Switch to mobile version. Augšup

Auto - 10.04.2017
līzings | kredīts

Līzinga segmentā paredzama stabila izaugsme

Līzinga segmentā paredzama stabila izaugsme SEB līzinga valdes priekšsēdētāja Jeļena Gavrilova

SEB līzings šogad plāno palielināt jaunpiešķirtā finansējuma apjomu par 10% salīdzinājumā ar 2016. gadu. Vislielākā izaugsme tiek lēsta automašīnu līzinga segmentā. Kas sagaidāms citos segmentos un auto tirgū kopumā, intervijā aģentūrai LETA stāsta sacīja SEB līzinga valdes priekšsēdētāja Jeļena Gavrilova.

Kā līzinga biznesā sācies 2017. gads?

Gada sākums ir līdzīgs kā pērn. Novērojām nelielu, apmēram 2% kritumu. Taču janvāris un februāris parasti nav aktīvākie mēneši, un biznesa apjomi sāks augt pavasarī.

Kādus plānus uzņēmums izvirzījis 2017. gadam? Kāds šis gads būs salīdzinājumā ar pagājušo?

Jaunpiešķirtā finansējuma apjomu plānojam palielināt par 10% salīdzinājumā ar 2016. gadu. Vislielāko pozitīvo izaugsmi sagaidām automašīnu līzinga segmentā.

Pērn SEB līzingam nozīmīgs darījums bija Valsts policijas jauno automašīnu iepirkums. Šogad, lai palielinātu biznesa apjomu, būs jāstrādā vairākos segmentos?

Par Valsts policijas iepirkumu esam ļoti priecīgi. Šogad būs izaicinājums saglabāt mūsu pozīciju tirgū, jo nav plānoti šādi lieli darījumi. Tāpēc vajadzēs vairāk strādāt, lai nodrošinātu tikpat lielu no jauna izsniegtā līzinga pieaugumu kā pagājušajā gadā.

Autolīzings ir aktīvākais no līzinga segmentiem. Uzņēmumi iegādājas automašīnas līzingā, jo bankas finansējums ir samērā nedārgs un tādējādi uzņēmumi savus līdzekļus var ieguldīt citur, piemēram, ražošanas attīstībā. Uzņēmumi regulāri atjauno autoparkus. Pagājušajā gadā juridiskās personas Latvijā iegādājas par 14% vairāk automašīnu nekā 2015. gadā, un jaunizsniegtā līzinga apjoms palielinājās par 20%.

Kurš klientu segments veido lielāku īpatsvaru - privātpersonas vai uzņēmumi?

Ap 40% ir lielie uzņēmumi un ap 60% ir privātpersonas un mazie uzņēmumi.

Kādas automašīnas privātpersonas vēlas iegādāties, izmantojot līzingu?

Privātpersonām izsniedzam līzingu gan lietotu, gan jaunu automašīnu iegādei. Latvijā diemžēl joprojām privātpersonas vairāk pērk lietotas automašīnas, tomēr pamazām pārmaiņas notiek, cilvēki domā par remonta izmaksām, par apdrošināšanu un par pašrisku. Redzam tendenci, ka pircēji arvien biežāk labāk izvēlas jaunu automašīnu no lētāka segmenta, nevis lietotu auto no dārgāka segmenta. Arī automašīnu tirgotāji īsteno dažādas akcijas, lai sekmētu jaunu automašīnu pārdošanu. Lēnām virzāmies uz lielāku jauno automašīnu īpatsvaru Latvijas tirgū.

Latvijā kopumā pagājušajā gadā tika pārdots vairāk jaunu vieglo automašīnu nekā 2015. gadā.
"SEB līzinga" dati liecina, ka 2016. gadā par 48% audzis privātpersonām jaunu auto iegādei piešķirtā finansējuma apjoms. Savukārt lietotu auto iegādei piešķirtā finansējuma apjoms pieauga par tikai 6%.

Jauno automašīnu segmentā topā ir "Opel Mokka", "Volkswagen Golf", "Kia Ceed", "Volkswagen Passat", "Toyota RAV4", bet lietoto auto segmentā - "Volkswagen Passat", "Audi A4", "Toyota Avensis", "Volvo XC60".

