Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 28.10.2014
mārketings | zīmols

Ne soli bez mārketinga stratēģijas

Ne soli bez mārketinga stratēģijas

Ja patērētāju vajadzības un cerības netiek apmierinātas ar esošajiem zīmoliem un produkti tirgū sāk zaudēt skaidri saskatāmas atšķirības, tas ir signāls, ka publika ir izslāpusi pēc kaut kā jauna. Lai ieņemtu šo vietu patērētāja pasaulē ar savu produktu, jaunam uzņēmējam ir svarīgi izstrādāt un īstenot atbilstošu mārketinga stratēģiju.

Mārketinga stratēģija – prioritāte gan maziem, gan lieliem uzņēmumiem

Viļņas Universitātes Starptautisko attiecību un politikas zinātņu institūta lektors ar vairāk nekā 16 gadu pieredzi reklāmas un mārketinga jomā Lins Kriaučūns (Linas Kriaučiūnas) uzskata, ka mārketinga stratēģijas ir vienlīdz būtiskas visu veidu uzņēmumiem bez jebkādiem izņēmumiem – gan ražotājiem, gan mazumtirgotājiem, vairumtirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem. „Mārketinga stratēģija ir kā skaidra karte, kas liek darboties pareizā virzienā. Sena gudrība vēsta – ja nezinām, uz kurieni ejam, mēs nezinām, kur nonāksim,” skaidro L. Kriaučūns.

5 svarīgi soļi pirms stratēģijas plānošanas

Mārketings ir joma, kas progresē ļoti ātri, jo tehnoloģiju attīstība ir nepārtraukta, un tas ļauj mārketinga speciālistiem arvien dziļāk un dziļāk iespiesties katra cilvēka personīgajā pasaulē. Piemēram, tiešsaistes reklāmas pašlaik reaģē uz katra lietotāja Google meklēšanas rezultātiem un nodrošina personalizētus piedāvājumus, pamatojoties uz meklētajiem datiem.

Kriaučūns uzskata, ka mārketinga stratēģijas izstrādāšanā ir vismaz pieci vērā ņemami aspekti, un pēc šo piecu faktoru izvērtēšanas, varat sākt nākamo posmu – stratēģijas izstrādi:

  • Skaidri definējiet, kas ir jūsu klients
    Mēģiniet iztēloties viņa vajadzības, vēlmes, alkas un ieradumus.
  • Izvērtējiet, vai jums tirgū ir kādi netieši konkurenti
    Pat tad, ja viņu produkti vai pakalpojumi nedaudz atšķiras no jūsu tiešo konkurentu produktiem un pakalpojumiem, viņi tomēr cīnās ar to pašu jautājumu, ar ko jūs – kā apmierināt tirgus pieprasījumu.
  • Vai jūsu mērķa tirgū ir konkrēts pieprasījums?
    Izvērtējiet pieprasījumu, ko jūsu uzņēmējdarbība vai konkurentu uzņēmējdarbība neapmierina.
  • Identificējiet galvenās priekšrocības
    Ceturtajā posmā ir jādefinē jūsu produkta vai pakalpojuma galvenās priekšrocības attiecībā uz tirgus interesēm un vajadzībām.
  • Atrodiet pierādījumi jūsu priekšrocību demonstrēšanai
    Visbeidzot, jāatrod taustāmi pierādījumi jūsu priekšrocību demonstrēšanai.

Tradicionālie modeļi joprojām ir svarīgi

Klasiskais 4P modelis (produkts, vieta, cena, īpašais piedāvājums (Product, Place, Price, Promotion) tika izstrādāts pirms vairāk nekā 50 gadiem, taču tas nav zaudējis nozīmi arī mūsdienās un joprojām ir viens no galvenajiem instrumentiem mārketinga stratēģijas veidošanā. Mārketinga speciālisti izmanto šo modeli, jo tas dod iespēju sasniegt labākus rezultātus ar mazākiem resursiem, piemēram, apmierinot mērķa grupas vajadzības un gūstot peļņu. Turklāt 4P modeļa mainīgos iespējams regulēt. Tas nozīmē, ka uzņēmums var pielāgoties mainīgajiem tirgus apstākļiem (novecojoši iedzīvotāji, lielāki tēriņi utt.) un padarīt produktu pieejamāku cilvēkiem gados.

Kriaučūns stāsta, ka pastāv dažādas 4P modeļa variācijas (5P, 7P utt.), kurās tiek ņemti vērā arī citi faktori, piemēram, iepakojums, novietojums un, visbeidzot, paši patērētāji. Tomēr produktu vai pakalpojumu mārketinga stratēģijas galveno pamatu veido četri galvenie aspekti – produkts/pakalpojums, cena, īpašie piedāvājumi un izplatība.

„Tieši pēdējais aspekts pašlaik mainās visstraujāk, jo izplatīšanas kanāli nepārtraukti attīstās un tiek uzlaboti, nomainot, piemēram, fiziskās mazumtirdzniecības vietas ar interneta vietnēm. Lietotājiem kļuvis ērtāk iepirkties šādi, un uzņēmumi var viegli kontrolēt klientu plūsmu. Tomēr, neskatoties uz visai mainīgo pasauli, biznesa pamatprincipi ir palikuši agrākie,” saka L. Kriaučūns.

Zīmološana (branding) ir viss

Lins Kriaučūns uzskata, ka neatkarīgi no mārketinga stratēģijas izstrādē izmantotā modeļa faktiskā produkta vai pakalpojuma vērtība ir atkarīga no tā zīmola.

„Zīmola nosaukumam jābūt unikālam, koncentrētam un pārliecinošam. Protams, tam jābūt attaisnojamam, sasniedzamam un, pats galvenais, – atbilstošam patērētāja vajadzībām. Tikai tad zīmols kļūs par kārotu preci un nesīs peļņu. Ir svarīgi atcerēties, ka zīmola būtība jāietver arī skaidrā, īsā, saprotamā un vispārējā reklāmas sauklī,” uzsver L. Kriaučūns. Daži no veiksmīgākajiem piemēriem starptautiskā tirgū ir, piemēram, Nike sauklis „Just do it’, BMW „The Ultimate Driving Machine“ un Apple „Think different”.

Tomēr spēcīgs zīmols vēl negarantē panākumus uzņēmumam. Tikai sistemātiski un konsekventi īstenota mārketinga stratēģija ļaus uzņēmumam sasniegt lieliskus rezultātus. Lielu vērtību uzņēmuma darbā varētu sniegt nozares speciālistu iesaistīšana. Tajā pašā laikā, ja jaunam uzņēmuma ir ambīcijas sasniegt plašāku tirgu nekā vietējā pilsētiņa, kurā tas dibināts, vajadzētu apsvērt spēcīgāku palīgu piesaistīšanu – tās varētu būt ārpakalpojumu aģentūras ar vairāku gadu veiksmīgu mārketinga pieredzi.


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.