Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 15.05.2015
jauns uzņēmums | biznesa uzsākšana | ideja

Jauna biznesa startā svarīgs katrs sīkums

Jauna biznesa startā svarīgs katrs sīkums

Laba ideja pati par sevi nav nekas, ja tai neseko konkrēta darbība, – to zinām mēs visi. Tomass Edisons ir teicis vēl trāpīgāk – bez realizēšanas ideja ir vien halucinācija.

Tomēr jauniem uzņēmējiem, kas ar to saskaras pirmo reizi, ne vienmēr ir uzreiz skaidri saprotams, ar ko tieši realizēšana būtu jāsāk, kam veltīt enerģiju, kas ir mazāk būtiski un galu galā – vai ideja tās pašreizējā formā vispār ir realizēšanas vērta.

Biznesa uzsākšanu var salīdzināt ar lielu pļavu, kuras vienā malā esat jūs, jaunais uzņēmējs ar savu ideju, bet pāri pretim viņā pusē atrodas jūsu mērķis – veiksmīgs uzņēmums. Jautājums tikai – kā atrast īsto ceļu un, ejot uz mērķi, neapmaldīties vai sāpīgi nepaklupt? Ja līdzās nav pieredzējuša padomdevēja, cilvēks, kurš iepriekš nekad nav nodarbojies ar uzņēmējdarbību, gluži vienkārši var neaizdomāties par visām niansēm, reizēm pat par svarīgām lietām, kuras noteikti jāņem vērā, lai tiktu pāri „pļavai”.

Aizdomāties par visām iespējamām niansēm

Šodien vai ikkatrs zinām svarīgāko, kas nepieciešams biznesa uzsākšanai, – biznesa plāns, finanšu plānošana, mārketinga stratēģija utt. Tomēr ir tik daudz nianšu, kuras katrā konkrētajā gadījumā ir specifiskas, bet vienlaikus tik būtiskas, bet par kurām pavisam cilvēciski jaunais uzņēmējs varētu pat neiedomāties. Dažiem, piemēram, šķiet, ka inovatīvs produkts pats par sevi jau nodrošinās veiksmīgu startu, taču viņi aizmirst pavaicāt – vai kādam šis produkts vispār būs vajadzīgs, vai tas apmierinās kādu vajadzību?

Vai jūs un daži jūsu tuvākie cilvēki neesat vienīgie, kam šķiet, ka iecerētais produkts šajā tirgū ir nepieciešams?

Lai jaunajiem uzņēmumiem palīdzētu realizēt idejas efektīvi un pārdomāti, igaunis Alars Kolks, Eiropas Inovāciju akadēmijas (European Innovation Academy) prezidents, ir izstrādājis inovatīvu un visā pasaulē atzinību guvušu metodoloģiju, kas simtiem uzņēmēju veiksmīgi un bez puniem palīdzējusi atrast ceļu no idejas līdz savam uzņēmumam. Arī Latvijā ir pieejamas uz šo metodoloģiju balstītas bezmaksas biznesa modeļa konsultācijas SEB bankā.

Jautājumi, kas aizved pareizajā virzienā

Metodoloģijas pamatbūtība ir īsto jautājumu uzdošanā, kas ļauj noskaidrot, vai esat aizdomājies par visiem savas iecerētās uzņēmējdarbības aspektiem – piemēram, finansējuma piesaisti, mārketingu, tirgus izpēti vai juridisko pusi, auditoriju un tās vajadzībām utt.
 

Konsultanta jautājumi uzvedina uz pārdomām un rosina meklēt īstās atbildes.

