Switch to mobile version. Augšup

Auto - 22.03.2017
līzings | kredīts

55 tūkstoši auto 20 gadu laikā

55 tūkstoši auto 20 gadu laikā Foto: Kristaps Sadovskis

Šogad SEB līzings svin 20 gadu jubileju. Par to, kā šo gadu laikā mainījies tirgus, pieprasījums un piedāvājums, stāsta bijušie SEB līzinga vadītāji Ints Krasts un Nellija Kočanova, kā arī esošā valdes priekšsēdētāja Jeļena Gavrilova.

20 gadu garumā SEB līzingā nomainījās septiņi vadītāji. SEB bankas valdes loceklis Ints Krasts SEB līzingu vadīja no 2006. gada līdz 2009. gadam. Laikā no 2012. līdz 2016. gadam SEB līzinga vadītāja bija Nellija Kočanova, bet šobrīd uzņēmumu vada Jeļena Gavrilova.

Lēmums par līzinga kompānijas izveidi tika pieņemts, kad no Latvijas Unibankas klientu puses parādījās interese pēc vienkāršāka finansēšanas veida. Un 1997. gada martā tika dibināts Latvijas Unibankas meitas uzņēmums Unilīzings. Pirmie klienti bija uzņēmēji, kas līzingā ņēmuši automašīnas. Pieprasījums auga ar katru gadu, klientu bāze arī augusi. Tomēr straujāka attīstība līzinga jomā sākusies pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.

Ints Krasts Ints Krasts

I.K. Visaugstāko punktu sasniedzām 2007. gadā, kad gada laikā piešķīrām 273 miljonus eiro. Salīdzinājumam – 2016. gadā (kas bija diezgan labs gads uzņēmumam) kopumā piešķīrām121 miljonu eiro. Tolaik, attīstoties valsts ekonomikai un uzlabojoties iedzīvotāju labklājībai, auga pieprasījums pēc auto, pieprasījums pēc līzinga finansējuma. Jāatzīst, ka līzinga joma, tāpat kā kredītu joma nebija pietiekami regulēta. Cilvēki pārliecībā par to, ka “treknie gadi” nekad nebeigsies, pirka ļoti dārgas mašīnas, ko īstenībā nevarēja atkļauties. Toreiz mēs ļoti laicīgi ieviesām stingrākus nosacījumus finansējuma piešķiršanai.

Kā mainījās cilvēku ieradumi pēc krīzes? Vai arī SEB līzings mainījis darbības modeli?

Nellija Kočanova Nellija Kočanova N.K. Mainījās daudz kas. Faktiski viss – iedzīvotāju attieksme, pieprasījums, piedāvājums, tirgus kopumā. Arī mēs.

Cilvēku lēmumi kļuva pārdomātāki. Mainījās uzskati, parādījās pieprasījums pēc lietotiem auto un, reaģējot uz to, 2012. gadā sakām finansēt arī mazlietoto auto iegādi.

Kopā ar ES struktūrfondu pieejamību sākusies aktīva sadarbība ar lauksaimniekiem – pirmo agro kampaņu realizējām 2013. gadā. Un tādas kampaņas tagad realizējam regulāri, piedāvājot lauku uzņēmējiem iespēju iegādāties vai atjaunot darba tehniku.

Runājot par līzinga produktu kā tādu. Piemēram, likme – kā tā ir mainījusies?

J.G. Parasti, jo lielāks pieprasījums, jo zemāka likme, bet likme nemainās tik izteikti. Ja krīzes laika tā bija apmēram 3%, tad tagad – ap 2%. Jāņem vērā arī tas, ka mēs esam liels tirgus spēlētājs, tāpēc nevaram atļauties mainīt likmi, kā un kad mums gribas – tā mēs varam vienkārši sakropļot tirgu.

Kādas tendences ir šodien? Dati rada, ka atkal aug pieprasījums pēc jauniem auto. Kā jūs to varētu skaidrot?

J.G. Augošais pieprasījums pēc auto ir signāls, ka aug iedzīvotāju labklājības līmenis un pārliecinātība par rītdienu. Cilvēki jūtas drošāki, uzlabojusies arī viņu finanšu disciplīna un zināšanas. Tagad potenciālie klienti pragmātiskāk izvēlās sev mašīnu – domā par to, ka varbūt ir labāk pirkt jaunu mašīnu un netērēt laiku un naudu lietotās mašīnas remontam, vai arī pirkt jaunu, bet vienkāršāku un ekonomiskāku auto.

Pastāv nopietna konkurence arī auto tirgotāju vidū – tāpēc nepārtraukti visapkārt var dzirdēt par speciāliem piedāvājumiem, atlaidēm, akcijām un dāvanām no auto dīleru puses. Sīva konkurence ir arī starp līzinga kompānijām (un SEB līzings nav izņēmums) – rezultātā klienti saņem zemākas procentu likmes un ikmēneša maksājumus, ka arī labvēlīgus papildu nosacījumus. Tas viss padara jaunās mašīnas vēl pieejamākas.

