Switch to mobile version. Augšup

Auto - 02.01.2019
auto iegāde | līzings

Igauņi kā paraugs auto pirkšanā. Kāpēc?

Igauņi kā paraugs auto pirkšanā. Kāpēc? Foto: Ilya Orehov on Unsplash

Aptauja liecina, ka divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju tuvāko divu gadu laikā plāno iegādāties auto. Ja Igaunijā lielākā daļa pircēju izvēlas jaunus automobiļus, bet Lietuvā – lietotus, toties iespaidīgākus zīmolus, tad Latvijā ir vērojamas abas tendences. Tomēr arī mūsu domāšana pamazām virzās uz igauņu pusi.

Ne vienmēr savs ir izdevīgāks – nereti līzinga maksājumi par jaunu auto ar garantiju var būt mazāki nekā lietotāja īpašumā esoša auto remonta izmaksas.

Videi draudzīgus auto Latvijā pagaidām iegādājas vien retais, un šī tendence vairāk ir modes lieta, nevis pārliecība.

SEB bankas oktobrī publicētā aptauja liecina, ka gandrīz 70 % Latvijas iedzīvotāju ir nolēmuši tuvākajā laikā iegādāties auto, 13 % no viņiem plāno to darīt jau 2019. gadā. Lielākā daļa aptaujāto jeb 41 % meklēs auto, kas vecāks par 5 gadiem, trešdaļa – 3 līdz 5 gadus vecu spēkratu, savukārt pilnīgi jaunu automobili plāno pirkt vien 11 %. Tomēr šī tendence jau saredzamā nākotnē varētu sākt mainīties.

Pa vidu, tomēr ziemeļu virzienā

Saskaņā ar auto tirgotāju datiem šobrīd vērojama izteikta atšķirība starp pircējiem Igaunijā un Lietuvā. Proti, igauņi vairumā gadījumu ņem līzingā pilnīgi jaunus automobiļus, savukārt lietuviešiem joprojām svarīgs ir prestižs – viņi labāk izvēlas gadus 5 vecu, tomēr iespaidīgāka zīmola auto.

“Mēs Latvijā atrodamies kaut kur pa vidu starp savu ziemeļu un dienvidu kaimiņu izvēli,” SEB līzinga vadītāja Jeļena Gavrilova secina. Viņa atklāj – joprojām ir gana daudz pircēju, kuri par galveno dzīves kvalitātes rādītāju uzskata luksusa zīmola auto, taču, tā kā jaunu nevar atļauties, tad bieži izvēlas apmēram 5 gadus vecus modeļus.

Raidījuma “TV Auto ziņas” vadītājs Normunds Avotiņš ir pārliecināts, ka jau tuvā nākotnē Latvijas iedzīvotāji aizvien straujāk tuvosies igauņiem, izvēloties jaunus auto, kas, lai gan nepārstāv prestižākos pasaules zīmolus, ir ļoti laba un mūsdienīga izvēle. Viņš norāda, ka arī šo ekonomisko mašīnu vērtība gada laikā samazinās lēnāk nekā 5 gadus vecu luksusa klases auto vērtība, un  tas ir svarīgs apstāklis, ņemot vērā, ka mūsdienās gandrīz neviens vairs neiegādājas auto, lai brauktu ar to 10 gadus un tad mēģinātu to pārdot.
Vairāk par to, kas jāņem vērā, lai iegādāto auto varētu veiksmīgi realizēt tālāk, lasiet rakstā Kad ir īstais brīdis pārdot savu auto?

Kas ir izdevīgāk – maksāt par līzingu vai remontu

J. Gavrilova ir novērojusi, ka daļa pircēju, kuri iegādājas līzingā jaunus auto, cenšas tos pēc iespējas ātrāk iegūt savā īpašumā. Cilvēki ar šiem auto visbiežāk brauc vēl vairākus gadus pēc līzinga termiņa beigām. Lai arī no psiholoģiskā viedokļa šāda pieeja ir ļoti saprotama, N. Avotiņš uz to raugās visai skeptiski: “Pirmkārt līzingā ņemtu auto visizdevīgāk ir pārdot īsi pirms tā garantijas termiņa beigām – uzreiz pēc tam tā vērtība sāk strauji kristies,” viņš norāda.

Vēl būtiskāk ir apzināties, ka pēc garantijas perioda beigām cilvēks būtībā paliek viens ar sava auto potenciālajām problēmām.

“Mašīnas kļūst aizvien sarežģītākas un grūtāk remontējamas. Modernās autobūves princips faktiski ir neremontēt, bet nomainīt braucamo. Un stāsts jau nav tikai par 2018. gada, bet arī, piemēram, par 2011. gada auto. Ja cilvēkam tāds pieder un tam kaut kas notiek, remonta izmaksas var sasniegt pat 2000 eiro. Turklāt agrāk tik milzīga summa varēja rasties, piemēram, par salūzušas ātrumkārbas remontu, bet tagad – arī tad, ja neveras labās puses durvis, jo tām ir elektronisks rokturis,” N. Avotiņš paskaidro.

Tāpēc, runājot par finansiālo ieguvumu, vairs nevar apgalvot, ka īpašumā esošs auto ir ekonomiski izdevīgāks par tādu, kas jauns paņemts līzingā un kam spēkā ir garantija.

Zaļie auto – pagaidām vēl modes lieta, nevis pārliecība

Kā noskaidrojām rakstā Vai auto ar dīzeļdzinējiem drīzumā izzudīs no ceļiem?, auto ar dīzeļdzinējiem ir un kādu laiku vēl būs populārākā pircēju izvēle, ja vien izmaiņas nodokļu politikā tos nepadarīs mazāk pievilcīgus.

Skaidrs, ka dīzeļdzinējs nav zaļākā izvēle. Vai tuvāko gadu laikā varam prognozēt dabai draudzīgāko elektromobiļu uzplaukumu? Kā novērojis N. Avotiņš, vidējam auto pircējam dabas aspekts tomēr nav īpaši aktuāls. Ja kāds iegādājas auto ar nelielu dzinēju, tad tikai tāpēc, ka tas ir ekonomiskāks, nevis dabai draudzīgāks. Arī tie, kas jau šobrīd izvēlās investēt elektromobiļos, lielākoties to dara modes, nevis dzīvesveida dēļ.

“Pavērojiet, cik maz ir to, kuri šķiro atkritumus,” N. Avotiņš salīdzina. Tomēr viņš uzskata, ka šī tendence mainīsies, tirgū ienākot jaunai paaudzei, kas uz lietām skatās citādi – viņiem patiešām ir būtiski dzīvot taupīgāk un zaļāk.

Linda Ezerkalna

Vētspapīru konts investīcijām
Konts akciju iegādei

Finansējums auto iegādei

Ja plānojat pirkt jaunu vai lietotu auto, uzziniet par Jums piemērotāko finansējuma veidu. Aizpildiet pieteikuma formu un ātri saņemiet atbildi.

 



Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

  • Procentu likme tiek noteikta individuāli
  • Pirmā iemaksa – sākot no 10 %
  • Līzinga termiņš – līdz 5 gadiem

Īpašais piedāvājums
Eko jaunu auto iegādei:

  • Procentu likme privātpersonām 1,9 % + 3 mēn. EURIBOR
  • Pirmā iemaksa - sākot no 10 %

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.