Kad uzņēmumi domā par autoparka maiņu?

Parasti autoparka maiņa ir piesaistīta automašīnas vecumam, nobraukumam un līzinga nosacījumiem. Uzņēmumu automašīnas tiek lietotas ik dienu, un ļoti ātri izveidojas liels nobraukums. Uzņēmumi šādus iepirkumus ļoti plāno, jo tie saistīti ar izmaksām. Jau tad, kad tiek iegādātas jaunas automašīnas, uzņēmumā zināms, cik ilgi un cik bieži automašīnas tiks izmantotas, cik ātri tiks sasniegts nolietojums un kad nākamreiz būs nepieciešama autoparka atjaunošana.

Cik liela ir konkurence šajā segmentā?

Cīņa par klientiem ir spraiga. Spēlētāju tirgū ir daudz, visi grib uzvarēt lielos konkursus. Līzings ir vienkāršs produkts, un pārsvarā konkurences cīņa notiek ar procentu likmju piedāvājumu. Procentlikmes piedāvājuma atšķirība 0,01% apmērā jau var noteikt uzvarētāju. Pašlaik pircēji ir ļoti labā pozīcijā, tie var izbaudīt ļoti zemu procentlikmju laiku.

Privātpersonu jomā arī tas pats ir spēkā?

Arī privātpersonu jomā konkurence ir ļoti liela. Pircējs pie automašīnu dīlera var saņemt piecu, sešu līzinga kompāniju piedāvājumu, salīdzināt likmes, nosacījumus un izvēlēties.

Nebanku kreditētāji, piemēram, "Mogo" arī ir konkurenti? Vai tomēr nebanku aizdevēji apkalpo segmentu, kas bankas līzinga uzņēmumam nav interesants?

Pārsvarā nebanku kreditētāji finansē tos klientus, kuri bankā nevar pierādīt oficiālus ienākumus. Šie uzņēmumi ieņem zināmu daļu līzinga tirgū, taču ar mums nekonkurē. Šie uzņēmumi cīnās savā starpā, kamēr mēs konkurējam ar citām līzinga kompānijām. Banku līzinga uzņēmumiem jāievēro regulējums, noteikumi, kamēr nebanku kreditētājiem nav regulatora. Abi segmenti ir tālu viens no otra, tāpēc īsti par konkurentiem viens otru neuzskatām.

No kopējā SEB līzinga portfeļa 45% ir automašīnas, 10% ir autobusi, 8% ir iekārtas, ap 10% ir industriālā tehnika, ap 20% ir komerctransports un ap 6% agro tehnika.

Šogad visos segmentos plānojat izaugsmi, vai arī kāda nozare varētu attīstīties straujāk?

Komerctransporta līzinga apjomi būs atkarīgi no ģeopolitiskās situācijas, tomēr smago automašīnu un vilcēju segmentā var sagaidīt nelielu pieaugumu. Agrotehnikas un industriālais līzings varētu palikt iepriekšējā līmenī. Tas ir tāpēc, ka Eiropas līdzfinansējuma saņemšanai izvirzīts nosacījums, ka tehnikai ir jābūt īpašumā. Šādā situācijā varam piedāvāt nevis līzingu, bet kredītu. Nelielu izaugsmi sagaidām autobusu līzinga jomā. Tomēr lielākās izaugsmes cerības saistītas ar automašīnu līzingu.

Tiek gaidīta būvniecības nozares izaugsme, vai šajā segmentā jau aug līzinga pieprasījums?

Sagaidām būvniecības izaugsmi, līdz ar to arī pieprasījumu pēc būvtehnikas. Šī joma būs viens no mūsu fokusiem 2017. gadā. Būvniecības nozarē ir izaugsmes potenciāls, un tehnikas iegāde varētu būt nepieciešama.

Kāds bija 2016. gads? Ko SEB līzings finansēja pērn?

