Switch to mobile version. Augšup

Auto - 03.01.2017
līzings | kredīts

E-auto: vai jau laiks izvēlēties savējo?

E-auto: vai jau laiks izvēlēties savējo?

Elektromobiļa ceļš pretī konkurētspējīga produkta statusam ir tikai sācies, taču ir skaidrs, ka pasaule ir lielu pārmaiņu priekšā. Vai ir pienācis laiks nopietni apsvērt e-auto iegādi, kas pircējiem pieejams Latvijā un ko no e-transporta gaidīt nākotnē?

Salonos izvēle ir, bet neliela

Latvijā vislielākā izvēle pašlaik ir kompaktajā klasē. Pirmo jāmin Nissan Leaf, kas Eiropā parādījās 2011. gadā (kopš debijas Eiropā pārdots gandrīz 50 tūkstošu eksemplāru). Tā tuvākais konkurents ir Volkswagen Golf elektriskā izpildījumā.

Šepat jāpieskaita krosovers Kia Soul EV un BMW i3, kas varētu patikt jauno tehnoloģiju faniem. i3 ir eksotiska kompozīta virsbūve, neparasti salona apdares materiāli un spilgts eksterjers, turklāt to iespējams iegādāties ar borta ģeneratoru.

Mazo klasi pārstāv Volkswagen e-Up, kas, pateicoties 2014. gada programmai Klimata pārmaiņu finanšu instruments, uz ielām un ceļiem Latvijā manāms visbiežāk. Alternatīvu tradicionālajiem kompaktveniem un mazajiem furgoniem piedāvā Nissan ar modeli e-NV200. Tas pieejams kā pasažieru auto ar piecām vai septiņām sēdvietām vai kā komercauto ar 645 kg kravnesību un 4,2 m3 ietilpību.

Latvijā var iegādāties arī plašu rezonansi izraisījušos Tesla automobiļus, un markas pārstāvis apgalvo, ka Rīgā ir pieejama arī spēkratu apkope. Teorētiski e-auto klāsts varētu būt lielāks, taču mazos tirgos, kā Latvija, kur piedevām nav valsts atbalsta, daži ražotāji izvēlas savu produkciju netirgot. Pie mums oficiāli nepiedāvā elektrisko Ford Focus, Mercedes-Benz B klasi, Mitsubishi iMiEV (jeb Peugeot iOn), Peugeot Partner Electric, Renault ZOE un Renault Kangoo Z.E.

Taču lielākā problēma nav pieejamība, bet ar vienu uzlādi paveicamais attālums un vēl vairāk – cena. Piemēram, pieejamākā VW Up un e-Up cena atšķiras trīs reizes!

Vai klusums pirms vētras?

Lai gan 2016. gada sākumā ražotāji šķita mīņājamies uz vietas, nevarot izlemt, kad un kā pieteikt elektromobiļu ražošanas plānus, gada otrajā pusē sākušies īsti jaunumu plūdi. Tiesa, ja neskaita Opel Ampera-e, kas tirdzniecībā nonāks 2017. gada pavasarī, runa galvenokārt ir par par konceptuāliem vai sērijveida ražošanai vēl ne gluži gataviem automobiļiem. Tomēr signāls ir skaidrs: speciāla elektrisko modeļu platforma ir gatava Volkswagen, tāda ir Mercedes-Benz, savu elektrauto ir pieteicis Jaguar un nav ne mazāko šaubu, ka pavasarī Ženēvas autosalonā šiem jaunumiem sekos daudzi citi.

Par apliecinājumu ražotāju nodomu nopietnībai kalpo arī bezprecedenta sadarbība: novembra beigās BMW, Daimler (Mercedes-Benz), Ford un Volkswagen grupa paziņoja par kopīgas uzlādes tīkla izveidi, pie kura darbs sāksies jau 2017. gadā.

Projekta mērķis ir, uzbūvējot 400 staciju, Vecajā kontinentā izveidot elektroauto transporta koridorus. Skaidrs arī, ka stacijas būvēs ar skatu tālākā nākotnē, jo pašlaik gluži vienkāršu nav tādu auto, kas spētu “sagremot” milzīgo staciju jaudu – 350 kW.

