Switch to mobile version. Augšup

Auto - 30.05.2016
līzings | auto

Līzinga tirgus Latvijā uz pozitīva viļņa

Līzinga tirgus Latvijā uz pozitīva viļņa

Pagājušais gads līzinga nozarē nostiprinājis optimismu – audzis ne tikai pieprasījums pēc lauksaimniecības tehnikas finansēšanas, bet ļoti labi rezultāti ir novēroti arī auto līzinga segmentā.

Klientu pieprasījums pēc līzinga parasti ir viens no pirmajiem indikatoriem, kas reaģē uz straujām izmaiņām – gan negatīvām, kā, piemēram, embargo ieviešana, gan pozitīvām, kā iedzīvotāju pirktspējas pieaugums un uzņēmēju gatavība jaunām investīcijām.  Kādus laikus šobrīd piedzīvo Latvijas līzinga nozare un kādus jauninājumus tajā varam gaidīt tuvākās desmitgades laikā, jautājām SEB līzinga vadītājai Nellijai Kočanovai.

Kā jūs raksturotu pērno gadu līzinga nozarē Latvijā?

Ar lielu pārliecību varu teikt, ka līzinga attīstībai 2015. gads ir bijis īpaši labvēlīgs. Jau kopš gada sākuma, kad tika realizēta Eiropas Savienības (ES) lauksaimniecības atbalsta fondu apgūšanas programma un tās ietvaros radās pieprasījums pēc tehnikas finansēšanas, iezīmējās cerīga izaugsmes tendence. Vērtējot visu Latvijas līzinga devēju asociācijas datus, kuri apkopo vadošo līzinga devēju rādītājus 12 mēnešu periodā, pērn iekārtu līzings piedzīvojis visstraujāko izaugsmi - 32% apmērā.

Tomēr ļoti pozitīvi attīstījies arī auto līzinga tirgus, attiecīgajā periodā uzrādot pieaugumu vairāk nekā 30% apmērā. Īpaši palielinājusies automobiļu iegādes finansēšana tieši privātām vajadzībām, ko var saistīt ar pozitīvu patērētāju noskaņojuma attīstību. Arī komerctransporta līzinga tirgus beidzot sācis uzrādīt pozitīvu iezīmi un palielinājies par 19% – līdz gada vidum tas krita, kas bija skaidrojams ar joprojām nestabilo makroekonomisko situāciju un situāciju eksporta tirgos.

Kā uz kopējā fona izskatās SEB līzinga rādītāji?

SEB Līzings sasniedza pārliecinošus rezultātus visās pozīcijās – esam izsniegušo jaunu finansējumu 114 miljonu eiro apmērā, kas gada griezumā nozīmē 41% pieaugumu, par ko esam ļoti gandarīti. Ja skatāmies tuvāk, kas tieši veido šo pieaugumu, varam secināt, ka, tāpat kā nozarē kopumā, izteikti pieaugusi interese no privātpersonām – pērn darījumu pieaugums šajā segmentā bijis 71% apmērā, esam finansējuši jaunus auto par 12 miljoniem eiro.

Uzņēmumu aktivitāte dažādos segmentos ir bijusi atšķirīga. Korporatīvajā segmentā nedaudz samazinājies noslēgto darījumu skaits, bet darījumu summa tomēr ir bijusi lielāka nekā pirms gada, kas liecina, ka investīcijas kļuvušās apjomīgākas. Noslēgto līgumu skaita samazināšanos var skaidrot ar vairākiem apstākļiem, piemēram, biznesa cikliskumu – mašīnas un iekārtas netiek mainītas katru gadu, bet reizi 3-5 gados vai pat retāk, atkarībā no iekārtas veida. Tomēr, ja komerctransporta līzinga tirgus pagājušā gada pirmajā pusgadā turpināja krist embargo un citu ierobežojumu ietekmē, tad jaunākajos datos jau uzrādās ievērojams attiecīgā sektora kāpums – uzņēmumi spējuši pārorientēties uz citiem tirgiem un turpina attīstīties.

Protams, ļoti lielu pienesumu pērn devuši lauksaimniecības uzņēmumi, kas, apgūstot ES struktūrfondu līdzekļus, investējuši tehnikā – šajā sektorā gada laikā izsniedzām 20 miljonus eiro, kas ir teju ceturtā daļa no mūsu piešķirtā finansējuma.

