Switch to mobile version. Augšup

Biznesa uzsācējiem - 11.09.2015
efektivitāte | inovācijas

Biznesā – uzvarēt ar sievišķību

Biznesā – uzvarēt ar sievišķību

Par dzimumu līdztiesību sievietes runā jau gadu desmitiem, tāpat mēģina iekarot vīriešu biznesa pasauli, būt līdzvērtīgā skaitā politiski nozīmīgos amatos un saņemt tikpat lielu atalgojumu kā vīrieši. Vai biznesā sievietēm jāapgūst vīriešu likumi vai tomēr jāliek lietā sieviešu dabas stiprās puses?

Pēdējos piecpadsmit gadus ar lielu apņēmību sievietes maina iepriekš vīrišķīgās uzņēmējdarbības un politikas jomas, pierādot savu spēju sasniegt līdzvērtīgus rezultātus. Lai gan sabiedrībā sasniegumus un veiksmi joprojām saista ar vīrišķīgām īpašībām – neatkarību, izlēmīgumu, pārliecību par sevi –, uzņēmējdarbības globālā monitoringa dati atklāj, ka Latvijā 10% no cilvēkiem, kas dibina jaunus uzņēmumus, ir sievietes.

Maina ierasto biznesa kultūru

“Bizness, iespējams, nav sievietes dabai piemērotākā vide, taču pastāv veids, kā atrast labu līdzsvaru. Sievietes spēks ir sievišķībā, tas ir milzīgs resurss, ko modernās dāmas veiksmīgi izmanto,” uzskata personīgās izaugsmes trenere Iveta Apine. Intuīcija, uzmanība pret sīkām niansēm, lielāka vērība labām attiecībām ar klientiem, efektīvāk organizēta ikdiena – tie ir tikai daži aspekti, ar kuriem skarbo biznesa un vadības augstāko līmeni papildina sievietes.

Neskatoties uz daudziem veiksmīgiem piemēriem, sabiedrībā joprojām noris spraigas diskusijas par to, kur un kādā veidā biznesā iederas sievišķība. Pēdējos gadu desmitos uzņēmējdarbības vide ir mainījusies tikpat strauji kā sabiedrība, un tajā jau sen nevalda tikai agresija un vēss aprēķins. Pieredzējušas un veiksmīgas uzņēmējas atzīst, ka sievietei nav nepieciešams atdarināt vīrieti, lai kļūtu par veiksmīgu komersantu. Sieviešu lēmums – nekonkurēt ar vīriešiem, bet izmantot sieviešu dabas dotās priekšrocības – ļauj, lai arī pamazām, tomēr stabili iekarot veiksmīgo uzņēmēju topus.

Tam piekrīt Liene Roga, viena no uzņēmuma Uzvelckreklu.lv dibinātājām un līdzīpašniece, kura atzīst, ka radīt uzņēmumā vidi ar laimīgiem darbiniekiem un veiksmīgu produktu vai pakalpojumu, kuram ir apmierināti patērētāji, bez sievietes līdzdalības ir grūti. Tajā pašā laikā viņa uzskata, ka visveiksmīgākais uzņēmums ir tāds, kurā ir vīrieša un sievietes sinerģija. “Sievietes, protams, ir dažādas, tomēr, lai konkurētu uzņēmējdarbības vidē, ir “jāuzvelk” vīrieša kostīms. Lai radītu veiksmīgu un konkurētspējīgu uzņēmumu, tas ir jāvada vīrišķīgajai enerģijai – dzelžainai loģikai un biznesa aprēķinam. Tas var būt vīrietis vai sieviete, kurai piemīt tāda veida enerģija un spējas,” saka L. Roga.

Lielbritānijas bezpeļņas, uzņēmējdarbību atbalstošā organizācija Centre of Entrepreneurs, pētot vīriešu un sieviešu vadītos uzņēmumus, atzīst, ka sievietes maina ierasto biznesa kultūru, pateicoties tieši sieviešu dabai piemītošajām īpašībām – piesardzībai, samērīgai pašapziņai, ambīcijām un ilgtermiņa domāšanai.

