Switch to mobile version. Augšup

Bizness - 04.08.2017
konsultācija | kredīts

Uzņēmuma budžeta plāns – lai laicīgi paredzētu sarežģījumus

Uzņēmuma budžeta plāns – lai laicīgi paredzētu sarežģījumus

Budžeta plāna izveide ļauj ne tikai identificēt pašreizējo situāciju un izvirzīt mērķus turpmākajam gadam, bet arī jau laikus apzināt iespējamos sarežģījumus un risinājumus. Esam apkopojuši kādam jau zināmas un kādam pavisam jaunas lietas, kas atvieglos budžeta plānošanu.

Budžeta plāns ir praktisks analīzē un skaitļos balstīts ceļvedis, kas uzņēmuma darbiniekiem palīdz orientēties, plānojot darbības un pieņemot lēmumus. Bez šāda plāna ir grūti saprast, vai uzņēmums nedzīvo pāri saviem līdzekļiem, kādas investīcijas tas var atļauties un vai pašos pamatos nav pieļauta kāda nopietna kļūda. Turklāt tam jābūt elastīgam – situācijai mainoties, budžeta plānam tai jāpielāgojas.

Kas atbildīgs par plāna izstrādi?

Lai plāns būtu dzīvotspējīgs, tā izveidei jābūt komandas darbam. Turklāt to vajadzētu radīt tiem cilvēkiem, kas plānu pēc tam īstenos. Mazā uzņēmumā tas, visticamāk, būs vadītājs un vēl viens vai divi atbildīgie darbinieki, lielākā uzņēmumā papildus vadības komandai var tikt piesaistīts arī konsultants no ārpuses, sevišķi, ja ir jomas, kuru kritiska izvērtēšana pašiem sagādā grūtības.

Jāsāk ar iepriekšējām veiksmēm un kļūdām

Jaunā budžeta plāna pamats ir iepriekšējā gada (pat ja budžeta plāns tam nav ticis izstrādāts) analīze. Izvērtējot iepriekšējā gada rezultātus, var nākties secināt, ka, pieņemot lēmumus, nav ņemti vērā būtiski makroekonomikas rādītāji vai patērētāju noskaņojuma izmaiņas. Var atklāties arī, ka ievērojama naudas summa ir gadu stāvējusi dīkā, nevis ieguldīta uzņēmuma attīstībā.
Iepriekšējā gada izvērtēšanai noderēs vairāki jau labi zināmi paņēmieni, kas tiek izmantoti arī biznesa plānu izstrādē:

  • finanšu rezultātu analīze – ļauj izvērtēt uzņēmuma likviditātes, aktivitātes, kapitāla struktūras un ienesīguma rādītājus;
  • SVID (SWOT) analīze – identificē uzņēmuma paša stiprās un vājās puses, kā arī iespējas un draudus, kas atkarīgi no ārējiem faktoriem;
  • PEST analīze – politiskās, ekonomiskās, sociālās un tehnoloģiju situācijas analīze ļauj izvērtēt, kas pa šo gadu noticis visās minētajās vidēs, kādas tendences aktualizējušās, kādas prognozes attiecināmas uz tuvāko nākotni, piemēram, jaunu tehnoloģiju parādīšanās var pavērt uzņēmumam iespējas, savukārt plānotās izmaiņas nozares normatīvajos aktos  var tā darbību apgrūtināt;
  • līdzsvaroto rādītāju sistēma – sasniegto mērķu analīze no četrām perspektīvām: klienti, procesi, apmācība un attīstība, finanses.

Ja uzņēmums darbojas vairākās jomās vai tirgos, izsvērta analīze būtu jāveic par katru no tiem.

Ambīcijas jāsamēro ar resursiem

Ir labi savos mērķos būt ambiciozam, jo tikai tā var sasniegt augstākās virsotnes. Tomēr, nosakot nākotnes mērķus, būtiski ņemt vērā resursus – vai uzņēmuma rīcībā to ir pietiekami, lai ieceres realizētu. Ja tiek konstatēts, ka resursu pietrūkst, jāapsver alternatīvas iespējas to piesaistei, iekļaujot plānā tādus variantus kā investora piesaiste vai bankas līdzfinansējums. Plānojot tuvākā gada izdevumus un ieņēmumus, var atklāties, ka kādā posmā paredzams naudas deficīts – tā kā šāds posms jau laikus identificēts, savlaicīgi arī iespējams rast risinājumu, kā palielināt ienākumus vai samazināt izdevumus. Veidojot plānu, tajā jāatvēl vieta arī neparedzētiem izdevumiem.

Budžeta plāns ir darbības plāns

Teorētiskam plānam, kurš labi izskatās uz papīra, bet dzīvē nedarbojas, nav jēgas. Plāns tiek veidots, lai darbinieki to īstenotu, tāpēc tam jābūt pietiekami vienkāršam, saprotamam un viegli pieejamam ikvienam uzņēmuma darbiniekam. Tam jābūt operacionālam, t. i., praktiski izmantojamam un konkrētajai situācijai pielāgojamam, tāpēc vēlams plānu saglabāt pēc iespējas lakoniskāku, taču ar skaidri definētiem mērķiem un darbībām. Ideāli, ja izdodas izveidot mehānismu arī tā izpildes izsekojamībai.

Nekas nav akmenī kalts

Gada laikā gan uzņēmumā, gan apkārtējā sabiedrībā un uzņēmējdarbības vidē var notikt dažādas izmaiņas, kas var ietekmēt uzņēmuma attīstības tempu. Tāpēc, mainoties kādiem būtiskiem apstākļiem, svarīgi budžeta plānu papildināt un pielāgot jaunajiem spēles noteikumiem. Arī tad, ja nekas būtiski nav mainījies, reizi ceturksnī vēlams plānu pārskatīt saskaņā ar jaunākajiem finanšu rezultātiem un, ja nepieciešams, veikt tajā korekcijas. Plānam ir jāspēj pielāgoties aktuālajai situācijai, nevis otrādi.

Linda Ezerkalna
 

Ar miniPOS – tuvāk Jūsu klientiem

Kompakts maksājumu karšu lasītājs ir īpaši piemērots izbraukuma tirdzniecībai.

 


  • Bizness - 21.04.2017

    Ātrāki norēķini gan pircējam, gan tirgotājam

    Ātrāki norēķini gan pircējam, gan tirgotājam

    Ikvienam ir pazīstama vilšanās sajūta, kas rodas, kad redzi pie veikala kases uzrakstu “Kartes nepieņemam!”, bet skaidras naudas makā nav. Bieži vien šādā situācijā pircējs pat atstāj preci uz letes un aiziet uz citu veikalu. Maksājumu karšu lasītājs ļauj nezaudēt potenciālos klientus.

    Lasīt vairāk

  • Bizness - 24.04.2017

    Uzņēmēju iespējas ir lielākas, nekā ambīcijas

    Uzņēmēju iespējas ir lielākas, nekā ambīcijas

    Lai gan uzņēmēju aptauja atklāj optimisma mazināšanos, kas saistīts ar nepilnībām valsts pārvaldē un nodokļu politikā, izaugsmes temps tomēr galvenokārt atkarīgs no pašiem uzņēmējiem.

    Lasīt vairāk

Citi raksti par šo tēmu

Vairāk

S|E|B

Uzmanību! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst SEB mājas lapas prasībām, lūdzu, atjaunojiet to vai izmantojiet citu ierīci lapas aplūkošanai.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.