SEB līzinga portfelis 2017. gada 1. janvārī bija 251 miljons eiro, kas ir par 17% vairāk nekā gadu iepriekš. Darījumu skaits 2016. gadā pieauga par 24%. 2016. gads bija ļoti labs gads. Lepojamies, ka ieguvām pirmo vietu jauno auto līzinga tirgū – mūsu tirgus daļa šajā segmentā sasniedza 25%, kas nodrošina tirgus līdera pozīcijas.

Auto darījumu apjoms pērn kopumā auga par 45%, tai skaitā jauno automašīnu segmentā bija 63% pieaugums, bet lietotu automašīnu segmentā bija 9% pieaugums. Privātpersonu segmentā jauno auto finansējuma apjoms palielinājās par 48%, bet lietotu auto segmentā kāpums bija 6%. Juridisko personu segmentā jauno auto finansējuma apjoms palielinājās par 63%, bet darījumu skaits pieauga par 75%. Komerctransportam arī pērn bija ļoti labs finansējuma apjomu pieaugums – par 51%, bet iekārtu segmentā bija kāpums par 33%.

Atbilstoši jaunākajiem datiem SEB līzings ieņem stabilu otro vietu kopējā līzinga tirgū. Mūsu mērķis ir šo pozīciju saglabāt. Lai gan šogad noteikti būs daudz izaicinājumu. Protams, attīstība būs atkarīga arī no ekonomikas izaugsmes, bet pašlaik tautsaimniecības attīstības rādītāji ir stabili.

SEB līzings 20 gadu laikā piešķīris finansējumu divu miljardu eiro apmērā, nofinansējot 25 000 klientu un 72 000 objektu, tai skaitā 55 000 automašīnu. No līzingā finansētajām automašīnām 72% bija jaunas automašīnas, bet 28% – lietotas.

Kā mainījusies faktoringa izmantošana?

Tirgus būtiski mainījās pēc 2008. gada, kad kopējais faktoringa apjoms divu gadu laikā samazinājās no 300 miljoniem eiro uz 60 miljoniem eiro. Pēc tam sekoja atkopšanās, un tirgus atkal auga. Tomēr pašlaik Latvijā salīdzinājumā ar Igauniju un Lietuvu tirgus ir vismazākais. Uzņēmēji Latvijā nav pieraduši pie faktoringa finansējuma un biežāk izvēlas vienkāršākus risinājumus – overdraftu vai kredītlīniju.

Pārmaiņas notiek lēni. Tomēr redzam, ka uzņēmumi mazliet biežāk interesējas par faktoringa piedāvājumu. Pieaugums šajā jomā būs, bet tas nebūs straujš. Pašlaik faktoringu visbiežāk izmanto uzņēmumi, kuri sadarbojas ar Eiropas valstīm un "SEB līzinga" kopējā apgrozījumā faktorings veido līdz 10%.


  • Auto - 17.03.2017

    Kā izvēlēties izdevīgāko līzingu

    Kā izvēlēties izdevīgāko līzingu

    Līzings uzņēmējdarbības attīstībai, mājsaimniecībai vai personiskās mobilitātes atrisināšanai var dot spēcīgu grūdienu, taču ir svarīgi izdarīt gudras izvēles. Šoreiz par to, kā izvēlēties piemērotāko līzinga pakalpojumu.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 18.10.2016

    Auto līzings jaudīgākam biznesam

    Auto līzings jaudīgākam biznesam

    Daudzu uzņēmumu darbs pavisam burtiski nekust ne no vietas, kamēr nav nopirkts automobilis. Izvēloties transportlīdzekli uzņēmumam, dabiski rodas jautājums, kāds auto kompānijai būtu vispiemērotākais. Kā izvēlēties auto iegādes finansējumu, lai tas būtu piemērots, izdevīgs un drošs?

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

  • Procentu likme tiek noteikta individuāli
  • Pirmā iemaksa – sākot no 10 %
  • Līzinga termiņš – līdz 5 gadiem

Īpašais piedāvājums
Eko jaunu auto iegādei:

  • Procentu likme privātpersonām 1,9 % + 3 mēn. EURIBOR
  • Pirmā iemaksa - sākot no 10 %

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.