SEB līzinga 20 gadi ciparos
2 miljardi eiro
– kopumā piešķirtais finansējums
25 000 klientu
72 000 nofinansēto objektu
no tiem – 55 000 auto
2016. gadā – №1 Latvijā jauno auto finansēšanā!

Šobrīd automobiļu iegādes finansēšanā ir daudz nebanku kredītdēvēju. Jā ar viņiem konkurējat?

Jeļena Gavrilova Jeļena Gavrilova J.G. Neuzskatu viņus par mūsu konkurentiem. Tādiem spēlētājiem ir pavisam citi nosacījumi – attiecībā gan uz klientu ienākumiem, gan uz likmēm. Par to, ka tādas kompānijas uzņemas lielāku risku, finansējot klientus, kuru ienākumi nav tik caurspīdīgi un kuri dažādu saistību dēļ nevar iegūt finansējumu bankā vai ar banku saistītājā līzinga uzņēmumā, maksā paši klienti, jo likmes ir ļoti augstas.   

Tomēr tādām kompānijām ir arī priekšrocības, piemēram, naudas piešķiršanas ātrums un procedūras vienkāršība.

Bet arī SEB līzings šobrīd diezgan ātri pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu...

N.K. Protams! It īpaši, ja runājam par SEB bankas klientiem, jo viņi ienākumus mēs varam pārbaudīt ātri. Salīdziniet – vēl pirms kādiem 4-5 gadiem, lai pieņemtu lēmumu par līzinga piešķiršanu, bija nepieciešama nedēļa, tagad tas ir vien dažu stundu jautājums. Klients var no rīta iesniegt pieteikumu un vakarā jau dabūt jaunu auto.

Kā, jūsuprāt, līzinga nozare attīstīsies tuvākajā nākotnē? Vai gaidāmas lielas izmaiņas pieprasījumā, piedāvājumā, paša pakalpojumā?

J.G.  Ņemot vērā, ka pieprasījums ir atkarīgs no ekonomiskā stāvokļa valstī un iedzīvotāju pirktspējas, tad augot ekonomikai, aug arī pieprasījums pēc jauniem auto. Visticamāk, pieaugs arī pieprasījums pēc operatīva līzinga – šo tendenci mēs jau šodien redzam. Operatīvais līzings ļauj paņemt dārgāku mašīnu, tomēr ikmēneša maksājums ir zemāks, un pēc pieciem gadiem nevajag domāt, kā mašīnu pārdot, ja gribas jaunu utt. Bet, protams, pircējiem jāsaprot visas nianses un jāizpēta, ar ko operatīvais līzings atšķiras no finanšu līzinga. Noteikti turpināsies arī sīvā konkurence – gan tirgotāju, gan līzinga devēju vidū.

Tas saistīts ar potenciālo klientu skaitu – kopējais iedzīvotāju skaits samazinās, turklāt arvien vairāk jaunu cilvēku, tā saucamie “millennials”, izvēlas pārvietoties ar sabiedrisko transportu, velosipēdiem, kā arī taksometriem un nākotnē varētu būt arī ar tā saucamajiem “šērotajiem auto”, līdz ar to pieprasījums pēc automašīnām privātām vajadzībām tālākā nākotnē varētu samazināties. Te gan jāpiemin, ka privātpersonu finansēšana ir vien daļa no SEB līzinga portfeļa – transporta nozare jebkurā gadījuma attīstīsies un finansējums būs nepieciešams – ja ne privātpersonām, tad uzņēmumiem. Jo mobilitāte ir un paliek viena no pamatvajadzībām gan iedzīvotājiem, gan uzņēmumiem.

Jeļena Riļejeva


  • Auto - 17.03.2017

    Kā izvēlēties izdevīgāko līzingu

    Kā izvēlēties izdevīgāko līzingu

    Līzings uzņēmējdarbības attīstībai, mājsaimniecībai vai personiskās mobilitātes atrisināšanai var dot spēcīgu grūdienu, taču ir svarīgi izdarīt gudras izvēles. Šoreiz par to, kā izvēlēties piemērotāko līzinga pakalpojumu.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 18.10.2016

    Auto līzings jaudīgākam biznesam

    Auto līzings jaudīgākam biznesam

    Daudzu uzņēmumu darbs pavisam burtiski nekust ne no vietas, kamēr nav nopirkts automobilis. Izvēloties transportlīdzekli uzņēmumam, dabiski rodas jautājums, kāds auto kompānijai būtu vispiemērotākais. Kā izvēlēties auto iegādes finansējumu, lai tas būtu piemērots, izdevīgs un drošs?

    Lasīt vairāk


Citi raksti par šo tēmu

Vairāk


 

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

Līzinga finansējums
jaunu un lietotu
auto iegādei

  • Procentu likme tiek noteikta individuāli
  • Pirmā iemaksa – sākot no 10 %
  • Līzinga termiņš – līdz 5 gadiem

Īpašais piedāvājums
Eko jaunu auto iegādei:

  • Procentu likme privātpersonām 1,9 % + 3 mēn. EURIBOR
  • Pirmā iemaksa - sākot no 10 %

Kontakti

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.