Switch to mobile version. Augšup

Auto - 05.12.2018
degviela | nodokļi | līzings

Vai auto ar dīzeļdzinējiem drīzumā izzudīs no ceļiem?

Vai auto ar dīzeļdzinējiem drīzumā izzudīs no ceļiem? Foto: Gints Sprēdis

Medijos izskanējušo ziņu iespaidā daudzi cilvēki uztraucas par savu dīzeļdzinēju automobiļu nākotni – vai  nevar notikt tā, ka kādā jaukā dienā tiem aizliegs atrasties uz ceļa?

Latvijā dīzeļdzinējs joprojām ir populārākā izvēle, sevišķi tas attiecināms uz lietotu auto tirgu, kur vairāk nekā 80 % pārdoto braucamo ir ar dīzeļa motoriem.

Jaunu auto tirgū lēnām pieaug to pircēju skaits, kuri dīzeļdzinēja vietā izvēlas benzīna dzinēju.

Racionāli izvērtējot situāciju, šāda varbūtība šķiet nereāla, tomēr dīzeļdzinēju iegāde var kļūt neizdevīga citu iemeslu dēļ, piemēram, ievērojami pieaugot nodoklim.

Latvijā vairums autovadītāju pārvietojas ar dīzeļdzinēju automobiļiem, un galvenais pamatojums šādai izvēlei parasti ir ekonomiskais ieguvums. Pircēji joprojām biežāk izvēlas ne tikai lietotus, bet arī jaunus automobiļus tieši ar dīzeļdzinējiem. Tomēr ik pa laikam publiskajā telpā uzvirmo runas par to, ka jau pārredzamā nākotnē no dīzeļa motoriem nāksies atsacīties augstā CO2 izmešu līmeņa dēļ. Vai bažām , ka dīzeļdzinējus kādu dienu varētu aizliegt pavisam, ir reāls pamats?

Tik straujas vērienīgas pārmaiņas nav iespējamas

Daudzviet Eiropā jau šobrīd novērojamas aktivitātes, kas liecina par dīzeļmotoru iespējamo norietu – piemēram, vairākās Vācijas pilsētās ir aizliegts iebraukt ar dīzeļdzinējiem, kas neatbilst jaunākajiem standartiem. Savukārt virkne citu Eiropas valstu ir paziņojušas par plāniem tuvāko 10–20 gadu laikā pilnībā aizliegt auto ar iekšdedzes dzinējiem.

Raidījuma TV Auto ziņas vadītājs Normunds Avotiņš skaidro, ka aizliegumi attieksies tikai uz jaunu auto reģistrāciju. 

“Nebūs tā, ka viena gada laikā visiem būs jāatbrīvojas no saviem automobiļiem ar dīzeļa vai benzīna dzinējiem un to vietā jāiegādājas elektromobiļi”.

Viņš arī norāda – strauji izņemt no aprites tik lielu daudzumu veco dīzeļdzinēju auto nav iespējams, turklāt tas skartu tieši mazāk turīgos automobiļu īpašniekus, tāpēc bažām par šādu risinājumu tuvākajā laikā nav nekāda reāla pamata.

Turklāt ne dīzeļdzinēji ir vienādi. Vācijas pilsētās aizliegums attiecas uz dīzeļdzinējiem, kas neatbilst jaunākajam standartam, – tātad ar Euro 6, kas tika ieviests 2014. gadā, joprojām var braukt bez raizēm.

Lielo automobiļu klasē bez dīzeļdzinēja ir grūti iztikt

Latvijas Auto asociācijas apkopotie skaitļi liecina, ka šī gada pirmajā pusē ir pieaudzis jauno automobiļu pircēju skaits, kuri ir izvēlējušies benzīna motoru – tādu ir teju 55 %. Lai nu kā, bet šobrīd dīzeļdzinējs arī jaunu automašīnu tirgū joprojām ir iecienītākā izvēle, bet elektromobiļus pircēji izvēlas reti – salīdzinoši augsto cenu un nepietiekamā uzlādes staciju tīkla dēļ pircēji tos vēl īpaši nekāro.