Ar ko varētu būt skaidrojams būtiskais privātpersonu darījumu skaita pieaugums?

Mēs katru gadu mēram patērētāju pārliecības indeksu, un 2015. gadā tas ir attīstījies ļoti pozitīvi. Mainoties skatījumam uz lietām, uzreiz mainās arī patērētāju uzvedība. Samazinājies bezdarba līmenis, palielinājusies minimālā un vidējā alga – visi šie faktori palīdz klientam justies stabilāk un raudzīties nākotnē optimistiskāk. Lai gan mašīna parasti nav pirmā lieta, ko cilvēki ir gatavi mainīt, tomēr varam vērot būtisku darījumu skaita pieaugumu, un visievērojamākais ir lietotu auto segmentā – tajā esam izsnieguši finansējumu 6,6 miljonu eiro apmērā, kas gada griezumā nozīmē 78% pieaugumu.

Parasti lietotu un jaunu mašīnu iegādes tendence ir bijusi apmēram piecas pret vienu, bet, papētot rezultātus pagājušā gada 12 mēnešu griezumā, redzam, ka šī tendence ir bijusi jau četras pret vienu, kas liecina arī par to, ka aug interese par jauniem auto.

Mainījusies privātpersonu uzvedība – cilvēki ir kļuvuši gan apdomīgāki izvērtējot savus pirkumus, cenošoties iegādāties mašīnas pie uzticamiem partneriem, gan vienlaikus arī drosmīgāki iegādājoties jaunus auto pilna servisa līzingā, kur viss ir iekļauts un pašam nav neparko jāsatraucas.

Vai ir novērojamas atšķirības, vērtējot līzinga tirgu Baltijas griezumā?

Jāsaka, ka visu trīs Baltijas valstu tirgi diezgan būtiski atšķiras. Igaunijā privātpersonas ir krietni aktīvākas jaunu auto iegādē. Igaunijas tirgu var dēvēt par nobriedušāku, tur cilvēki dod priekšroku auto nomai un mašīnām ar pilnu garantiju, tāpēc kaimiņvalstī ļoti populārs ir tieši operatīvais, nevis finanšu līzings. Lietuvā savukārt ļoti aktīvi ir uzņēmumi, kas nodarbojas ar kravas pārvadājumiem, tādēļ tur vērojams lielāks pieprasījums pēc komerctransporta finansēšanas.

Ikdienā mums ir ļoti cieša sadarbība ar pārējo Baltijas valstu kolēģiem, jo strādājam pie vienota stratēģiskā plāna, kā attīstīt kopējo Baltijas līzinga piedāvājumu un vienotus klientu apkalpošanas standartus.
Tas ir būtiski lielu starptautisku klientu piesaistē – viņiem neinteresē vienas atsevišķas Baltijas valsts piedāvājums, viņi vēlas saprotamu un vienkāršu produktu, kas darbojas līdzīgi, vai pat vienādi uzreiz visās Baltijas valstīs.

Kas notiek tā saucamo eco mašīnu segmentā? Vai iedzīvotāji kļūst atbildīgāki attiecībā uz apkārtējo vidi?

Pieprasījums pēc eco mašīnām un līdz ar to arī pēc mūsu speciāli izstrādāta eco līzinga aug, un tas priecē. Piemēram, pērn eco līzinga darījumu skaits privātpersonu segmentā pieauga par 31%, bet piešķirtā finansējuma apjoms – par 43%. Klienta ieguvums no šādas mašīnas ir ne tikai mazāka ietekme uz vidi, bet arī mazāks degvielas patēriņš.