Vai esat, piemēram, noskaidrojuši, kas ir jūsu konkurenti, cik vēl uzņēmumu piedāvā tādu pašu produktu, ar ko tieši jūsējais būs unikāls un īpašs? Kādreiz jaunie uzņēmēji ir pārliecināti par savas ieceres novitāti tikai tāpēc, ka tirgū nav tāda paša profila uzņēmuma, bet neaizdomājas, ka, iespējams, kaut ko tikpat līdzvērtīgu plašāka servisa ietvaros jau piedāvā kāds cits, konkrētajā jomā netieši iesaistīts uzņēmums. Tāpat pastāv iespēja, ka iecerētajam produktam ir tik daudz alternatīvu, ka patiesībā tas nemaz nav nepieciešams.

Biznesa modeļa konsultācijā neviens gan nepateiks priekšā konkurentu nosaukumus, tomēr tās laikā jūs saņemsiet iedvesmu pašam tos noskaidrot.

Daži jautājumi jūs pārsteigs, jo nebūsiet par tiem nekad iepriekš aizdomājies. Iespējams, jums pat sākumā šķitīs dīvaini, ka par ko tādu jādomā.

Taču šie jautājumi tiek uzdoti loģiskā secībā, tādējādi lēnām un pamatīgi iezīmējot ceļu no jūsu idejas līdz uzņēmumam, neatstājot neizpētītu nevienu aspektu – nevienu akmeni vai grāvīti jūsu „pļavā”.

Inovatīva pieeja ierastām lietām

Bet tas nav viss. Konsultācijās tiek ieskicēti arī septiņi inovatīvi virzieni, no kuriem vienu vai vairākus jūs varat izmantot, lai savu produktu vai veidu, kādā tas tiks pasniegts, padarītu unikālu un konkurētspējīgu. Katram no šiem virzieniem ir pasaulē labi zināmi piemēri no reālu veiksmīgu uzņēmumu pieredzes.

Piemēram, viens no virzieniem ir klienta uzvedības maiņa. Kādreiz visi dzēra kafiju no rīta mājās vai kafejnīcā, tam tika veltītas mārketinga kampaņas, kas izceļ tradīciju un rituālu – kafijas dzeršanu kā īpašu mirkli no rīta kopā ar ģimeni vai pēcpusdienā ar draudzeni pie balta kafejnīcas galdiņa. Bet tad kāds izdomāja pārdot to pašu kafiju papīra krūzītēs līdzņemšanai. Tā bija inovatīva darbība, kas mainīja cilvēku paradumus, reaģējot uz mūsdienu steidzīgo ritmu, kad jāpagūst izdarīt vairākas lietas vienlaikus, un tas ļāva uzņēmumam atšķirties no konkurentiem, būt inovatīvam.

Galvenais – nestāvēt uz vietas!

Ko darīt, ja jūsu ideja nav līdz galam izstrādāta un pašam vēl īsti nav skaidrs, kas būs tas produkts, ko piedāvāsiet patērētājam? Arī tad jums ir vērts izmantot biznesa modeļa konsultāciju – tā sniegs jums iespēju izpētīt faktorus, kas traucē konkrēto ideju noslīpēt līdz galam. Sākumam pietiks arī ar to, ka jums būs skaidrs virziens, kurp skatīties turpmāk, lai tiktu kaut mazliet uz priekšu. Galvenais ir nestāvēt uz vietas un negaidīt, ka kāds cits īstenos jūsu loloto ieceri, bet vēl būtiskāk – nekad nemest plinti krūmos. Nepamēģināsi – neuzzināsi, vai, kā šajā gadījumā precīzāk būtu teikt: nepajautāsi – neuzzināsi!

Linda Ezerkalna,
žurnāliste

Automātisks uzkrājums
Automātisks uzkrājums

Pamodiniet sevī uzņēmēju - eAkademija.lv!

Ja Jūs saskatāt iespēju tur, kur citi to neredz, aicinām kļūt par SEB bankas eAkadēmijas dalībnieku.
Reģistrējieties bez maksas un saņemiet piekļuvi eAkadēmijas materiāliem un vērtīgiem ekspertu padomiem, kas ļaus atrast un attīstīt biznesa ideju un panākt straujāku izaugsmi.


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.