzinējs – kā jūs iekasējat ienākumus?

Arī ienākumu iekasēšanas inovāciju dzinējs primāri ir vērsts uz klienta ērtības un uzņēmuma interešu zelta vidusceļu. Bieži vien redzams, ka klienti mēdz no pakalpojumiem atteikties viņiem neizdevīgas, neērtas vai neelastīgas maksājumu sistēmas dēļ. Tāpēc uzņēmumi izveidojuši daudzus maksājumu veidus, nodrošinot, ka teju jebkurš klients var atrast sev piemērotāko un ērtāko pakalpojumu apmaksas veidu. Klasisks piemērs – mobilie sakari ar iespēju samaksāt rēķinus pēc fakta vai arī izmantot priekšapmaksas kartes.

Popularitāti guvusi arī sistēma, kurā lietotājiem bez maksas tiek nodrošinātas pakalpojuma pamatfunkcijas, taču, lai varētu izmantot visas pakalpojuma piedāvātās iespējas, jāpievienojas Premium klientu lokam, par kuru, protams, ir jāmaksā. Šādu sistēmu ieviesis gan mūzikas straumēšanas gigants “Spotify”, gan profesionālais sociālais tīkls “Linkedin”. Tāpat bieži izmantota metode ir t. s. “Ņem vairāk, maksā mazāk”, kas ļauj apvienot vairākus pakalpojumus vai produktus vienā lielākā pirkumā, tādējādi iegūstot būtisku atlaidi kopējam pirkumam.

Jautājums “Kurš ir vislabākais inovāciju dzinējs?” šoreiz nebūs vietā – drīzāk jājautā, kurš ir visefektīvākais un piemērotākais inovāciju dzinējs jūsu uzņēmumam, mērķiem un nākotnei.

Laura Andžāne,
žurnāliste


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.