Vēl viens pierādījums tam, ka mobilitāte ir lielu pārmaiņu priekšā, ir Volkswagn novembra beigās izsludinātā restrukturizācijas programma TRANSFORM 2025+. Cita starpā tajā teikts, ka 2020. gadā sāksies Volkswagen elektrisko modeļu ofensīva, bet 2025. gadā VW grupa grasās izgatavot 1 miljonu e-auto gadā. Tas ir milzīgs daudzums. Priekšstatam par mērogu – VW grupa pašlaik gadā saražot ap desmit miljoniem spēkratu.
Raugoties šādā gaismā, atbilde, vai e-auto pirkt tagad, šķiet diezgan vienkārša – ja nav valsts atbalsta vai neurda entuziasms, labāk nedaudz pagaidīt. Arī tāpēc, ka jau tuvākajos gados, tiks atrisināta ierobežota nobraukuma problēma, ko apliecina Opel Ampera-e (reālais nobraukums ar vienu uzlādi varētu sasniegt 400 km) – ražotāji klientiem tikai īsām distancēm piemērotus auto nemaz nevēlas piedāvāt.

Tikmēr, gaidot nākotnes e-auto, ir vērts painteresēties par jaunākajiem hibrīdiem. Interesants piemērs ir Hyundai modelis Ioniq, kas būs pieejams trīs izpildījumos: hibrīds, uzlādējams hibrīds un elektroauto. Hibridizācija – ar vai bez uzlādes iespējas – pilnīgi noteikti skars arī Latvijā iecienītos lielos apvidniekus.

Latvija gatavojas ar infrastruktūru un...

Iespējams, tas ir mazā e-automobiļu skaita dēļ, bet ziņās salīdzinoši klusi izskanējis fakts, ka arī Latvijai taps nacionāla mēroga elektrotransporta uzlādes tīkls. 2015. gadā Ceļu satiksmes drošības direkcijā tika izveidota Elektromobilitātes vadības un koordinācijas daļa, e-transporta jautājumu galvenais kurators mūsu valstī, un viens no tās uzdevumiem ir izveidot visaptverošu infrastruktūru.

Nacionālo tīklu veidos, izmantojot Eiropas finansējumu. Plānots, ka 2017. gada beigās, 2018. gada sākumā uz valsts nozīmes ceļiem un reģionu centros darbosies 70 ātrās uzlādes staciju. Pēc CSDD informācijas, attālums starp tām būs ap 30 km.

Katrā stacijā būs vieta diviem automobiļiem, ko varēs uzlādēt pēc kārtas. Jauda – 50 kW, un stacija atbalstīs CHAdeMO un Combo 2 standartu vai, citiem vārdiem, uzlādēt varēs gan Eiropā, gan Japānā ražotos spēkratus, bet atsevišķa Type-2 ligzda dos iespēju papildināt visa cita e-transportu enerģijas krājumus. Lai gan galīgais lēmums vēl nav pieņemts, maksa visdrīzāk tiks iekasēta par uzlādes minūtēm. Tas tādēļ, ka, izmantojot lielas jaudas ātro uzlādi, 80% baterijas var uzpildīt ātri, bet atlikušajiem 20% nepieciešams ilgāks laiks.

Tādējādi e-auto īpašnieki nebūs motivēti bez vajadzības aizņemt vietu. Nacionālā tīkla otrajā kārtā uzlādes stacijas plānots izbūvēt gar reģionālajiem ceļiem, attālums starp tām būs nedaudz lielāks – ap 50 km. Nacionālā tīkla projektam būtu jānoslēdzas 2021. gadā.

... panākumiem sportā

Runājot par e-auto lietu attīstību Latvijā, nav iespējams nepieminēt Andra Dambja un viņa dēla Kristapa Dambja projektu eO. Savulaik izmēģinājuši spēkus Dakarā un citās rallijreida sacensībās, tagad Dambji visu savu uzmanību ir koncentrējuši uz Paikspīkas kalnābraukšanas sacīkstēm, kas norisinās Kolorado štatā ASV.

Diviem pirmajiem piegājieniem kalpojot zināšanu un pieredzes uzkrāšanai, 2016. gadā pūliņi vainagojās ar panākumiem – Rīsa Millena vadītais pilnpiedziņas bolīds uzstādīja jaunu rekordu elektroauto ieskaitē, kopvērtējumā ieņemot 2. vietu. Tiesa, nepārspēts palika Sebastiana Lēba sensacionālais 2013. gadā uzstādītais laiks, taču 2017. gadā Dambji kopā ar Millenu atkal būs Paikspīkā.