Mēs regulāri sekojam līdzi, lai eco līzinga piedāvājums būtu aktuāls. Pērnā gada sākumā pārskatījām dabai draudzīgas automašīnas definīciju, samazinot uz 110 g/km pieļaujamā CO2 izmešu daudzuma robežu, kas pirms tam bija 130 g/km. Šobrīd visi ražotāji ceļ vides draudzīguma latiņu aizvien augstāk, tāpēc mašīna, kas skaitījās “zaļa” pirms vairākiem gadiem, tagad vairs var neatbilst aktuāliem kritērijiem. Zināms, ka arī Latvijai noteiktajos termiņos jāsasniedz konkrēti rādītāji CO2 izmešu ierobežošanā un auto nozare ir viena no tām, kurai būtu jāsniedz primārs un lielākais ieguldījums šādu rādītāju sasniegšanā. Sagaidāms, ka arī valsts tuvākā nākotnē varētu izstrādāt dažādus atbalsta mehānismus videi draudzīgākiem auto. Daži no tādiem darbojas jau šobrīd, kā piemēram, elektro auto īpašnieki ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, kā arī ir atļauts ar elektroauto pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslu. Tāpat lielu popularitāti privātpersonu vidū šobrīd piedzīvo hibrīdauto, kuru izmešu daudzums ir ap 100 g/km un pat zemāks.

Kā, jūsuprāt, attīstīsies iedzīvotāju paradumi un līdz ar to arī līzinga tirgus nākotnē?

Ir skaidri redzams, ka cilvēku uzvedība mainās, mainās paradumi, dzīves ātrums un līdz ar to arī pieprasījums. Ar Baltijas kolēģiem esam skatījušies pat 10 gadu perspektīvā, jo jau tagad ir vairākas pasaules tendences, kuras nedrīkst ignorēt. Viena no tādām ir atteikšanās no īpašumtiesībām un objektu savstarpēja dalīšana (sharing), kā tas jau novērojams vairākos biznesa modeļos, piemēram, Uber un Taxify gadījumā. Klientam ir papildus iespēja nopelnīt no tā, kas viņam jau pieder. Šī tendence visticamāk paradīsies arī auto jomā. Un mums ir svarīgi saprast savu lomu, izstrādāt jaunu biznesa modeli, kas palīdzētu savest klientus kopā. Otra nozīmīga tendence ir digitalizācija un tehnoloģiju attīstība, kas liek arī mums paraudzīties ārpus kastītes un pieļaut iespēju, ka nākotnē līzinga objekts vairs nebūs tikai automašīna, bet arī, piemēram, robots, ar saules paneļiem darbināma iekārta vai IT risinājumi.

Galvenais, kas nemainīsies un pie kā mēs strādāsim nepārtraukti: nodrošināt mūsu klientam vienkāršu, saprotamu, parocīgu un ātru servisu, tieši caur tādiem saziņas kanāliem, caur kuriem klients grib ar mums kontaktēties. Mūsu dinamiskajā vidē šī, manuprāt, ir veiksmes atslēga, jo pastāvēs tikai tas, kas pārvērtīsies.

Pēc žurnāla Kapitāls materiāliem

Izdevīgs auto līzings
Izdevīgs auto līzings

Kredīts ar fiksēto procentu likmi auto iegādei

Piedāvājam patēriņa kredītu ar 10% likmi transportlīdzekļa iegādei (vieglais automobilis, motocikls, tricikls, kvadricikls vai mopēds). Lai saglabātu 10% likmi, 2 mēnešu laikā no patēriņa kredīta saņemšanas brīža transportlīdzeklim jābūt reģistrētam Ceļu satiksmes drošības direkcijā uz Jūsu vārda.

Aizņemieties apdomīgi, izvērtējot savas iespējas kredītu atmaksāt. Ikmēneša maksājums ir 84.99 EUR, pieņemot, ka kredīta summa ir 4000 EUR, kreditēšanas līguma darbības termiņš ir 5 gadi, fiksēta procentu likme 10%, komisijas maksa par kredīta noformēšanu 80 EUR. Gada procentu likme ir 11.5%. Kopējā summa, kas jāmaksā, ir 5179.28 EUR. Minētajam piemēram ir tikai informatīva nozīme, un katra klienta situācija tiek izvērtēta individuāli.


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

  • Procentu likme tiek noteikta individuāli
  • Pirmā iemaksa – sākot no 10 %
  • Līzinga termiņš – līdz 5 gadiem

Īpašais piedāvājums
Eko jaunu auto iegādei:

  • Procentu likme privātpersonām 1,9 % + 3 mēn. EURIBOR
  • Pirmā iemaksa - sākot no 10 %

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.