Tajā pašā laikā, piemēram, Lotte Tīsenkopfa-Iltnere, latviešu kosmētikas zīmola Madara radītāja, atzīst: “Esmu skeptiska pret dalījumu dzimumos biznesā, jo tas ir stereotipiski. Protams, vīrieši un sievietes ir nedaudz atšķirīgi gan biometriski, gan psiholoģiski, kā dēļ sabiedrībā gadsimtu garumā ir iesakņojušies un nostiprinājušies dzimtes stereotipi. Tomēr šīs atšķirības nav tik būtiskas! 80% no tā, ko mēs uzskatām par vīrišķīgu vai sievišķīgu biznesa uzvedību, ir aplami. Gan sieviete, gan vīrietis ir vienlīdz apveltīti ar intuīciju, loģiku un ambīcijām. Kaut arī  nevar noliegt, ka pastāv atšķirības, tomēr biznesa sasniegumi ir atkarīgi no indivīda spējām, nevis no tā, vai esi vīrietis vai sieviete.” 

Saskata iespējas visur

Tomēr zināmas atšķirības pastāv, un tās nav noliedzamas. “Sievietes saskata iespējas visur un visos – kaimiņos, draugos, ģimenē, biznesa un stratēģiskajos partneros. Viņas iedveš savām idejām dzīvību un iedvesmo citus darīt tāpat. Ja sievietei ļauj būt viņai pašai, viņa pilnīgi dabiski kļūst par līderi. Savukārt iedzimtais radošums ļauj pamanīt tādas iespējas biznesā, ko lielākā daļa vīriešu palaistu garām,” pārliecināts ir Forbes biznesa konsultants Glens Ljopiss (Glenn Llopis). Viņš arī atzīst, ka sievietes dabā ir veidot veselīgas ilgtermiņa attiecības, kas ir viens no veiksmīga biznesa stūrakmeņiem mūsdienās – labas attiecības ar klientiem un labs mikroklimats uzņēmuma darbinieku vidū.

Sieviešu lēmums nekonkurēt vīrišķīgajā pasaulē, bet atrast savu uzņēmējdarbības nišu atspoguļojas arī statistikas datos. Uzņēmējdarbības globālā monitoringa 2013–2014 (Global Entrepreneurship Monitor, GEM) ziņojums, ko izstrādājis Baltijas Starptautiskais ekonomikas politikas studiju centrs (BICEPS) sadarbībā ar Rīgas Ekonomikas augstskolu (SSE Riga) apstiprina, ka ir palielinājies jauno uzņēmēju sieviešu īpatsvars. Sava biznesa attīstīšanai pievēršas katra desmitā Latvijas sieviete, un tas ir viens no augstākajiem rādītājiem Eiropā, apsteidzot tādas valstis kā Šveice, Zviedrija un Vācija. Sievietes izvēlas jomas, kurās jūtas kompetentas un spējīgas apsteigt vīriešus, – mājokļu bizness, ēdināšanas pakalpojumi, sociālā joma un izglītība.

Mišela Mona (Michelle Mone), viena no Lielbritānijas veiksmīgākajām uzņēmējām, apakšveļas uzņēmuma Ultimo dibinātāja un Britu impērijas ordeņa virsniece, iedvesmo sievietes uzņēmējas visā pasaulē. Viņa ir gan skaista sieviete, gan veiksmīga uzņēmēja – gara auguma blondīne ar izkoptu ģērbšanās stilu un uzņēmumu vairāku miljonu eiro vērtībā. “Es ar to saskaros visu laiku. Atnākot uz sanāksmi bankā vai uz uzņēmumu, kur ap galdu sēž vīrieši, redzu viņu neticīgos skatienus. Es jūtu, ka par mani spriež pēc dzimuma vai mana izskata. Godīgi sakot, tas mani tikai pamudina strādāt smagāk, sagatavoties labāk un runāt ar vēl lielāku pārliecību un profesionalitāti, tajā pašā laikā uzvelkot visskaistāko kostīmu un Louboutins augstpapēžu kurpes.” Viņa atzīst, ka sievietes jau gadiem ilgi cenšas būt tikpat veiksmīgas kā vīrieši, mēģinot tiem līdzināties un atdarinot vīrišķīgu biznesa uzvedību. “Man personīgi šķiet, ka ir laiks pārstāt sievietēm tēlot vīriešus un tieši pretēji – ļaut sievišķībai uzvarēt.”

Agnese Vanaga,
žurnāliste

Automātisks uzkrājums
Automātisks uzkrājums

Pamodiniet sevī uzņēmēju - eAkademija.lv!

Ja Jūs saskatāt iespēju tur, kur citi to neredz, aicinām kļūt par SEB bankas eAkadēmijas dalībnieku.
Reģistrējieties bez maksas un saņemiet piekļuvi eAkadēmijas materiāliem un vērtīgiem ekspertu padomiem, kas ļaus atrast un attīstīt biznesa ideju un panākt straujāku izaugsmi.


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.