Paralēli šim projektam norisinās vēl viens. Pēc uzņēmēja un autosportista Māra Ozoliņa iniciatīvas Dambji 2016. gadā uzbūvēja elektrisku dragreisa auto Electric Fox. Pie labvēlīgiem apstākļiem 2017. gadā būtu jākrīt līdzšinējam pasaules rekordam paātrinājuma sacīkstēs.

Tiesa, ilgtermiņā pat nozīmīgāks var izrādīties fakts, ka Andra Dambja uzņēmums sācis klientiem piegādāt pašu konstruētos, izgatavotos un ar savu programmatūru apgādātos invertorus-kontrolierus komerciālam, ne sporta pielietojumam. “Melnās kastītes” akumulatoru līdzstrāvu pārveido par maiņstrāvu un, A. Dambja vārdiem, dara vēl daudzas lietas. To pielietojums ir ļoti plašs, sākot no liftiem vai ekskavatoriem un beidzot ar lidaparātiem.

E-auto īpašnieku ieguvumi Latvijā

Lai gan elektrauto pircējiem Latvijā pašlaik nav pieejamas atbalsta programmas un uzlādes tīkls ir tikai agrīnā tapšanas stadijā, zināmas priekšrocības un atvieglojumus e-mašīnu vadītāji tomēr var baudīt:

  • bezmaksas stāvvietas. Kopš 2016. gada jūlija e-auto turēšana Rīgas satiksmes stāvvietās Rīgā ir bez maksas. Par velti ir pašvaldības stāvvietas Liepājā.
  • bezmaksas iebraukšana Jūrmalā.
  • atvērtas sabiedriskā transporta joslas. Ar speciālajām zīmēm (zili burti un cipari uz balta fona) ir atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
  • nodokļu atvieglojumi. E-transportam nepiemēro vieglo automobiļu un motociklu nodokli, transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli. Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu likme ir samazināta līdz 10 eiro mēnesī.
  • bezmaksas reģistrācija un numurzīme. Pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes, ir bez maksas.

Ilmārs Līkums,
žurnālists

Izdevīgs auto līzings
Izdevīgs auto līzings

Kredīts ar fiksēto procentu likmi auto iegādei

Piedāvājam patēriņa kredītu ar 10% likmi transportlīdzekļa iegādei (vieglais automobilis, motocikls, tricikls, kvadricikls vai mopēds). Lai saglabātu 10% likmi, 2 mēnešu laikā no patēriņa kredīta saņemšanas brīža transportlīdzeklim jābūt reģistrētam Ceļu satiksmes drošības direkcijā uz Jūsu vārda.

Aizņemieties apdomīgi, izvērtējot savas iespējas kredītu atmaksāt.

  • Bizness - 18.10.2016

    Auto līzings jaudīgākam biznesam

    Auto līzings jaudīgākam biznesam

    Daudzu uzņēmumu darbs pavisam burtiski nekust ne no vietas, kamēr nav nopirkts automobilis. Izvēloties transportlīdzekli uzņēmumam, dabiski rodas jautājums, kāds auto kompānijai būtu vispiemērotākais. Kā izvēlēties auto iegādes finansējumu, lai tas būtu piemērots, izdevīgs un drošs?

    Lasīt vairāk

  • Auto - 30.10.2017

    Ideāls automobiļa aprīkojums ziemas sezonā

    Ideāls automobiļa aprīkojums ziemas sezonā

    Lai arī šogad pirmais sniegs pienācis agrāk nekā ierasts, vēl ir laiks parūpēties, lai jūsu automašīna būtu gatava aukstākiem laikapstākļiem.

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

  • Procentu likme tiek noteikta individuāli
  • Pirmā iemaksa – sākot no 10 %
  • Līzinga termiņš – līdz 5 gadiem

Īpašais piedāvājums
Eko jaunu auto iegādei:

  • Procentu likme privātpersonām 1,9 % + 3 mēn. EURIBOR
  • Pirmā iemaksa - sākot no 10 %

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.