Savukārt lietoto auto tirgū vairāk nekā 80 % pārdoto spēkratu ir ar dīzeļdzinējiem.  Tātad ik gadu uz Latvijas ceļiem nāk klāt vismaz 16 000 šādu braucamo.

“Šobrīd vismaz vienā segmentā bez dīzeļdzinējiem būtu ļoti grūti iztikt,” N. Avotiņš spriež. “Ja mazo un kompakto auto klasē tas būtu iespējams, tad lielajā (apvidus) klasē dīzeļdzinēji vēl kādu laiku noteikti būs aktuāli.” Viņš pieļauj, ka daļa pircēju, kuri izvēlējušies benzīna dzinējus, ir iespaidojušies no ziņām medijos (dažkārt – greizi interpretētām) un katram gadījumam nodrošinājušies pret nepatīkamiem pārsteigumiem – ja nu dīzelis pēc dažiem gadiem tiešām tiks aizliegts. Eksperts uzskata, ka dīzeļdzinējs vismaz lietoto auto tirgū dominēs vēl labu laiku.

Situāciju var būtiski mainīt nodokļi

Šobrīd dīzeļdzinēju iegādi veicina gan ekonomiskais izdevīgums, gan spēcīgākais griezes moments – ar tiem ir patīkamāk braukt. Citiem vārdiem, ieguvumi atsver mīnusus, par kādiem varētu uzskatīt relatīvi dārgākos remontus un uzturēšanu.

Ja reiz dīzeļdzinēji tuvākajā laikā nekur nepazudīs, tad taču nav par ko satraukties, vai ne? Te gan jāņem vērā citi apstākļi, kas nākotnē varētu padarīt dīzeļdzinējus pircēju acīs mazāk pievilcīgus.

Lai gan pagaidām nodoklis veciem auto ar augstu CO2 izmešu līmeni Latvijā nav tik liels, lai atturētu tos iegādāties, nav izslēgts, ka nākotnē situācija varētu mainīties.

“Manā skatījumā, vienīgais instruments, kas patiešām varētu samazināt dīzeļdzinēju automobiļu iegādi, ir būtiskas nodokļu izmaiņas, jo, pieaugot nodoklim, dīzeļdzinējs kādā brīdī vienkārši vairs nebūs izdevīgs,” N. Avotiņš uzskata. Viņš norāda, ka tādā gadījumā dīzeļdzinēji izzudīs pamazām un dabiskā veidā.

Linda Ezerkalna

Vētspapīru konts investīcijām
Konts akciju iegādei

Finansējums auto iegādei

Ja plānojat pirkt jaunu vai lietotu auto, piedāvājam individuālus finansēšanas nosacījumus automašīnu iegādei.


  • Auto - 30.11.2018

    Ideāls automobiļa aprīkojums ziemas sezonā

    Ideāls automobiļa aprīkojums ziemas sezonā

    Lai arī šogad pirmais sniegs pienācis mazliet agrāk nekā ierasts, vēl ir laiks parūpēties, lai jūsu automašīna būtu gatava aukstākiem laikapstākļiem.

    Lasīt vairāk

  • Auto - 16.10.2018

    Kad ir īstais brīdis pārdot savu auto?

    Kad ir īstais brīdis pārdot savu auto?

    Ikviens, kurš reiz nopircis jaunu automašīnu, agrāk vai vēlāk saskaras arī ar nepieciešamību to pārdot. Kā nenokavēt īsto pārdošanas brīdi un iegūt par savu auto maksimālo iespējamo summu, pirms tā vērtība sākusi strauji slīdēt lejā?

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

  • Procentu likme tiek noteikta individuāli
  • Pirmā iemaksa – sākot no 10 %
  • Līzinga termiņš – līdz 5 gadiem

Īpašais piedāvājums
Eko jaunu auto iegādei:

  • Procentu likme privātpersonām 1,9 % + 3 mēn. EURIBOR
  • Pirmā iemaksa - sākot no 10 %

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.